Luchtmacht embleem

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Kevin Velghe
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2012 18:16

Luchtmacht embleem

Bericht door Kevin Velghe »

Beste

Zou iemand me meer kunnen vertellen over dit embleem?
Ik vermoed dat het een verguld embleem van de luchtmacht
is met de Belgische heraldische leeuw uit de jaren 60 (Koning Boudewijn).

mvg

K. Velghe
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Luchtmacht embleem

Bericht door tsjokke »

De foto is m.i. nogal misleidend.Het metaal lijkt zo mogelijk verguld.
Het is alleszins een kepiekenteken mij bekend uit mijn actieve periode(1970-2001).
Voor de soldaten BV en korporaals was het in BRONS,voor de onderofficieren van sergeant tot eerste sergeant- majoor in ZILVER.
Vanaf adjudant was er iets anders in stof.
Met de beste wil van de wereld kan ik me niet herinneren of sommige categoreën van officieren zo iets in GOUD op de kepie droegen.
Misschien de officieren uit het reservekader????Deze kwestie is te beantwoorden door iemand met minder mot in de kop :mrgreen:
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Luchtmacht embleem

Bericht door canadian2nd »

Hoi Tjokke.
Misschien was dit kepiekenteken indertijd "verzilverd" en is dit laagje zilver nu vuil geworden ?
Officieren hadden zeker geen dergelijk kenteken op de kepie.
alleen onderofficieren.

grt

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: Luchtmacht embleem

Bericht door RudiS »

Het is inderdaad een kenteken voor kepie van een BV. De kleur is brons. Tsjokke heeft gelijk wat betreft de onderofficieren. Voor de officieren bestond hetzelfde kenteken in goud, alleen was het gemaakt van aaneen geregen kleine plaatjes en pareltjes. Hier vind je een foto:
http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=57&t=556 Je vind er tevens de 2 kentekens voor onderofficieren zoals beschreven door Sjokke.

MVG,
Rudi.
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”