politie-medailles tweetalig

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

politie-medailles tweetalig

Bericht door Paddy »

patrick schreef:Het heeft waarschijnlijk weinig met ABL te maken, maar ik vraag me af of er iemand weet wat de nummers op deze medailles betekenen. Ik vermoed dat elke agent een andere nummer had. Kan men daar iets van terugvinden? (naam, stanmummer???).
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Frans schreef:Is nummer van de desbetreffende functionaris, waarschijnlijk recherche.

Er zijn landen waar het nummer bij de geuniformeerde dienst zichtbaar op de kleding aanwezig is/was.

Zodat bij evt problemen men wist met welke functionaris men te doen had gehad. Bij de recherche moest men de penning tonen.

Een naam opgeven was in dat opzicht moeilijk, omdat een naam meerdere malen voor kan komen, en met zicht op mogelijke represailles, indien men het met de gang van zaken niet eens was.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: politie-medailles tweetalig

Bericht door nick »

[quote="Frans"]Is nummer van de desbetreffende functionaris, waarschijnlijk recherche.

Beste allemaal,

=> Betreft gewoon een dienstpenning van de Brusselse politie, dit nummer kwam overeen met het nummer dat op de kraagspiegels gedragen werd (stamnummer - dienstnummer). We spreken over de periode toen de agenten nog de witte adrianhelm droegen. De penning was enkel in voege bij de grote stedelijke korpsen.

=> Deze penning was niet specifiek voorzien voor de recherche, iedere agent had zo'n penning. De penning diende evenwel om zich te legitimeren als men in burger was (recherchewerk of politioneel optreden buiten de diensturen).

=> Naar mijn weten was de penning nog heel lang in dienst bij de Gentse politie. Ik vermoed tot +/- 1990.

=> Bij de Rijkswacht was er ook een penning die ingesteld werd begin vorige eeuw voor de mensen die dienst deden op het koninklijk paleis, naderhand (net na WOII) werd dit de dienstpenning voor de BOB.

Mvg,

Nick
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”