identificatie aub

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

identificatie aub

Bericht door jef »

Hallo,
Heb twee niet -officiele die ik niet ken:
1/Kruis: Mechelen 1940-1945, achterkant vlak
2/medaille, Nihil Sine Labore ( niets zonder inspanning) De granaat en de kleur van het lint wijst in de richting van de rijkswacht. :?: Achterkant vlak, naam fabrikant Willy Krafft, Eupen
graag advies, dank,
Jef
Identificatie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: identificatie aub

Bericht door Paddy »

De medaille van de Rijkswacht doet mij wat denken aan het type dat werd uitgedeeld (verkocht) na het beëindigen van een wandeltocht (Mars van de Rijkswacht)

Op het internet vond ik het volgende:
[link2]medaille mars rijkswacht school ecole gendarmerie 1977,http://www.benl.ebay.be/itm/medaille-ma ... 0875006212[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: identificatie aub

Bericht door jef »

Dat is heel goed mogelijk Paddy. Het bevestigingssysteem is ongeveer identiek aan de Mesa en Driedaagse v/d IJzer medailles.
groeten en dank,
Jef
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: identificatie aub

Bericht door abbl64 »

Ja dat klopt,de medaille van de rijkswacht is een wandelmedaille
er bestaat ook de klasse zilver en goud
de andere heb ik ook in mijn bezit en volgens mij
is het door de stad Mechelen uitgegeven aan haar oudstrijders
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: identificatie aub

Bericht door jef »

Dank U ABBL64. Is genoteerd. En waar vind/vond die wandeling plaats? Is het een terugkerend evenement?
Jef
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: identificatie aub

Bericht door abbl64 »

zover weet ik het ook niet
misschien is een rijkswachtverzamelaar
er meer van op de hoogte,
maar zal eens rondhoren,
Jimmy
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: identificatie aub

Bericht door canadian2nd »

Hei Jef !
de March van de Koninklijke Rijkswachtschool vond ieder jaar plaats en vertrok te Elsene, in de Koninklijke Rijkswachtschool. Dit was een mars waarvan men de afstanden kon kiezen die men wilde lopen. 15 - 30 of 42 Km. Toegankelijk voor iedereen en die vond altijd plaats op 1 mei.
Nihil sine labore is (was)het motto van de KSch Gd (Koninklijke Rijkswachtschool)
Ik heb er als leerling nog aan meegedaan (42 Km) in 1977 als Chinese Vrijwilliger ! Nadien de benen inwrijven met Méthylsalicilaatzalf uit de apotheek van de Rijkswacht en met de dikke trainingsbroek aan in ons bed. 's anderendaags voelden we niets meer ! Maar ja ... toen was ik nog maar 19 jaar!
de medaille was inderdaad verschillend naargelang de afgelegde Km.
Deze march bestaat nu uiteraard niet meer aangezien de rijkswacht niet meer bestaat.
Ik heb ergens nog iets zitten tussen AL mijn rommel. Ik zoek het eens op als ik nog eens tot bij mijn kast geraak. Door een verhuis kan ik niet meer erbij. Dringend opruimen.
Deze van jou lijkt mij een vroeg model. bewaren !
groeten en tot ziens
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: identificatie aub

Bericht door jef »

Jan ,
Ik zou wel eens die foto van de "Chinese vrijwilliger" willen zien :lol: , had je dan ook zoveel succes bij de "grieten" zoals op deze foto? :lol:
groeten,
Jef
Leopold005.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: identificatie aub

Bericht door canadian2nd »

Dat van die Chinese vrijwilliger was echt waar hoor Jef ! Heel ons peloton kreeg de opdracht hun vrij 1 mei weekend te spenderen aan de mars van de KSch Gd !
en blij dat we waren !

en dat van die grieten .... dat was twee jaar geleden in De Panne en ... ze waren enkel geïnteresseerd in wat er ONDER mijn kilt zat. Ik zei hen natuurlijk "mijn schoenen, mijn beenwindsels, mijn kousen en mijn sqian dubh (mijn schots mesje - (uitspreken als sgieën doeh)) in mijn rechterkous. maar ze geloofden me niet.... we hebben ze moeten neerschieten ....

Verleden jaar waren ze al bekeerd : kijk maar ! Dezelfde grieten hé !! en kijk maar eens goed naar de paster's rechter kaak !!! ze hebben van hem ook al niet kunnen afblijven !
jaaaa .... de nonnetjes ???

groeten

Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door canadian2nd op 29 feb 2012 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: identificatie aub

Bericht door Paddy »

En ik weet uit ondervinding dat vrouwen een kilt heel aantrekkelijk vinden :lol: maar we dwalen af :oops:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: identificatie aub

Bericht door jef »

:lol: :lol: Ja, Jan, we gaan er volgende maand in Zillebeke nog eens van "klappen". :lol:
Jef
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”