Staafje 4 BELUBG op Medaille van Verdienste

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
valk
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jul 2017 20:18

Staafje 4 BELUBG op Medaille van Verdienste

Bericht door valk »

Hallo!
Kent iemand het staafje (of de baret) 4 BELUBG dat op het lint van de Medaille van Verdienste staat (zie foto)?
Op internet vond ik wel het verslag van de verschillende operaties daar in ex-Joegoslavie terug, maar dit is het
eerste staafje dat ik zie!
Deze medaille maakte deel uit van een setje dat die belgische militair van zijn opdrachten in ex Joegoslavie had (een Nato medaille met staafje Former Yugoslavia en een medaille van de VN met het Joegoslavie lint).
Graag jullie input!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Staafje 4 BELUBG op Medaille van Verdienste

Bericht door VC89 »

Hey Valk,

Het is best mogelijk dat dit de eerste keer is dat je dit staafje ziet. Het is namelijk niet officieel. Op deze medaille mogen, in de regel, geen staafjes aangebracht worden. Toch komt het voor dat iemand deze op het lint bevestigd, al dan niet gedecoreerde zelf.

Hier is het Belgisch staatsblad van 3 mei 1988 met het MB van 18 april 1988 (creatie van de Medaille van Militaire Verdienste), pg. 6332-6333, en het Belgisch Staatsblad van 1 maart 2005 met het KB van 23 februari 2005 (creatie van de Medaille van Verdienste), pg. 14085 - 14088. Beide medailles zijn eigenlijk dezelfde medaille, toch wat betreft de vorm.

In zowel het MB als KB wordt er niet gesproken over het toevoegen van een balk.

BS 03/05/1988:
http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/1988/05/03_1.pdf

BS 01/04/2005
http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2005/04/01_1.pdf

Mvg,
Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
valk
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jul 2017 20:18

Re: Staafje 4 BELUBG op Medaille van Verdienste

Bericht door valk »

hi Vincent,
bedankt voor je input; deze medaille wordt dan een "unicum" in mijn verzameling!
Herman
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”