Betreft: Burgerlijke medailles

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jern
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 nov 2011 22:33
Locatie: Dendermonde

Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door Jern »

Beste mede forum-gangers.

Ik vroeg mij af of er ergens kon nagegaan worden waarom iemand bepaalde burgerlijke onderscheidingen heeft ontvangen en tevens of het omgekeerd ook mogelijk was aan de hand van een naam iemands burgerlijke medailles op te zoeken?
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

ls het een orde betreft

Bericht door jef »

Dag Jern,
Ik denk dat de meeste burgerlijke medailles gegeven worden voor anciënniteit. Dus voor het aantal dienstjaren.
Als het om een Orde gaat zal dit wel ergens geregistreerd staan, ik weet echter niet of deze lijsten kunnen opgevraagd worden of waar ze eventueel kunnen geraadpleegd worden.
groeten,
Jef
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door guerramundial1 »

Burgerlijke eretekens worden beheerd door Binnenlandse Zaken:

Federale Overheidsdienst
Binnenlandse Zaken
Dienst protocol – Burgerlijke eretekens
marleen.huse@ibz.fgov.be
Koloniënstraat 11
1000 BRUSSEL
Tel. 02/518.20.39
Fax. 02/518.23.09

Heb een paar jaren geleden de eretekens van mijn grootvader opgevraagd en na enkele weken zaten de duplikaten van de diploma'a, eigenhandig ondertekend door de minister, in de brievenbus.

Veel geluk

WIm
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
Jern
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 nov 2011 22:33
Locatie: Dendermonde

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door Jern »

Het gaat eerder om medailles uitgereikt voor moed en zelfopoffering, zowel officiële als stedelijke medailles als ook een carnegie medaille.

Ik heb mij misschien verkeerd verkeerd uitgedrukt maar ik had graag geweten voor welke daden van moed deze werden uitgereikt.
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door Sgt. Veldeman »

Ik heb het dossier van mijn overgrootvader opgevraagd en dat betrof het redden van iemand uit een brand (hij was pompier). Het dossier zelf heb ik niet: de dossiers van 1950-1960 zijn vernietigd, spijtig genoeg.

Mvg,


Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door Paddy »

Sgt. Veldeman schreef:Ik heb het dossier van mijn overgrootvader opgevraagd en dat betrof het redden van iemand uit een brand (hij was pompier). Het dossier zelf heb ik niet: de dossiers van 1950-1960 zijn vernietigd, spijtig genoeg.

Mvg,


Robrecht Veldeman
In de bibliotheek de plaatselijke dagbladen eens doornemen ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door Sgt. Veldeman »

Ja, ik moest de krantenartikels van 1953 maar eens doornemen in het Rijksarchief te Gent.
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door Sgt. Veldeman »

Weet er iemand of Zeveneken dan wel Lochristi een stads- of gemeentearchief heeft ? En zo ja, waar bevind zich dat ?

Mvg,


Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door Paddy »

Sgt. Veldeman schreef:Weet er iemand of Zeveneken dan wel Lochristi een stads- of gemeentearchief heeft ? En zo ja, waar bevind zich dat ?

Mvg,


Robrecht Veldeman
Een stadsarchief al zeker niet :mrgreen:
Sommige zaken moet een onderofficier uit zichzelf kunnen realiseren, een telefoontje naar desbetreffende gemeente lost al veel vragen op ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door Sgt. Veldeman »

De vraag is: welke dienst ?
Ik zal eens bellen naar het secretariaat van Lochristi in de vakantie. Wordt vervolgd...
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”