Medaille

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel Mol
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jan 2014 21:18
Locatie: Kasterlee

Medaille

Bericht door Michel Mol »

Ik heb een galadress model '63 van de ABL. Nu ben ik ook in het bezit van een medaille van de Carnegie Hero Fund (jawel de mijne). Nu is de vraag of ik deze medaille op het uniform mag dragen. Aangezien deze burgerlijk is, zit ik in het ongewisse.. Alle hulp welkom.
Re-enactment is keeping history alive!!
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medaille

Bericht door jef »

Als ik dit bekijk: http://www.carnegieherofundbelgie.be/ ,is de medaille opgericht met KB 29/11/1911 en wordt beschouwd als een officiële medaille. De "bijbel" van André Charles Borné zegt ook dat de medaille mag gedragen worden op een militair uniform ( blz 308 bij remarques)
Mag dus gedragen worden op een Belgisch militair uniform. De hiërarchische draagvolgorde dient wel gerespecteerd te worden.
met vriendelijke groeten,
Jef
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Medaille

Bericht door nick »

Beste Michel,

Tuurlijk mag die gedragen worden, het is één van de meest prestigieuze officële Belgische eretekens. Ik ben zelf ook titularis van de bronzen Carnegie-medaille en heb die reeds enkele malen op mijn uniform gedragen.

Een ereteken waar je terecht fier mag op zijn. Equivalent van het Britse George Cross/Medal.

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
Michel Mol
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jan 2014 21:18
Locatie: Kasterlee

Re: Medaille

Bericht door Michel Mol »

Alvast bedankt voor de info. Nu hangen er nog twee medailles (niet de mijne maar van de vorige eigenaar) op het uniform. Namelijk Officier in de Kroonorde en Officier in de Leopoldsorde. Die twee hangen in volgorde. Waar moet ik dan de medaille van de CHF hangen? Links van het hart of rechts?
Re-enactment is keeping history alive!!
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Medaille

Bericht door nick »

Officier Leopoldsorde
Officier Kroonorde
Medaille CHF

Volgorde kijkend naar het uniform en vertrekkend vanuit het midden.

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
Michel Mol
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jan 2014 21:18
Locatie: Kasterlee

Re: Medaille

Bericht door Michel Mol »

Bedankt voor de info. Nu weet ik tenminste waaraan en waaraf. En krijgt de medaille eindelijk de plaats waar ze recht op heeft inplaats van stof te happen aan de muur.
Re-enactment is keeping history alive!!
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”