Vraagje ivm oorlogskruis

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Vraagje ivm oorlogskruis

Bericht door Yente »

Hallo iedereen,
Als een amerikaanse eenheid tijdens WO2, het oorlogskruis kreeg toegekend, wanneer werd dan van deze medaille ook de fouragère gedragen?
Alvast bedankt.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Vraagje ivm oorlogskruis

Bericht door guerramundial1 »

Yente schreef:Hallo iedereen,
Als een amerikaanse eenheid tijdens WO2, het oorlogskruis kreeg toegekend, wanneer werd dan van deze medaille ook de fouragère gedragen?
Alvast bedankt.
Hallo Yente,

Het Oorlogskruis 1940 werd gecreëerd door de Besluitswet van de Belgische Regering in Londen van 20 juli 1941 om de moed te eren van officieren, onderofficieren en soldaten gedurende de oorlog. Deze kon zowel individueel als collectief worden uitgereikt en kon altijd worden gedragen. Er werd ook bepaald dat het Oorlogskruis eigendom bleef van de families (individueel) en eenheden (collectief).

De vuurkoord (fourragère) van het Oorlogskruis werd gecreëerd door Besluit van de Regent van 26 maart 1945 en is een insigne om de voortdurende dapperheid te eren van legereenheden tijdens de oorlog 1940-1945 (regimenten, brigades, bataljons, groepen, compagnies en geassimileerde eenheden). Hiervoor moest men minstens twee vermeldingen op het Dagorde van het Leger hebben. Elke inscriptie op de vlag, standaard, enz., was evenwaardig als zulke vermelding. De vuurkoord werd gedragen door alle officieren en troep en maakte deel uit van het uniform.

Het zijn dus twee verschillende zaken. Strikt genomen is de vuurkoord een insigne en geen decoratie.

MVG

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Vraagje ivm oorlogskruis

Bericht door Yente »

Bedankt!
Het is me zeer duidelijk!
Ik vroeg me dat af omdat ik zag dan oa het 1e bataljon van de 517 PIR tijdens WO2 het oorlogskruis kreeg. (behoorde tot verschillende divisies.)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Vraagje ivm oorlogskruis

Bericht door guerramundial1 »

Yente schreef:Bedankt!
Het is me zeer duidelijk!
Ik vroeg me dat af omdat ik zag dan oa het 1e bataljon van de 517 PIR tijdens WO2 het oorlogskruis kreeg. (behoorde tot verschillende divisies.)
Mvg Yente
Graag gedaan :)
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Vraagje ivm oorlogskruis

Bericht door Yente »

Hoe komt het dat je vaak op amerikaanse WO2 vesten een fourragere ziet maar geen ribbon van het oorlogskruis? Je moest toch 2 maal vermeld zijn geweest en dan kreeg je normaal toch ook het oorlogskruis?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Vraagje ivm oorlogskruis

Bericht door guerramundial1 »

Yente schreef:Hoe komt het dat je vaak op amerikaanse WO2 vesten een fourragere ziet maar geen ribbon van het oorlogskruis? Je moest toch 2 maal vermeld zijn geweest en dan kreeg je normaal toch ook het oorlogskruis?
Mvg Yente
De eenheid als geheel kreeg de vermelding, niet ten persoonlijke titel, dus er werden geen individuele medailles uitgereikt. Vandaar dat die eenheden de vuurkoord droegen, maar het merendeel van de soldaten hadden geen individueel oorlogskruis en konden dus geen ribbon ervan dragen.

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Vraagje ivm oorlogskruis

Bericht door Yente »

Bedankt! Het is me nu volledig duidelijk.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”