Indentificatie badges

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Indentificatie badges

Bericht door VC89 »

Ik heb een lot ABL badges (patches of kentekens, weet niet goed hoe dit officieel aangeduid wordt?) in mijn bezit gekregen waarin deze 2 badges zaten die ik niet kan thuisbrengen.

Hopelijk weet hier iemand welke periode en door wie ze gedragen werden. Het is ook altijd leuk te weten waar ze op het uniform gedragen werden :) .

1) Ik vermoed dat deze een ouder model is van het brevet van goed chauffeur.

Afbeelding

2) Geen enkel idee wat dit is :( (Ik heb er één in stof en in plastic).

Afbeelding

Afbeelding

Dank bij voorbaat,
Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Indentificatie badges

Bericht door tsjokke »

Hallo VC89,

De tweede afbeelding is de schouderbadge van het commando opleiding en training van de luchtmacht( Voor 2003 en voor de overgang van de Luchtmacht naar de luchtcomponent. De eerste is een geborduurde versie en de tweede is een geplastificeerde versie.
tsjokke
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Indentificatie badges

Bericht door Walesha »

Volgens mij gaat het het hier eer om "kwalifikatiebadges", brevetten dus. Mijn vader zaliger had op zijn uniform, destijds nog de korte BD zo tot begin jaren '70 er een hele reeks van op zijn vest staan. Hij had er ook één van chauffeur maar dat was - als ik me goed herinner - een wiel en geen kruis.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Indentificatie badges

Bericht door nick »

Hallo,

=> Betreft de kwalificatiebadge 'chauffeur' zonder meer.
In oorsprong een Britse badge doch na de oorlog een tijdje doorgebruikt in den "ABL'.

=> Heeft geen uitstaans met brevet 'goed chauffeur'.

Mvg,

Nick
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Indentificatie badges

Bericht door VC89 »

Bedankt voor de reacties.

Op de website http://www2.kamp-vogelsang.be/bsd/bz_a08a/index.php heb ik de eerste badge teruggevonden. Het betreft het brevet (goed) chauffeur zware voertuigen. Op een andere pagina van die site (http://www2.kamp-vogelsang.be/interacti ... unocauwe2/) staat een getuigenis van een milicien uit 1967-1968 die dit brevet, en dat van goed chauffeur, had verdiend.

Helaas heb ik nog geen precieze datum gevonden wanneer dit brevet in gebruik werd genomen en wanneer het verdween.

@Walesha: De badge is een wiel, door het slecht neerleggen lijkt het op een kruis. Om goed te zijn moet de patch 45° gedraaid worden zodat het "kruis" een "X" wordt.

Meer informatie is steeds welkom.

Mvg,
Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Indentificatie badges

Bericht door nick »

VC89 schreef:Bedankt voor de reacties.

Op de website http://www2.kamp-vogelsang.be/bsd/bz_a08a/index.php heb ik de eerste badge teruggevonden. Het betreft het brevet (goed) chauffeur zware voertuigen. Op een andere pagina van die site (http://www2.kamp-vogelsang.be/interacti ... unocauwe2/) staat een getuigenis van een milicien uit 1967-1968 die dit brevet, en dat van goed chauffeur, had verdiend.

Helaas heb ik nog geen precieze datum gevonden wanneer dit brevet in gebruik werd genomen en wanneer het verdween.

@Walesha: De badge is een wiel, door het slecht neerleggen lijkt het op een kruis. Om goed te zijn moet de patch 45° gedraaid worden zodat het "kruis" een "X" wordt.

Meer informatie is steeds welkom.

Mvg,
Vincent
Vincent,

=> De website heeft het verkeerd voor, de getoonde badge is het kwalificatiekenteken 'chauffeur' zonder meer.
De uitleg die een milicien uit 1969 eraan geeft is zijn uitleg en dient niet zomaar voor waarheid aangenomen te worden.

P.S.: De website Vogelsang is niet echt een referentie op dit gebied.

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Indentificatie badges

Bericht door Walesha »

VC89 schreef:@Walesha: De badge is een wiel, door het slecht neerleggen lijkt het op een kruis. Om goed te zijn moet de patch 45° gedraaid worden zodat het "kruis" een "X" wordt.
Mvg,
Vincent
Tja, het is niet gemakkelijk om iets voor ogen te halen wat je pakweg 40 jaar geleden een keer gezien hebt maar ik denk dat het bij mijn vader zaliger anders was. Dat was echt een wiel en het staat me bij dat die badges van hem allemaal in wit waren geborduurd, geen groen zoals dit. Nu ja, mss de voorloper van het welke mijn vader had?
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Indentificatie badges

Bericht door canadian2nd »

Hallo. Ik denk dat jullie het een beetje door elkaar gooien.
Zoals Nick het al zei : de badges getoond door VC 89 zijn de Britse insignes voor "Driver" gedragen op de linker ondermouw en eveneens nog gebruikt door het Belgisch leger na de oorlog tot midden de jaren '50.
Nadien voerde het Belgisch leger de kwalificatiebadge in voor "goed chauffeur"
zie topic:
http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?t=887

De badges getoond door VC89 moeten inderdaag in de vorm van een "X" opgenaaid worden op de linker ondermouw van een battle dress van tijdens de oorlog of enkele jaren erna - zowel Brits als Belgisch.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Indentificatie badges

Bericht door Walesha »

Awel ja, ziedewel... in het wit! :mrgreen:
Maare... hoe zit het dan met die groene geborduurde??? :?
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Indentificatie badges

Bericht door canadian2nd »

Zeer juist Walesha, maar deze die VC89 laat zien zijn ook in 't wit geborduurd hoor, alleen meer een beetje vervuild door het dragen of door de ouderdom.
Ik denk dat het dat is wat je bedoelt ?
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Indentificatie badges

Bericht door Walesha »

Ja dat zou kunnen, als je de foto zo ziet lijkt het alsof ze in groen zijn geborduurd... nu ja, op de foto die jij toont zie je wel duidelijk een wiel: een zwarte band met een witte velg en dat is wat ik niet zo dadelijk in de foto van VC89 herkende.
Mijn vader zaliger had er nog meer hoor: radio-operator (en/of telefonist), scherpschutter, radiotechieker en nog een paar die ik me niet direct herinner. Hij had er een stuk of vijf en die stonden idd allemaal op zijn linkermouw.
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Indentificatie badges

Bericht door VC89 »

Bedankt allen voor de info.

@Canadian:
Ben je zeker van dat deze maar tot midden jaren 50 werden gedragen vermits deze ook zouden hebben gestaan op het BD van Walesha's vader begin jaren '70?
Iets wat kan overeenkomen met de getuigenis van de milicien 67-68.

@Walesha:
Zoals canadian al aanhaalde is, zijn (of waren) de velgen wit. Het is quasi identiek als die in het boek, alleen iets beter vervaardigd en vermoed ik dus Belgisch naoorlogs. Voor alle duidelijkheid staat hieronder een foto van een "vergroende" voorkant en witte achterkant.

@Nick:
Inderdaad mag je niet alles zo maar overnemen maar ik stel mij de vraag waarom deze milicien onwaarheden zou verkondigen en een badge toevoegen die tot tien jaar voor zijn dienst uit gebruik werd genomen. Ook kan je in sommige foto's (36, 39 en 61) brevetten zien op zijn linker bovenmouw (waar "goed chauffeur" moet staan) en linker-ondermouw (waar dit "wiel" moet staan). Helaas zijn ze echter niet scherp genoeg om het duidelijk te zien maar de onderste lijkt wel een klein wiel.



P.S.: Het is niet dat ik jullie niet vertrouw maar, zoals Nick het al aanhaalde "... en dient niet zomaar voor waarheid aangenomen te worden", heb ik graag bronnen en/of referenties, zoals Canadian's boek aantoont dat deze badge gebruikt werd bij het Engelse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog en dus zeer aannemelijk is (of zelfs zo goed als zeker) dat deze door het nieuwe Belgisch leger werd overgenomen na de oorlog.

Ik heb via internet een oud-militair gevonden die in 1976 een opleiding chauffeur zwaar voertuigen heeft gekregen en het een e-mail gestuurd of deze het brevet (her)kent en/of hij deze verkregen heeft. Tot op heden heb ik nog geen antwoord gekregen. Mocht ik nog een antwoord krijgen zal ik dit mededelen

Mvg,
Vincent

Afbeelding
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Indentificatie badges

Bericht door Walesha »

@VC89... mijn vader zaliger droeg de korte BD tot begin jaren '70, nadien kreeg hij de bruine servicedress met kepi omdat hij een burojob had en daar stonden die badges niet meer op. Wanneer hij die badges precies kreeg weet ik niet. Hij deed zijn legerdienst kort na WO2, ik vermoed zo ergens 1946-1947... voor zover ik meen te weten was hij bij de tweede lichting na de oorlog.
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Indentificatie badges

Bericht door VC89 »

@Walesha: Heb je het al het militair dossier van je vader opgevraagd? Daar staat mogelijk de naam en datum van dit brevet (en zijn anderen) in. Je kan dit makkelijk door een e-mail te sturen naar xavier.vantilborg@mil.be met de vermelding van zijn naam en geboortedatum (en eventuele andere informatie). Na enkele dagen krijg je een gescande kopie van het dossier.

Heb trouwens een foto gevonden van het brevet bevestigd op een Belgische BD midden jaren '50. Zat verstopt op dit forum in het topic "Foto's uit de jaren '50 & '60 en later".
Paddy schreef:
Paddy schreef:Logistiek (links) & Bataljon Bevrijding (rechts) midden jaren '50.

Afbeelding
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Indentificatie badges

Bericht door Walesha »

@VC89, zal ik één dezer eens proberen, bedankt. :D
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Indentificatie badges

Bericht door VC89 »

Ik heb reactie gekregen van de oud-militair die in 1976 dienst deed bij het 14A in Duitsland (Werl).

Zijn reactie:
"Uiteraard ken ik de badge die u als bijlage stuurde, maar wel gedragen door oudere collega’s van mij.
Ik ben pas in 1976 bij het 14 A in Duitsland aangekomen (Werl). Die badge werd zeker niet meer uitgereikt maar wel vervangen door de badge “goed chauffeur” [...]. Trouwens, goed chauffeur specifiek op zware voertuigen bestaat niet. De badge goed chauffeur is voor alle voertuigen dus ook pantservoertuigen."

Het lijkt er dus sterk op dat die "getuigenis" inderdaad niet klopt en Canadian en Nick het bij het rechte eind hebben: badge "chauffeur" of "driver" van na de oorlog tot midden jaren 50 en dan vervangen door de het brevet "goed chauffeur".

@Walesha: Mocht je het dossier kunnen opvragen ben ik nog wel geïnteresseerd in de officiële benaming van de badge.
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Indentificatie badges

Bericht door ABLcollector50s60s »

vond deze battle dress van 1964 op het wereld wijde web. Het opvallende is is dat de twee badges hier aanwezig zijn.
$_86.jpg
$_86 (1).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Indentificatie badges

Bericht door RSMCI »

Eigenlijk 3 :
van boven naar onder

16 PsDiv
Brevet goed chauffeur
Brevet van chauffeur zware voertuigen(hangt NIET reglementair)


W.
RES NON VERBA
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Indentificatie badges

Bericht door ABLcollector50s60s »

RSMCI schreef: 26 feb 2020 12:28
Brevet van chauffeur zware voertuigen(hangt NIET reglementair)


W.
Bedoelt u dan dat ze verkeerd hangt?
(jammer dat ik de voorgaande foto's niet meer zie)

Groeten michiel
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Indentificatie badges

Bericht door ABLcollector50s60s »

ABLcollector50s60s schreef: 26 feb 2020 14:11
RSMCI schreef: 26 feb 2020 12:28
Brevet van chauffeur zware voertuigen(hangt NIET reglementair)


W.
Bedoelt u dan dat ze verkeerd hangt?
(jammer dat ik de voorgaande foto's niet meer zie)

Groeten michiel
Ik zie de fout ook na nog eens grondig lezen. Mijn excuses.
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”