Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door Echobravo »

In een niet zo ver verleden ;) werd er de mening van de users gevraagd mbt het al of niet ' oppoetsen ' van medailles en aanverwanten.

De meeste users waren toen van oordeel, meen ik mij te herinneren, om de medailles te bewaren in hun ' jus ' .
Maw, zich beperken tot het verwijderen van vuil maar zeker geen zilver of koperpoets, zodat het oude patin bewaard blijft.

Maar, wat indien dit patin zo ' donker ' is dat de medaille niet meer tot zijn recht komt ?

Heeft er iemand ervaring mee om het patin in ' laagjes ' en egaal te kunnen verminderen ?

Mvg



Eric
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door marcbrans »

Laat eens een voorbeeldje zien, dan zien we het ;)

Een "minder" stuk houd ik gewoonlijk in de collectie tot ik een "beter" vind, tenzij het iets zeldzaam is, waarbij ik het in elke staat bijhoud. Wel durf ik het in een lauw sopje spoelen en goed afspoelen, om de meeste vettigheid (niet in het minst van vingerafdrukken die bijtend zijn voor het metaal) te verwijderen.

Een te ver opgepoetste medaille, in zilver bij voorbeeld, kan terug ietwat patine gegeven worden door het in een tuppewaire doosje te bewaren met een hard gekookt ei. Niet te lang!! want de groen-bruin-gele neerslag gebeurt snel! Denk aan dat groen dat een gekookte dooier soms kan hebben...

marc
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door Yente »

marcbrans schreef:Laat eens een voorbeeldje zien, dan zien we het ;)

Een "minder" stuk houd ik gewoonlijk in de collectie tot ik een "beter" vind, tenzij het iets zeldzaam is, waarbij ik het in elke staat bijhoud. Wel durf ik het in een lauw sopje spoelen en goed afspoelen, om de meeste vettigheid (niet in het minst van vingerafdrukken die bijtend zijn voor het metaal) te verwijderen.

Een te ver opgepoetste medaille, in zilver bij voorbeeld, kan terug ietwat patine gegeven worden door het in een tuppewaire doosje te bewaren met een hard gekookt ei. Niet te lang!! want de groen-bruin-gele neerslag gebeurt snel! Denk aan dat groen dat een gekookte dooier soms kan hebben...

marc
Dus gewoon in een doosje met een hard gekookt ei er naast? Hoe komt het dan dat u medaille verandert vraag ik me dan af? :)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door jef »

Yente,
Dit is niet voor mensen, he. :lol: Wordt je niet vakantiebruin van....
vriendelijke groeten,
Jef
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door Yente »

jef schreef:Yente,
Dit is niet voor mensen, he. :lol: Wordt je niet vakantiebruin van....
vriendelijke groeten,
Jef
Nene :lol:
Het intereseert me ten eerste omdat ik het dan misschien ook kan gebruiken(voor medailles ;) ) en ten tweede wegens mijn studie richting ;)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door jef »

Uw studieriching Yente... scheikunde?
Met dit bericht vrees ik dat, wanneer ik op een beurs een sterk gepatineerde medaille zie.... meteen aan hardgekookte eiren ga denken :) hopelijk krijg ik geen eierpuf :lol:
Ik wist ook dat , wanneer men eieren met een zilveren bestek snijdt, dat er een donkere neerslag op het mes volgt... ben reeds 30 jaar medailleverzamelaar maar had het nog niet door dat men een medaille, om het te lyrisch verwoorden " in zijn eigen jus " kon leggen.
beste groeten,
Jef
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door Yente »

jef schreef:Uw studieriching Yente... scheikunde?
Met dit bericht vrees ik dat, wanneer ik op een beurs een sterk gepatineerde medaille zie.... meteen aan hardgekookte eiren ga denken :) hopelijk krijg ik geen eierpuf :lol:
Ik wist ook dat , wanneer men eieren met een zilveren bestek snijdt, dat er een donkere neerslag op het mes volgt... ben reeds 30 jaar medailleverzamelaar maar had het nog niet door dat men een medaille, om het te lyrisch verwoorden " in zijn eigen jus " kon leggen.
beste groeten,
Jef
Ahzo :)
Maar ik snap nog altijd niet hoe je door gewoon een medaille naast een ei te leggen uw medaille kan veranderen? Of zie ik het verkeerd? :)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door jef »

Yente,
Een ei bevat zwavel. Zwaveldampen, hoe klein ook geven een donkere neerslag op zilver.
Jef
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door Yente »

oki :) , maar moet je je ei toch opensnijden he? :)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door jef »

Ja, Yente, Je zou er toch best eens Piet bijroepen. Die zal je vertellen HOE je jet ei moet opensnijden. :lol:
jef
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door Yente »

:D
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door Echobravo »

Effe vergeten me op het onderwerp te ' abonneren ' :roll: .
Tof, jullie reacties... :P

Voila, scan van voor- en achterkant van de ' medaille '.
Goed waarneembaar kleurverschil.
Opmerking : in het daglicht is de medaille donkerder.

( Lt Gen Dokter L.Melis ( chef van de gezondheidsdienst in het leger tijdens de Eerste Wereldoorlog ) )

AfbeeldingAfbeelding

Mvg


Eric
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door marcbrans »

Er is inderdaad wel een kleurverschil! Ook al is op een foto niet altijd alles zichtbaar natuurlijk...
Mocht ik deze penning in mijn collectie hebben, zou ik ze enkel in een lauw sopje wassen zonder te schuren een zachte borstel, type scheerborstel durf ik wel eens te gebruiken, maar zeker nooit zo'n groen/geel geval) en goed spoelen.
Daar doe je nooit kwaad mee en is het hardnekkige vuil alvast verdwenen.
Tenslotte heeft brons sowieso altijd een zekere patine die slechts met de jaren opgebouwd wordt (niet alleen brons trouwens maar allee).

marc
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door Paddy »

Dat we de medaille beter met rust laten is een feit maar wat kunnen we doen met een vuil lint?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door marcbrans »

Paddy schreef:Dat we de medaille beter met rust laten is een feit maar wat kunnen we doen met een vuil lint?

Een lint aan een medaille die in een groepje zit, zou ik niet vervangen, zeker niet als de ontvanger van de groep bekend is en het eventueel met documenten een mooi geheel vormt.
Mocht er een medaille tussen zitten die door omstandigheden geen lint heeft, zou ik dat ook niet aanschaffen om het "compleet" te maken, de groep is zo gevonden "dans son jus" dus blijft ook zo.
Een "los" ereteken dat tussen de andere in de schuif ligt en een vuil lint heeft, kan vervangen worden. Maar persoonlijk zou ik dat ook niet altijd doen; een oud model ereteken aan een modern lint is een tang op een varken. Ten tweede kan men best eerst eens nagaan of het betreffende lint nog wel te vinden is. Een zeldzaam ereteken heeft gewoonlijk ook een zeldzaam lint en dan ben ik (nogmaals: persoonlijk) ook minder geneigd om het lint te vervangen.
Bij modernere stukken is er natuurlijk geen probleem.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door Paddy »

Bedankt voor je reactie Marc maar zou men bvb. een vuil lint kunnen wassen in een licht sopje?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door marcbrans »

Paddy schreef:Bedankt voor je reactie Marc maar zou men bvb. een vuil lint kunnen wassen in een licht sopje?
Ik zou het eens moeten proberen om te zien wat het resultaat is :geek:
Maar ik denk dat de manier van drogen heel belangrijk is opdat het niet zou "trekken" en uit vorm gaan. Om het rafelen niet te vergeten...
Wil nu niet moeilijk doen en een vraag met een andere beantwoorden ;) maar wanneer zou men een lintje willen wassen?
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: Opsmuk van medailles, legpenningen, edm....

Bericht door abbl64 »

wanneer was je een lintje,alleen als het echt vuil is
maar gewoon ook maar met een zacht sopje en voorzichtig
afdrogen,nu opletten,de kleuren bij oude linten kunnen
snel door elkaar lopen,zeker de linten van juist na de eerste wereldoorlog
heb het zelf al voorgehad.
Nu,het voorbeeld van de medaille op de foto,deze zou ik
ook enkel wat afwassen,het lijkt mij een oude bronze te zijn,
en de oude bronzen medailles,laten we zeggen van voor 1930
zij altijd in een mooie chokoladekleur,dus NIET opkuisen die dingen!!!
Grtz,Jimmy
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”