Vrijzinnige medaille 1913

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Vrijzinnige medaille 1913

Bericht door guerramundial1 »

Ik heb de volgende medaille gevonden:

AfbeeldingAfbeelding

De tekst: Louis Mary, Soldat au 5mie de Ligne. Anvers 20 août 1913. Mon fusil est au service de la patrie non aux ordres de l'église.

Heeft iemand meer informatie?

MVG

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Vrijzinnige medaille 1913

Bericht door Paddy »

Dat zijn nu de verzamelstukjes waar... ik eeuh ... 't water van in de mond krijg :lol:

Over de medaille heb ik geen info maar heb je de persoon al gezocht in het Guldenboek van de Vuurkaart?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Vrijzinnige medaille 1913

Bericht door guerramundial1 »

Paddy schreef:Dat zijn nu de verzamelstukjes waar... ik eeuh ... 't water van in de mond krijg :lol:

Over de medaille heb ik geen info maar heb je de persoon al gezocht in het Guldenboek van de Vuurkaart?
Er komt een Louis A. Mary voor uit Chatelet, soldaat van de 15º linie. Is dat niet de ontdubbeling van de 5º linie?

8 frontstrepen, 3 blessuurstrepen, Ridder in de Orde Leopold II (groot invalide), Oorlogskruis met 2 palmen, Yzerkruis, Overwinningsmedaille, Herinneringsmedaille, Militaire Medaille (Engeland).
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Vrijzinnige medaille 1913

Bericht door Echobravo »

Het geval ' Mary '....

In zijn krant ' De Werkman ' brengt Priester Daens verslag van de zitting op dinsdag 18 november 1913 van de Kamer der Volksvertegenwoordigers.
Eén van de onderwerpen besproken door deze heren volksvertegenwoordigers :
( citaat ) ' Nu komen meer leden op hunne plaat. M.Brunet, liberaal, gaat ondervragen over eene Soldaten-kwestie. Dat in 't kamp van Beverloo de Mis verplichtend wordt; dat de soldaten in korps naar de Kerk worden geleid met een soort van appel; dat bij eene begraving eene delegatie soldaten binnen de Kerk gaat, dat in Antwerpen een bataljon soldaten eene Processie tegen kwam, dat de Sergeanten commandeerden "Présentes armes !" en dat de soldaat Mary weigerde en daarvoor 8 dagen "cachot" kreeg. '( einde citaat )

Vrijheid, blijheid :D zou ik nu moeten zeggen.

Enne.... als je ooit eens een dubbel van de medaille tegenkomt, laat het me maar weten ;) .

Mvg



Eric
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Vrijzinnige medaille 1913

Bericht door love4history »

Interessante huldepenning en historie.
Vraag me af of de "rebelse" Louis Mary dezelfde is als de hoog-gedecoreerde Louis A. Mary ?
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Vrijzinnige medaille 1913

Bericht door guerramundial1 »

Dit onderwerp begint inderdaad zeer interessant te worden!

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”