graag hulp bij dit onbekend insigne

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

graag hulp bij dit onbekend insigne

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 12 Feb 2011 16:03
Herr Fritzkopf schreef:hallo iedereen,
ik heb onlangs dit voor mij onbekend insigne gekocht; maar ik heb er totaal geen idee van waarvan of waarvoor het is. het ABL-forum leek me dus de geschikte plaats om dat te ontdekken! alvast bedankt :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Frans schreef:Ik heb dit kenteken al waargenomen op de linkerborstzak van een vest van een krijgsgevangene dus ik denk dat het iets ouder zal zijn.


mvg,

Frans

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: graag hulp bij dit onbekend insigne

Bericht door Paddy »

Frans schreef:Ik denk dat het een insigne was om aan te geven dat men Koningsgezind was, verder niet. Ik heb het ook als eens gezien op een Vest van een ChA dat destijds te koop werd aangeboden, ook daar zat het op de linkerborstzak.

Afbeelding

Afbeelding
Exjager schreef:Zou een Koninklijk garde uniform ook kunnen? (gebruik tijdens de ambt van Koning Leopold III)
Ik hoorde eens rond, en dit is wat men me meldde, naast natuurlijk de Vaderlandslievende verenigingen en Koningsgezinde verenigingen.
Frans schreef:Geen idee, maar in dat geval zou het om een officieel insigne gaan, en zou er iets van in de voorschriften terug te vinden moeten zijn lijkt me.

Verder ziet het insigne er aardig uit, maar is voor wat betreft uitvoering geen topkwaliteit, en als ik het afzet tegen insignes die wel officieel waren , zie je daar een betere kwaliteit. vandaar dat ik denk dat het geen officieel verstrekt stuk is, maar ik kan er naast zitten natuurlijk.
eaw458 schreef:Frans,

Ik twijfel er eerlijk gezegd wel een beetje aan of het een insigne was om je koningsgezindheid aan te duiden. Dat vraagstuk voor of tegen Leopold stelde zich volgens mij in de jaren '30 niet in dergelijke mate dat je daar speciaal met een spedje ging voor rondlopen.

Ik doe liever twee andere gokjes - het is een onofficieel insigne voor zij die er bij de kroning in '34 bij waren. Of gewoon een algemeen patriotistisch insigne, pro-vaderland.

Kan jij die foto's van je ChA uniform ook dateren?

Walter
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: graag hulp bij dit onbekend insigne

Bericht door Paddy »

Frans schreef:Da zw/wt foto is genomen in een krijgsgevangenen kamp dus in ieder geval voor 1945. Het vest ziet er oorlogs uit, maar is niet van mij ik heb de plaatjes van het internet geplukt, dus weet er niet veel van.

De vraag die gesteld kan worden is als het een onofficieel insigne was of het dan toegelaten was om die op het uniform te dragen.

Het zou er op kunnen duiden, dat de vest misschien ook in krijgsgevangenschap gedragen is geweest ???
Frans schreef:Maar staat er helemaal niets op de achterkant van fabrikant of iets dergelijks ?

Ik zat aan Koninggsgezindheid te denken vanwege de draagwijze op de linkerborstzak ( op het Hart ) misschien werden die wel naar krijgsgevangenen gestuurd of zeg ik nu iets raars ??[/u]
eaw458 schreef:Nu ik er verder over nadenk, en lees dat deze foto's uit krijgsgevangenschap komen, zitten we misschien toch terug bij Polle III zelf...

De Nationale Koninklijke Beweging ontstond ten slotte al in de zomer van '40, na de breuk tussen koning en regering te Wijnendale.

Of moeten we het bij de Rassemblement National et Social des Ancien Combattants autour du Roi gaan zoeken? Die werd ook opgericht in '40 en door de Duitsers gedoogd.

Het Koninklijk Legioen was er nog zo eentje.

Is die vest een eentje van een Onderluitenant?

Als je het insigne ziet gedragen worden door officieren en voorkomt na de nederlaag 1940, herdenk ik toch maar mijn mening en denk ik dat we toch bij een of andere vroeg-Leopoldistische vereniging uitkomen.

Walter
Frans schreef:Dag Walter,

Ja het zou een vest van een sous-lieutenant zijn, alleen zijn hier de zwijntjes van de kraagspiegels verwijderd.
eaw458 schreef:
Exjager schreef:Het zou toch een knop/cocarde zijn die verwijst naar de steun aan LeopoldIII. (Gemaakt tijdens of na de oorlog is niet gekend of geweten)
Ze zouden ook niet courant te vinden zijn.
Duidelijk tijdens de oorlog. De beide foto's van Frans zijn uit krijgsgevangenschap. De eerste sergeant draagt trouwens een Britse battledress ter vervanging van versleten Belgische kledij...

Precies omdat het duidelijk van voor de koningskwestie dateert, meen ik dat het niet "zomaar" een pro-leopold insigne is zoals er na de oorlog duizenden gemaakt zijn, maar wel degelijk bij een specifieke Leopoldistische organisatie hoort, zoals hierboven vermeld.
Exjager schreef:De leden van het Koninklijk Verbond der Veteranen van Leopold III dragen een ander speldje.
Ik veronderstel dus dat het speldje een eerder oude uitgave is van uit de periode 1951 (de tijd van de Koningskwestie).
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: graag hulp bij dit onbekend insigne

Bericht door abbl64 »

hallo,
ik heb ook zo een embleempje in mijn bezit
maar...in 1922 werd er toch een knoopsgatembleem verleend als onderscheiding
van de Belgische agenten tijdens 14/18,dit is dan dezelfde cocarde maar dan met een kroon in
nu ik denk dat dit embleem een nieuwere versie ervan is,nl een LIII
ik dacht eerst ook aan een cocarde van de kepie,maar deze zijn altijd
gewoon in zwart,geel,rood
wordt vervolgd?
jimmy
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”