identificatie eretekens

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ringo
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:25

identificatie eretekens

Bericht door ringo »

Ik ben op zoek naar iemand die de laatste twee medailles kan identificeren


Afbeelding

Bedankt
Alea iacta est - Ἀνερρίφθω κύβος

http://www.everyoneweb.com/uniformen
Gebruikersavatar
ringo
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:25

Re: identificatie eretekens

Bericht door ringo »

Snaaip schreef:Ik denk de voorlaatste de leopoldsorde?
Neen zeker niet, het is met zekerheid geen Belgisch kenteken...

De Leopoldsorde betreft een paars lint zonder rode streep in het midden. Als voorbeeld neem je het eerste lintje, dat is Commandeur in de Leopoldsorde...
Alea iacta est - Ἀνερρίφθω κύβος

http://www.everyoneweb.com/uniformen
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: identificatie eretekens

Bericht door jef »

Normaal worden de buitenlandse onderscheidingen laatst gedragen. Ik dacht aan een Britse MBE ( member British Empire) ben het bijna zeker.De tweede medaille zag ik onmiddelijk als een Croix de Guerre TOE maar toen ik besefte dat er een eerste klasse rosetje op het lint stond was ik terug bij af. Nog even verder zoeken, normaal gezien moet het een buitenlandse medaille zijn. Met linten is het altijd oppassen geblazen, kleuren vervagen .....
groeten,
Jef
Gebruikersavatar
ringo
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:25

Re: identificatie eretekens

Bericht door ringo »

Beste jef,

Hartelijk bedankt voor je opzoekingen doch ik vermoed dat het ook niet gaat om de MBE,

Ik voeg hierna een tekening van dit ereteken en ik zie toch een verschil

Afbeelding.

Het kenteken op het uniform is paars en heeft een rood streepje in het midden wanneer the MBE een rood lintje is met een fijn wit streepje...
Alea iacta est - Ἀνερρίφθω κύβος

http://www.everyoneweb.com/uniformen
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: identificatie eretekens

Bericht door jef »

hallo Ringo,
Dit is toch het voorlaatste lint? Dit werd gebruikt van 1917 tot 1935 ( militaire divisie)
vanaf 1936 gebruikte met het lint dat U toont.
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_t ... ish_Empire
beste groeten,
Jef
Kan het andere lint niet thuiswijzen. Heb je geen andere foto of tekening. Bevindt er zich nog een gekleurde lijn achter het rozetje?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: identificatie eretekens

Bericht door Yente »

Dan moet het 1 van deze drie zijn dan?

Belgen opgenomen in de Orde van het Britse Rijk
Professor Baron Olivier Vanneste, KBE, ere-gouverneur van de Provincie West-Vlaanderen
Baron Paul Buysse, CMG, CBE
Ridder Robrecht Dewitte, MBE

Zelfde wikipedia bron.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
ringo
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:25

Re: identificatie eretekens

Bericht door ringo »

Dag Jef,

Inderdaad hoor, het lint had voor 35 een ander kleur en zodus had ik dat over het hoofd gezien. Het tweede "onbekende" kenteken betreft de Solidariteitsmedaille 2e klasse van Panama. ( die zo mogelijk nog exclusiever is )

Wat betreft de namen Jente heb ik reeds navraag gedaan aan het Brits ministerie van Binnenlandse zaken en de namen van diegene die de medaille toegekend wordt worden niet bijgehouden. Ik ben ook wel zeker dat er meer dan drie belgen de MBE gekregen hebben...
Alea iacta est - Ἀνερρίφθω κύβος

http://www.everyoneweb.com/uniformen
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: identificatie eretekens

Bericht door Yente »

ringo schreef:Dag Jef,

Inderdaad hoor, het lint had voor 35 een ander kleur en zodus had ik dat over het hoofd gezien. Het tweede "onbekende" kenteken betreft de Solidariteitsmedaille 2e klasse van Panama. ( die zo mogelijk nog exclusiever is )

Wat betreft de namen Jente heb ik reeds navraag gedaan aan het Brits ministerie van Binnenlandse zaken en de namen van diegene die de medaille toegekend wordt worden niet bijgehouden. Ik ben ook wel zeker dat er meer dan drie belgen de MBE gekregen hebben...
Oké, bedankt voor het te melden. Ik kon proberen he :)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: identificatie eretekens

Bericht door Paddy »

Werden deze namen gepubliceerd in "The London Gazette", de tegenhanger van ons Staatsblad?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
ringo
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:25

Re: identificatie eretekens

Bericht door ringo »

Paddy schreef:Werden deze namen gepubliceerd in "The London Gazette", de tegenhanger van ons Staatsblad?
Dag Paddy,

Ik had reeds de vraag gesteld aan een Brits verzamelaar van eretekens en dit is het antwoord die ik gekregen heb:

"The Order of the British Empire, as an honorary award to a foreign officer, will not appear in the London Gazette. I've never run into any foreign recipients listed in the 1921 Handbook of the Order of the British Empire, so he's probably only listed in Belgian sources. "

Ik vermoed dat ik hier dus niet verder mee kom. Ik heb wel een adres gekregen van het Brits ministerie van Binnenlandse zaken waar ik de vraag kan stellen indien de Generaal in kwestie inderdaad een MBE heeft gekregen.

Mailtje naar Panama werd ook reeds verzonden

Nu nog wachten op antwoord...
Alea iacta est - Ἀνερρίφθω κύβος

http://www.everyoneweb.com/uniformen
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: identificatie eretekens

Bericht door Yente »

Hoe weet je dat het van een generaal is? :)
Heeft het iets te maken met Commandeur in de Leopoldsorde of weet je het gewoon :)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: identificatie eretekens

Bericht door marcbrans »

Aangezien het 10 tegen 1 een ereteken is dat voor verdienste of moed uitgereikt is tijdens de Eerste Wereldoorlog, zou het wel eens interessant zijn om het lijstje achteraan in een Guldenboek af te lopen en de orden (want het lintje heeft een rozet wat toch een klasse van een orde aanduidt, waar ook ter wereld) van alle landen die eretekens aan Belgen verleend hebben, na te kijken op afbeelding en kleur van het lint.

marc
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”