Heeft er iemand Guldenboek der Vuurkaart '35-36

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Heeft er iemand Guldenboek der Vuurkaart '35-36

Bericht door jef »

medailles achiel Taillieu.JPG
Een familielid van Achiel Taillieu , 3de Karabiniers toonde Achiel zijn medailles. Een mooie groep zou ik zeggen, wat er onmiddelijk in het oog springt is de ,voor een soldaat, prestigieuze Britse MM (Military Medal).... aan een verkeerd lint.
Ik mocht de kader openmaken en de MM bekijken, geen naam op de rim, vond ook vreemd. Op het British Medal Forum hebben ze mij gezegd dat DSO en MM uitgereikt aan buitenlandse troepen niet voorzien werd van een naam. Dus dit vreemd voorval is hiermee verklaard. Nu vraag ik me af waarom er een verkeerd lint ( Mercantile Marine medal) aan bevestigd is?
Als er iemand het Guldenboek der Vuurkaart deel 35-36 bezit, kun je even kijken op blz 282 ( volgens website Ten Boome) welke medailles Achiel Taillieu had en of er een foto in staat.
Ik zoek even in de London gazette of er iemand met deze naam voorkomt.
Groeten en dank,
Jef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Heeft er iemand Guldenboek der Vuurkaart '35-36

Bericht door Paddy »

In dat deel en op die pagina gaat het wel om ene Albert...

Afbeelding

In boekdeel 1935-36, blz 468, 3é Karabiniers vind ik het volgende:

Afbeelding

Trouwens alle delen zijn digitaal te raadplagen ;)

[link2]Guldenboek der Vuurkaart,http://www.tenboome.webruimtehosting.ne ... online.htm[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Heeft er iemand Guldenboek der Vuurkaart '35-36

Bericht door jef »

Dank U Paddy.
Het gaat hier om Achiel, het tweede fotootje. Geen Britse MM terug te vinden. In de London Gazette heb ik ook nog niets gevonden. Het blijft een raadsel.
nogmaals dank, Paddy.
Jef
VULCANUS
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2011 18:06

Re: Heeft er iemand Guldenboek der Vuurkaart '35-36

Bericht door VULCANUS »

Kan men in die boeken een naam vinden via een zoekfunctie of moet men bladeren?
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Heeft er iemand Guldenboek der Vuurkaart '35-36

Bericht door Paddy »

Op de [link2]pagina,http://www.tenboome.webruimtehosting.ne ... enboek.htm[/link2] vindt je onderaan drie pdf-files:
Je kan de lijst op drie manieren raadplegen:
Gesorteerd op familienaam
Gesorteerd op woonplaats
Gesorteerd op regiment
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Heeft er iemand Guldenboek der Vuurkaart '35-36

Bericht door jef »

Ik kreeg dit bericht van iemand op het British Medal Forum:


War Office List No. 43 dated 15th Sepember 1919, page 4 announced the Military Medal to SOLDAT ACHILLE JULES TAILLIEU, 3RD REGT OF CARABINIERS.

Jammer dat de medaillegroep niet in mijn verzameling zit. :cry:
groeten;
Jef
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Heeft er iemand Guldenboek der Vuurkaart '35-36

Bericht door Paddy »

Waarschijnlijk heeft hij deze gekregen voor zijn lang verblijf aan het front.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Heeft er iemand Guldenboek der Vuurkaart '35-36

Bericht door jef »

Ik denk het niet Paddy. Het gaat wel om de Britse MM. Deze werd niet zomaar te grabbel gegooid zoals ons oorlogskruis na WOI.
Jef
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Heeft er iemand Guldenboek der Vuurkaart '35-36

Bericht door love4history »

Dag Jef

Heb ook al geantwoord op het BMF.
Wijs ook graag nog eens op de linkse medaille derde rij: een onofficiële medaille van het regiment carabiniers voor citation à l'ordre du jour. Normaal gezien is deze op de achterkant ook op naam. Hij zal z'n MM inderdaad niet voor langdurige dienst gekregen hebben.
Het lintje van de Mercantile Marine Medal is inderdaad vreemd. Als je nog contact hebt met de eigenaars moet je eens vragen of er ergens een zeeman in de familie zat (waardoor de groep "besmet" werd met het lint van een andere medaille)
Ik denk dat ik het document van Taillieu ergens te koop gezien had op het internet, maar aangezien de familie eenkader laat opmaken zal ik me wel vergissen?
grts
Roel
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Heeft er iemand Guldenboek der Vuurkaart '35-36

Bericht door jef »

Roel, het is een oude kader. Toen ik op de rim van de MM wreef om er eventueel een naam op te kunnen lezen viel een schilfer zilveroxide ervan af. De laatste medaille die er aan toegevoegd is moet in de jaren 60 zijn, burgerlijke medaille of herinneringsmedaille Albert.
Er is inderdaad een naam op die niet-oficielle medaille van de Karabiniers, zijn naam. Zal er eens naar vragen of er een zeeman in de familie was. Kader is in bezit van de dochter.
groeten,
Jef
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Heeft er iemand Guldenboek der Vuurkaart '35-36

Bericht door jef »

Roel ,
Dit is nu de derde medaille dat ik zie:
deze: http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=41&t=2732
een exemplaar van user Belgoman die me flink geholpen heeft met de Identificatie.
en deze:
speciale karabiniers.JPG
speciale Karabiniers 2.JPG
groeten en dank voor de reactie,
Jef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Heeft er iemand Guldenboek der Vuurkaart '35-36

Bericht door love4history »

Dag Jef

Zoals reeds vermeld:

Even better Jef, this doesn't only confirm the name of the man but it also gives the place/name of the citation: Nieuwendamme 1918. There actually is a memorial for the defence of Nieuwendamme by Rhis rgt in 1918 (they suffered 230 casualties) see: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... ict/213300
This could very well also be the event for which his MM was awarded.


Ik heb ook een dergelijk exemplaar in de verzameling. Het mijne hangt aan een Belgisch tricolore lintje met een bloedend hart erop en enkele religieuze symbolen. Ik vermoed dat er geen standaard lint was.
Mijn exemplaar is franstalig, voor het 1er Regiment de Carabiniers. Achteraan de naam en de datum 1.6.1918
Jammer genoeg geen plaatsvermelding.
Uit zijn vermelding voor de Servische dapperheidsmedaille (die hij later verkreeg voor een gebeurtenis 28/09/1918) verneem ik: "twee vermeldingen op het dagorder van het regiment, één op het dagorder van de divisie"

Interessante medailles vind ik deze!!!!
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Heeft er iemand Guldenboek der Vuurkaart '35-36

Bericht door jef »

love4history schreef:Dag Jef

Zoals reeds vermeld:

Even better Jef, this doesn't only confirm the name of the man but it also gives the place/name of the citation: Nieuwendamme 1918. There actually is a memorial for the defence of Nieuwendamme by Rhis rgt in 1918 (they suffered 230 casualties) see: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... ict/213300
This could very well also be the event for which his MM was awarded.


Ik heb ook een dergelijk exemplaar in de verzameling. Het mijne hangt aan een Belgisch tricolore lintje met een bloedend hart erop en enkele religieuze symbolen. Ik vermoed dat er geen standaard lint was.
Mijn exemplaar is franstalig, voor het 1er Regiment de Carabiniers. Achteraan de naam en de datum 1.6.1918
Jammer genoeg geen plaatsvermelding.
Uit zijn vermelding voor de Servische dapperheidsmedaille (die hij later verkreeg voor een gebeurtenis 28/09/1918) verneem ik: "twee vermeldingen op het dagorder van het regiment, één op het dagorder van de divisie"

Interessante medailles vind ik deze!!!!
Het is inderdaad geen draagbaar ereteken, eerder een souvenir. Dank voor de toelichting, Roel.
groeten,
Jef
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”