Het Kruis van de Politieke Gevangene 1940-1945

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Het Kruis van de Politieke Gevangene 1940-1945

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Het Kruis van de Politieke Gevangene 1940-1945

Toegekend aan diegenen die tijdens de oorlog werden gearresteerd als politiek gevangene.

Dit zilverkleurig kruis werd ingesteld op 13 november 1947 en meestal uitgereikt met minstens één balk welke de periode als gevangene aangeeft. Op een dergelijke balk staan namelijk 1 tot 4 sterren waarbij elke ster staat voor een half jaar gevangenschap. Indien de rechthebbende nog langer onder arrest bleef, werd een tweede balk, met het passende aantal sterren, toegekend. In geval van posthume uitreiking, als de rechthebbende de gevangenschap niet had overleefd, werd een zwart geëmailleerde balk - eventueel boven de reeds aanwezige balk(en) - op het lint aangebracht en kon het kruis gedragen worden door de weduwe, moeder of vader van de overleden rechthebbende. Het is opmerkelijk (of moeten we zeggen stom ?) dat geen provisies werden gemaakt voor het dragen van dit ereteken door de echtgenoot van een overleden gevangene - alle vrouwelijke rechthebbenden werden blijkbaar verondersteld ongehuwd te zijn !

De voorzijde van het Kruis van Politieke Gevangene heeft, in een medaillon,een rood geëmailleerde driehoek, punt naar beneden, een zwart geëmailleerde letter "B" (de klassificeringsdriehoek welke Belgische politieke gevangenen droegen op hun gevangenisplunje) terwijl het witte lint met lichtblauwe strepen dit gevangenuniform in herinnering brengt.

[link2]Hendriks Medaillehoekje,http://users.skynet.be/hendrik/nl/B2-N-Polpris.html[/link2]

Extra info steeds welkom.

Afbeelding Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Het Kruis van de Politieke Gevangene 1940-1945

Bericht door Paddy »

jef schreef:In bijlage een kruis met oa een zwart geëmalleerd staafje dat aanwijst dat de medaille posthuum veleend werd. Ook nog een speldje, uit het nalatenschap van een politiek gevangene. Die man was er bijzonder fier op.
Jef
Afbeelding
jef schreef:Eveneens van dezelfde persoon, een wimpel als souvenier van een congres die de man bijwoonde. Tijdens zijn laatste levensjaren eveneens heel erg gekoesterd. Na zijn dood vloog het in de prullenmand. :( :(
Toch blij dat deze spulletjes gered zijn van de "vuilkar". Met heel veel respect.
Afbeelding
Afbeelding

Jef
jef schreef:Eventjes een zijstapje, geen off topic maar nog altijd onder dezelfde noemer: Kruis politiek gevangene.

Jaren geleden heeft er een afgeleide van deze medaille zijn weg naar mijn verzameling gevonden. Niet-officiële medaille, had ik totaal geen info over toen ik een maand geleden via een nederlands forum in contact kwam met een medewerker van "Kamp Vught" , eventjes ten noorden van Belgie. Ik had dus deze medaille:

Afbeelding Afbeelding

Ik wist zelfs niet of het een Belgische was.....Dus, toen ik in contact kwam met de medewerker, ging er een belletje rinkelen en dacht ik ....dat is hier gesneden brood met choco .
Jammer niet. De medewerkers van het kamp waren heel behulpzaam en deden al het mogelijke, maar ze kenden deze Belgische medaille niet. Na nog wat "rondgemail" naar adressen die ik van Vught kreeg en die jammergenoeg ook niets bijbrachten heb ik gisteren een mail gestuurd naar de "Nationale vereniging van Belgische politieke gevangenen" met vraag om bijzonderheden van deze herinneringsmedaille.
Hopelijk krijgt dit een vervolg, want ik heb beloofd om alle info, samen met een mooie scan van de medaille door te sturen naar Mevr. Spanings en van der Meer in Kamp Vught.

Zijn er mensen onder jullie die meer over deze medaille kunnen vertellen?
Heel graag een seintje.
Groeten en dank,
Jef
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”