Kenteken zware loopgraafartillerie?

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
gunner
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 aug 2012 12:38

Kenteken zware loopgraafartillerie?

Bericht door gunner »

Dag iedereen,
Zoals reeds aangekondigd, ben ik bezig met een historiek over de belgische loopgraafartillerie. Ik benh al een paar keren een kenteken tegen gekomen dat van de belgische zware loopgraafartillerie zou zijn. Zie beeld. Weet iemand meer daarover?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Kenteken zware loopgraafartillerie?

Bericht door Paddy »

Meer informatie over de insignes gedragen bij het Belgische leger 1915-18 vindt je [link2]hier,http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=37&t=886[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Kenteken zware loopgraafartillerie?

Bericht door georges-cdl »

Grenadier, Gendarmerie ?
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Kenteken zware loopgraafartillerie?

Bericht door canadian2nd »

Volgens mij is dit variatie 2 van het mutskenteken Compagnies zware mortieren. Ontbonden eenheid.

groeten

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Kenteken zware loopgraafartillerie?

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Het werd ook op de mouw gedragen tijdens het interbellum.

Groeten,

Bram.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Kenteken zware loopgraafartillerie?

Bericht door piot1940 »

Bram,

Dit is de informatie waarover ik beschik
[link2]link,http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ke ... ollbar.htm[/link2]

met de normale reglementering tevens op:
[link2]link,http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ke ... ollbar.htm[/link2]
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Kenteken zware loopgraafartillerie?

Bericht door Bram1940 »

Jean en anderen,

Volgens mij verwijst dit kenteken niet zozeer naar de loopgravenartillerie dan wel naar het bataljon zware wapens (mortieren 7c6 en Van Deuren).

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Kenteken zware loopgraafartillerie?

Bericht door Paddy »

uit l'Infanterie, Jacques P. Champagne

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Kenteken zware loopgraafartillerie?

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Hieronder (uit de verzameling) één van de vele modellen mortiergranaten Van Deuren.

Groeten,
Bram.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
gunner
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 aug 2012 12:38

Re: Kenteken zware loopgraafartillerie?

Bericht door gunner »

Bedankt aan iedereen voor de interessante bijdrage. Ik weet nu meer. Het gaat dus over de mortiers die overgegaan zijn naar de infanterie. De loopgraafartillerie had drie functies : als aanvulling van de zware artillerie met de vernielingsvuren met de zware mortiers (Van Deuren, 58 N°2,...) , als begeleidingsartillerie voor de infanterie (Mor 75 S, LG Delattre,...) en als wapen van de Genie voor de vernielingen van prikkeldraad/obstakels (58 N°1). De Genie was ermee begonnen (1915) met improvisaties dan de 58 N°1, dan overgegaan naar infanterie, later artillerie. 1918 : meerdere reorganisaties in 1918. In 1919, overgang van de VD naar de zware artillerie. 1921 : de begejeidingsartillerie gaat over naar de infanterie. Tussen de twee oorlogen werden de Mor 76 FRC op basis van de lMW 7,58 n/A gerenoveerd en organiek aan de infanterie toegewezen.
De loopgraafartillerie had geen vaandels en geen identiteit als eenheid. Ze werd geschoven tussen artillerie en infanterie. Weten jullie dat gedurende de bevrijdingsparades door België, onze dappere "crapouillots" de verlaten munities in Houtulst en andere slagvelden aan het opruimen waren?
Ik heb nu rond 60 blz over de Belgische loopgraafartillerie klaar. Zal ook eens bij http://www.editionsdupatrimoine.be verschijnen.
Beste artilleriegroeten,
Gunner

"Die Artillerie verleiht dem vulgären Gemätzel Würde" Friedrich der Grosse
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Kenteken zware loopgraafartillerie?

Bericht door georges-cdl »

Dank U Gunner,
We wachten reeds met ongeduld naar dat boek !

Fijn dat jullie eraan begonnen zijn zodanig deze niet bekende maar zeer interessante belgische onderwerpen (artillerie, fortificaties, ...) te bestuderen en belangrijkste, uit te geven via EPM...
Nogmaals gefeliciteerd !
etappe gent
Berichten: 77
Lid geworden op: 11 jun 2011 16:20

Re: Kenteken zware loopgraafartillerie?

Bericht door etappe gent »

Hallo,

in wo1 was het insigne deze ( te zien in de link van paddy) :

De compagnie “Lance-Granades” vormt vanaf nu een onderdeel van de Loopgraafartillerie. Het kenteken ( een oude mortier ) wordt afgeschaft.
De militairen van de Loopgraafartillerie dragen nu op de linker bovenmouw van hun uniform een gevleugelde granaat ( een granaat welke schuin afgebeeld staat met vleugels) .
De officieren van deze dienst dragen op de schouderstukken het nummer van het artillerieregiment waartoe hun groep behoord. Onderofficieren, korporaals en soldaten dragen de emblemen zoals voorgeschreven voor hun eenheid.

Alle bovengenoemde kentekens zijn voor officieren geborduurd in gouddraad, witte katoendraad voor onderofficieren en rode katoendraad voor de troep.

ik heb dat insigne (gevleugelde granaat ) en verschillende foto's waarop het insigne gedragen wordt in mijn verzameling.

grtn

frankie
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”