Insignes van de Genie

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Insignes van de Genie

Bericht door Paddy »

Afbeelding

Van links naar rechts: officier, onderofficier & troep

Afbeelding
Afbeelding

Kraagspiegels & epauletten.
Boven: troep
Onder: onderofficieren

Alle bovenstaande insignes zijn voorzien van 2 oogjes en gebruikt door de lichting 1957 ( http://ablhistory.forumup.be/viewtopic. ... tory#16244 )

Variaties, datering en extra informatie van harte welkom.
marcbrans schreef:Afbeelding

Marc
mutsembleem Genieschool (Jambes)

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Insignes van de Genie

Bericht door Paddy »

anthony schreef:Hallo allemaal,

Ik heb nu al enkele malen gehoord dat bij de genie iedereen een zilverkleurig kenteken draagt op de muts om de teamspirit te tonen.
Hoe komt het dan dat er ook bronzen/gouden mutskentekens bestaan?

Mvg,
Anthony
anthony schreef:
Exjager schreef:Ik denk :
Het was enkel op de zwarte muts dat er een zilveren kenteken was.
Exjager schreef: In de “goede oude tijd” droeg de genie een viltje, dat was zwart, en op een kaki muts kwam dat goed uit, later ook op de grijze mutsen voor de gewone genie. Met de invoering van de PantserGenie ergens begin van de jaren ’50, kreeg die Genie een zwarte muts, een zwart viltje op een zwarte muts, dat kwam niet tot zijn recht, en daarbij is het gebleven. Samen met de para’s en de commando’s zijn ze dus de enige eenheden die geen viltje dragen op de muts.

Verder is er ook nog een specialiteit, iedereen van de genie draagt hetzelfde kenteken op de muts, dus geen “koperkleur” voor de soldaten, “zilverkleur” voor de OOffr en “goudkleur” voor de Offr, maar allemaal hetzelfde zilverkleurig kenteken. Dat komt door het steeds werken in ploegverband, om de teamspirit te tonen, iedereen gelijk voor de “genie”-wet in dezelfde ploeg of groep, de korpsgeest van de geniemannen. Dat was zo ingevoerd voor de gepantserde genie vanaf hun ontstaan in begin jaren 50 (zelfde als de zwarte mutsen zonder viltje) en aangezien de genie nu allemaal een zwarte muts dragen sinds een paar jaar is die traditie overgehouden.
Om foto's kun je dit echter niet zien, want die zijn altijd zwart wit...

Mvg,
Anthony
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Insignes van de Genie

Bericht door Paddy »

RSMCI schreef:Als "geniak" kan ik nog het volgende toevoegen :

de zwarte muts met zilveren kenteken werd toegewezen aan de genie-eenheden behorende tot de pantserdivisies (de dracht van de zwarte muts stamt uit het feit de het zesde regiment genie toegevoegd werd aan de 16 pantserdivisie. Later ook gedragen door de 68 Cie Gn ( de 6 van de 16 pantserdiv en de 8 van de 18 pantserBde)).
De andere droegen een kakimuts met de kleur toebehorende aan hun stutuut (brons, zilver, goud). De kakimuts werd voor deze eenheden evenals voor de TTR vervangen door de parelgrijze omstreeks ca. 1990. Om de uniformiteit van het wapen (afschaffing van verschillende Gn-eenheden) te behouden werd in 2000 door ALLE Gn-eenhden de zwarte muts met zilveren kenteken verplicht (beslissing van de toenmalige "deken van het wapen" LtGen VAN REMOORTEL).

W.
one_O_five schreef:ALs oude tankist kan ik betreffende de zwarte muts nog iets toevoegen, niet alleen de genie maar ook de TTr eenheden die naar de pantserdiviesie overgingen hebben de zwarte muts gekregen.
Toen ik als soldaat begon bij het 13 TTr kreeg ik tot mijn verbazing een zwarte muts, het 13 TTr stamde uit het 6 TTr dat een zwarte muts droeg ...
RSMCI schreef:verderzetting :

6 TTR : transmissie-eenheid van de 16° PantserDivisie

De Eerste Commandant van 13 TTr, Commandant Stevens, kwam van 6 TTr samen met nog een deel van zijn kader. 6 TTr was dan ook peter van het nieuw opgerichte 13 TTr en de link naar de zwarte muts is daarmee gelegd

Gr,

W.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Insignes van de Genie

Bericht door Paddy »

anthony schreef:Dus:

Op de groene muts werd een zwart schildje gedragen met bronzen, zilveren of gouden kenteken naargelang de rang.

Op de grijze muts werd een zwart schildje gedragen met bronzen, zilveren of gouden kenteken naargelang de rang.

En op de zwarte muts wordt enkel nog het zilveren kenteken gedragen?

Vanaf wanneer tot wanneer werd welke muts gedragen?
Droegen de TTR troepen dan op de groene muts ook al een blauw schildje? (Was toen nog ongeveer het genie kenteken maar met de bliksemschichten ipv de bijl).

Mvg,
Anthony
RSMCI schreef:ANthony,

Op de groene muts werd een zwart schildje gedragen met bronzen, zilveren of gouden kenteken naargelang de rang.

Groene mutsen zijn enkel gedragen door commando's, het gaat hier om een de khaki-muts. Het overige is ok.

Op de grijze muts werd een zwart schildje gedragen met bronzen, zilveren of gouden kenteken naargelang de rang.

Inderdaad

En op de zwarte muts wordt enkel nog het zilveren kenteken gedragen?

Inderdaad

Vanaf wanneer tot wanneer werd welke muts gedragen?

zwarte muts : Gn-eenheden behorende tot of gesproten uit de pantserdivisies bij hun oprichting (6 Gn, 68 Gn)
khaki muts tot 1990 dan parelgrijze muts : overige Gn-eenheden
Alle Gn-personeel zwarte muts vanaf 2001


Droegen de TTR troepen dan op de groene muts ook al een blauw schildje? (Was toen nog ongeveer het genie kenteken maar met de bliksemschichten ipv de bijl).

Hier ook khaki-muts (uitgezonderd 6 en 13 TTR) en geen groene daarna parelgrijs vanaf 1990. Het Gn-kenteken met de bliksems is gedragen tot 1960 daarna het huidige


Groetjes,

W.
Paddy schreef:
anthony schreef:Bedankt voor je antwoord.

Met groen bedoelde ik kaki, maar ja.. groen is geen groen hé!

Mvg,
Anthony
Zeg dat nooit in Flawinne :wink:
anthony schreef:
Paddy schreef:
anthony schreef:Bedankt voor je antwoord.

Met groen bedoelde ik kaki, maar ja.. groen is geen groen hé!

Mvg,
Anthony
Zeg dat nooit in Flawinne :wink:
Ik zei groen is geen groen hé Paddy.
Seffest een heel bataljon op mijn kap...
Groen is snel gezegd, maar het is inderdaad kaki.
Mijn excuses.

Mvg,
Anthony
Paddy schreef:De Lauweren rond de Jeanne d'Arc vormen het symbool voor de verschillende promoties die met succes hun vorming beëindigen in de Genieschool.

Sinds 2002 dragen alle Genie-eenheden het zilverkleurig kenteken op een zwarte muts.

[link2]Mil Be,http://www.mil.be/armycomp/units/index. ... 136&PAGE=1[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: Insignes van de Genie

Bericht door abbl64 »

het verhaal met het zilveren kenteken op een zwarte muts gaat nog verder.
hier was sprake van de genie en ttr,maar er zijn nog regimenten die dat hadden
oa:de cyclisten en lansier,gidsen en jagers te paard,deze hadden dan nog wel een lapje achter het kenteken
het verdere verhaal klopt wel van de cavallerie-eenheden(pantser)
ik denk als je gaat kijken naar de historiek van de eenheden vanaf
vb 14/18 ,dan zul je zien dat deze eenheden toen al in cavallerie
of bereden divisies zaten
en dan in 1949 met de invoering van de "Engelse"muts dat ze deze eenheden
dan een zwarte muts met een zilveren kenteken hebben gegeven
van al de pansereenheden en van de cyclisten bestaan er ook goudkleurige kentekens,
deze waren voor de kepie van de officieren en werden aangekocht via de
mess officieren (deze zijn altijd al speciaal geweest hé)
Jimmy
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”