Armband Kpl. logistiek

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
firefighter
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mar 2014 17:16
Locatie: Maldegem

Armband Kpl. logistiek

Bericht door firefighter »

Hallo, sinds vandaag ben ik in het bezit van deze armband. Hier heb ik enkele vragen over.

1. Deze werd verkocht als " Kpl-Ooff van week Logistiek armband ABL" klopt deze beschrijvind ongeveer?

2. In welke periode zou deze gedragen zijn? Jaren 70 - 80?

De armband is misschien voor sommigen opgevallen op een verkoopssite. 😊 Ik weet dat er vroeger een onderwerp was met armbanden en nestels meer helaas zijn de foto's niet meer zichtbaar.

Met vriendelijke groeten

Didier
firefighter
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mar 2014 17:16
Locatie: Maldegem

Re: Armband Kpl. logistiek

Bericht door firefighter »

Bijlage met foto deze keer 🙈
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Armband Kpl. logistiek

Bericht door LEO »

Ik droeg zulke band tijdens de laatste weken van de opleiding in 1965 (Maj. Blairon in Turnhout) . De korporaalstrepen zonder het Logistiek kenteken . Dit hield in dat je niet meer op de troepenkamer sliep maar in het lokaal van de Luitenant . M.a.w. je was het slaafje van de Lt en slachtoffer van de CSM . Je deed niet mee aan oefeningen of marsen maar daartegen stond het onderhoud van de Lt. zijn kamer , uniformen en zijn persoonlijke prullen .Neem daarbij dat mijn Lt. een uitgelezen drankorgel was dan begrijp je dat die strepen geen geschenk waren . Mij was die eer toegewezen omdat ik reeds getrouwd was en de militaire logica besliste dat ik dus een zekere vorm van verantwoordelijkheid bezat .... :shock:
firefighter
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mar 2014 17:16
Locatie: Maldegem

Re: Armband Kpl. logistiek

Bericht door firefighter »

Leo,

bedankt voor je leerrijk en ludiek verhaal. :D
Als ik het zo lees was de armband voor jou idd een minder leuke ervaring.

Zou de armband in andere onderdelen (logistiek onderandere) ook dezelfde betekenis en takenpakket bevat hebben?

Met vriendelijke groeten

Didier
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Armband Kpl. logistiek

Bericht door RSMCI »

Ik vermoed hier een eigen fabrikaat.

Ik herinner me wel dat de Kpl met Weekdienst in de meeste eenheden een zwarte armband/schouderband met witte letters (Kpl van week) droeg.
Het bovenste deel werd over de epaulet(links dus) geschoven.

Ook gedragen door de Ooffr met week.
Misschien dat in sommige eenheden met de korporaalsstrepen was, maar ik vraag me af wat de Ooffr met week droeg.

@ LEO : dn was je echt ordonnans van die Offr.

W.
RES NON VERBA
Gebruikersavatar
geert45
Sponsor 2022-2023
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jun 2011 15:49

Re: Armband Kpl. logistiek

Bericht door geert45 »

1963-64
Ik heb in mijn eenheid, 6de Linie, nooit geweten dat er een korporaal met weekdienst was.
Wel een korporaal van wacht, die begeleide de de wachtsoldaat naar zijn plaats van wacht.
Als er nieuwe lichting binnenkwam, waren er een 3-tal korporaals die deze dienden te begeleidden, maar appels werden gedaan door onderofficieren.
't Zal misschien van eenheid tot eenheid, verschillend zijn geweest.
Mooie tijd, maar zolang geleden!
Mvg,
Geert
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Armband Kpl. logistiek

Bericht door ABLcollector50s60s »

Ik heb die armband zien passeren op 2dehands. Ahoewel ik het nog nooit gezien had vond ik het er ook maar raar uitzien. Het viel mij wel op dat de verkoper ook een zo'n korporaalsarmband verkocht zonder het zilveren kenteken. Ik heb het maar laten passeren...
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Armband Kpl. logistiek

Bericht door LEO »

RSMCI schreef: 14 apr 2022 10:33 Ik vermoed hier een eigen fabrikaat.

Ik herinner me wel dat de Kpl met Weekdienst in de meeste eenheden een zwarte armband/schouderband met witte letters (Kpl van week) droeg.
Het bovenste deel werd over de epaulet(links dus) geschoven.

Ook gedragen door de Ooffr met week.
Misschien dat in sommige eenheden met de korporaalsstrepen was, maar ik vraag me af wat de Ooffr met week droeg.

@ LEO : dn was je echt ordonnans van die Offr.

W.
Ja , inderdaad . De job werd omschreven als ' Korporaal v/d week ' met het enige verschil dat in mijn geval 2 weken duurde . Het eerste probleem was dat je de collegialiteit van je kamergenoten kwijt raakte , je werd een eenzaat binnen de groep . Tel daarbij dat tijdens die periode grote manoeuvers werden gehouden en mijn steeds dronken Lt me 48 uur ( :twisted: ) in een plaatsje deponeerde met een telefoon met het bevel hem in de kantine op te bellen in geval van ... Ik kreeg verdorie amper eten en drinken in dat raamloze hokje . Weken later en ' korporaal af ' zat ik in uniform op de bus van Antwerpen naar Turnhout . En wie kwam er zo zat als een Zwitser naast mij zitten ? Inderdaad , mijn Lt. . Even later lag hij half over mij met zijn hoofd op mijn schouder . Heel beschamend . Oh ja , vergeten te zeggen . Ik was een Luchtmachter in een kaki kazerne .
firefighter
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mar 2014 17:16
Locatie: Maldegem

Re: Armband Kpl. logistiek

Bericht door firefighter »

Bedankt voor de reacties alvast,

Misschien is het logistiek kenteken inderdaad een fantasie geweest van een eigenaar of verkoper? Wel ben ik al gelijkaardige armbanden tegengekomen ...

Zoals Geert aanhaalde, waarschijnlijk waren de taken en tradities tussen de eenheden verschillend ...?

Didier
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Armband Kpl. logistiek

Bericht door ABLcollector50s60s »

Ter toevoeging: In een facebookgroep werd deze armband geïdentificeerd als armband voor personeel met weekdienst...
274388012_2688980207913664_873787155100268475_n.jpg
274393374_2688980321246986_2656858785885237454_n.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
firefighter
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mar 2014 17:16
Locatie: Maldegem

Re: Armband Kpl. logistiek

Bericht door firefighter »

Bedankt voor de foto's, verdere info/foto's zijn altijd welkom!
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”