Medaille groep (diplomaat / ambassadeur)???

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Medaille groep (diplomaat / ambassadeur)???

Bericht door Stef »

Gevonden op de rommelmarkt. 6 medailles in een rood fluwelen kistje.

De meeste zijn me wel bekend alleen rechts onder ken ik niet, na wat opzoekwerk blijkt het een Portugese te zijn.
- Gouden medaille in de orde van Henry de navigator (http://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_Prince_Henry)

Ik vind echter buiten wikipedia niet veel informatie over deze orde.

Het geheel doet me denken aan een diplomaat of ambassadeur of iets in die trend. Tenminste als deze mensen onderscheidingen kregen?

alle info is welkom!

Afbeelding
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medaille groep (diplomaat / ambassadeur)???

Bericht door jef »

Beste Stef,
Ik geloof niet erg in die ambassadeur. Hij zou niet erg tevreden zijn met maar... een zilveren palm in de Kroonorde of medailles in de Leopold II orde. Hij zou tenminste toch een Commandeurskruis in die Orden verwachten.
Ik denk eerder aan een onderofficier....( militaire medaille 1ste klas voor anciënniteit) . Je weet ook niet of die medailles van dezelfde persoon zijn...(?).
vriendelijke groeten,
Jef
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Medaille groep (diplomaat / ambassadeur)???

Bericht door Stef »

Dag Jef, medailles zijn van 1 persoon. Ik ging eerder de diplomatieke richting uit vanwege die Portugese medaille.

Heb je die al ooit in een Belgische groep gezien?
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medaille groep (diplomaat / ambassadeur)???

Bericht door jef »

Hello again Stef,
Nee, deze heb ik nog nooit in een Belgische groep gezien. Misschien omdat ik me meer bezig hou met WOI en WOII ( militaire) medailles.
Dit is een tamelijk jonge orde ( ingesteld 2/6/1960). Toch denk ik dat een diplomaat een hogere graad in deze orde zou ontvangen. Zelfs Christiano Ronaldo kreeg een hogere graad. Maar ik kan mis zijn, natuurlijk. Misschien iets voor een onderofficier van de Zeemacht?
Hierbij nog wat info
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orde_van_d ... m_Henrique
Meer info vind je bij google, zie: Ordem do Infante Dom Henrique
Succes, hopelijk vind je iets,
Jef
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Medaille groep (diplomaat / ambassadeur)???

Bericht door Stef »

Het was ook maar een idee :D

Jij denkt dus eerder richting onderofficier? en dan iets met een Portugese link dat de medaille verklaart?
De medaille zelf blijkt wel zeldzaam te zijn, weinig over te vinden en weinig te koop aangeboden.
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medaille groep (diplomaat / ambassadeur)???

Bericht door jef »

Ja, Stef, dat denk ik. Ik kan natuurlijk verkeerd zijn. Heb je de begeleidende documenten van de medailles ? Oorkonde, brevetten? Pas dan kun je met zekerheid zeggen of ze:
1/ van dezelfde persoon zijn.
2/ Bij welk wapen hij diende.
3/ welke de functie ( actief of reservekader)en graad van deze persoon is/was.( heb gezien dat de militaire medaille voor anciënniteit 1ste klasse tweetalig is, dus van na 1952 en goed voor tenminste 15 jaar dienst)
De mensen die je dit groepje verkocht hebben op de rommelmarkt zullen je misschien gezegd hebben dat het van 1 en dezelfde persoon is, je hebt 50% kans dat ze de waarheid gezegd hebben.
Voor de Portugese link gok ik op maritieme samenwerking in NAVO verband. Tenminste als ze van dezelfde persoon zijn, maar het blijft een gok.
De oorkonden en brevetten zouden hier uitsluitsel brengen.
Beste groeten,
Jef
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Medaille groep (diplomaat / ambassadeur)???

Bericht door Stef »

Nee enkel de medailles in het doosje dus geen oorkonden of andere documenten.

Periode moet inderdaad na 1952 zijn, gezien de Portugees zelfs na 1960 ...

Zeker zullen we inderdaad nooit zijn zonder documenten maar ik ga wel uit van de goodwill van de verkoper. hij had verschillende medailles te koop maar hield deze groep wel apart.

Maar er is zo een gezegde in het verzamel wereldje "Buy the item, not the story" ;)

Enig idee van de waarde? past niet in de verzameling dus gaat binnenkort in de verkoop
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medaille groep (diplomaat / ambassadeur)???

Bericht door jef »

Stef,
Ik heb er geen idee van hoeveel het waard is. De groep trekt me persoonlijk ook niet aan omdat het naoorlogs is en ik geen garantie heb dat het van dezelfde persoon is. Geen documenten. Een vreemde eend is die medaille van de veteranen van Leopold III. Maar het zou perfect kunnen als die persoon lid was van die organisatie.
De Belgische medailles zijn gemakkelijk op elke beurs te vinden. De prijs ervan vind je terug op elke verkoopsite alhoewel die meestal altijd hoger is dan op een beurs.
Die Portugese medaille is andere koek. Hier is er eentje: http://www.emedals.com/collectors-galle ... dal-eu4963.
Aan u om te oordelen.
groeten en succes,
Jef
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Medaille groep (diplomaat / ambassadeur)???

Bericht door Patric »

Voor wat het waard is:
Bij officiële bezoeken van een ander staatshoofd aan België zou de begeleidende Rijkswacht wel eens een medaille krijgen /gekregen hebben als erkenning /bedanking voor de begeleiding /beveiliging.
Indien dit waar zou zijn dan legt dit de link tussen Belgische militaire medailles en de Portugese medaille.

Patric
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Medaille groep (diplomaat / ambassadeur)???

Bericht door Stef »

Ja de Belgische kan ik wel ongeveer inschatten dat zijn allemaal veel voorkomende.

ivm. de link die je gaf, ik heb de indruk dat op zulke dealer sites er vaak gewoon een waarde wordt opgeplakt.
ik vindt de zilveren versie 3 keer te koop: 105$, 95£ en 145£ omgerekend naar euro is dat tussen de 78€ en de 242€

De ridder versie is ook nog wel te vinden maar degene die ertussen hoort en die ik heb de gouden medaille zie ik nergens te koop.

Jammer dat er geen documentatie bij is dat zou veel kunnen verduidelijken.

Patric: goede denkpiste, kunnen de andere medailles kloppen voor een rijkswachter?
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Medaille groep (diplomaat / ambassadeur)???

Bericht door canadian2nd »

Hi Stef
Enkel de 1ste en derde (Militaire medaille met chevron - 15 jaar anciënniteit) en de derde (gouden medaille Orde Leopold II - 20 jaar anciënniteit) kloppen voor een ex-rijkswachter. Ik zou ook eerder denken aan een lid van de M.P.'s. of iemand van het Koninklijk Hof ?
Inderdaad : bij een officiëel bezoek van een staatshoofd krijgt de wacht soms één of andere medaille van het bezoekend staatshoofd.
Langs de andere kant, voor de Belgische militairen gelden dezelfde regels als voor de ex-rijkswachters, dus ook voor hen geen zilveren palmen of een zilveren medaille in de Orde Leopold II.
Een raadseltje ...
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Medaille groep (diplomaat / ambassadeur)???

Bericht door Patric »

canadian2nd schreef:Hi Stef
Langs de andere kant, voor de Belgische militairen gelden dezelfde regels als voor de ex-rijkswachters, dus ook voor hen geen zilveren palmen of een zilveren medaille in de Orde Leopold II.
mvg
canadian
Er is een verschil in eretekens rekening houdend met de gradengroep. Als Rijkswachter was je minimum onderofficier. Het leger heeft ook nog de groep van vrijwilligers en die kunnen een zilveren medaille /palmen ontvangen bij 20 /30 jaren anciënniteit.

In dat geval zou je veronderstelling van een vrijwilliger MP (of iemand van bvb de Militaire luchthaven) een mogelijkheid kunnen zijn

Via google gevonden:
http://users.telenet.be/KVOO-WVL/KVOODocs/Eretekens.pdf
mvg
Patric
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Medaille groep (diplomaat / ambassadeur)???

Bericht door VC89 »

Stef schreef: ivm. de link die je gaf, ik heb de indruk dat op zulke dealer sites er vaak gewoon een waarde wordt opgeplakt.
ik vindt de zilveren versie 3 keer te koop: 105$, 95£ en 145£ omgerekend naar euro is dat tussen de 78€ en de 242€
Zulke verkoopsite's willen zo veel mogelijk winst maken. Het zou mij niet verbazen dat als de medaille niet verkocht wordt deze later aan een verminderde prijs opnieuw wordt aangeboden. Ik vindt deze site's dan ook geen goede waardemeter. Het beste is om op veilingen of zoekertjes waarop je kunt bieden te kijken hoeveel er geboden wordt of voor hoeveel ze verkocht werden. Helaas is dit niet altijd makkelijk.

Alles hangt af van de vraag en aanbod (lekker cliche): u hebt wel een niet veel voorkomende medaille (zeker in België) maar als er niet veel interesse voor is zal je er niet veel voor krijgen. Zelf zou ik er niet zo veel voor geven.
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Medaille groep (diplomaat / ambassadeur)???

Bericht door Stef »

Bedankt voor de info allemaal ;-)
Fidelitas et Superbia
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”