Slaapzak

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Slaapzak

Bericht door Exjager »

Welke slaapzak of slaapzakken zijn er nu in gebruik?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Slaapzak

Bericht door Walesha »

Lichtgewicht mummieslaapzakken.
Gebruikersavatar
geert45
Sponsor 2022-2023
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jun 2011 15:49

Re: Slaapzak

Bericht door geert45 »

in 1963...waren dat slaapzakken waar wij onze hele kitbag leegmaakten om er onder te leggen, inclusief de kledij die we tijdens de dag droegen. om 's morgens vroeg in de winter, in Vogelzang, in vochtige kledij te stappen en bibberden bij het aanschuiven voor koffie en ochtendmaaltijd.Wij hadden niets dan afgedankte US halftracks, vrachtwagens etc, om maar niet te spreken over ondergoed van het ABL uit 1911, met veters achteraan, die pasten allemaal. Ik diende in Turnhout een deftig hemd te kopen om de eerste maal, na 3 dagen al, naar huis te gaan, om vervolgens maandag al naar Soest 5 Linie, te vertrekken. mijn beste hemd was een Amerikaans bruin hemd met bijna een gele kraag erop gestikt. Als ik in 64 de Duitsers zag bij een oefening, wad het om jaloers op te worden. Zij hadden de oorlog verloren en beschikten over beter materiaal dan wij Belgen.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Slaapzak

Bericht door Exjager »

Walesha schreef:Lichtgewicht mummieslaapzakken.
Thx...eventueel een foto of merk?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Slaapzak

Bericht door canadian2nd »

geert45 schreef:in 1963...waren dat slaapzakken waar wij onze hele kitbag leegmaakten om er onder te leggen, inclusief de kledij die we tijdens de dag droegen. om 's morgens vroeg in de winter, in Vogelzang, in vochtige kledij te stappen en bibberden bij het aanschuiven voor koffie en ochtendmaaltijd.Wij hadden niets dan afgedankte US halftracks, vrachtwagens etc, om maar niet te spreken over ondergoed van het ABL uit 1911, met veters achteraan, die pasten allemaal. Ik diende in Turnhout een deftig hemd te kopen om de eerste maal, na 3 dagen al, naar huis te gaan, om vervolgens maandag al naar Soest 5 Linie, te vertrekken. mijn beste hemd was een Amerikaans bruin hemd met bijna een gele kraag erop gestikt. Als ik in 64 de Duitsers zag bij een oefening, wad het om jaloers op te worden. Zij hadden de oorlog verloren en beschikten over beter materiaal dan wij Belgen.
Wat had je gedacht Geert ? De Belgen hadden de oorlog niet gewonnen; wel de Amerikanen en Engelsen. Al het materiaal dat ze nog in stock hadden werd als afbetaling gebruikt voor de "geleden verliezen" tijdens WO 2. De overheden werden "aangeraden" om al hun stocks over te kopen en hun leger ermee uit te rusten. Alles werd op "politiek" niveau beslist en geregeld.
De Fransen werden "aangeraden" om het oude U.S. materiaal te gebruiken (het gouvernement moest dit aankopen en gebruiken om hun leger ermee uit te rusten ter compensatie van de geleverde inspanningen ...daardoor lijken de Franse militairen uit de jaren 50-60 zo goed op de Amerikanen en rijden ze rond met de Willly's (Hotchkiss) jeeps) evenals de Nederlanders - die werden ook met U.S. materiaal uitgerust.
De Belgen mochten kort na de oorlog de nog bestaande stocks van het U.K. leeg maken tegen betaling uiteraard ...wat dacht je ? ... en hiermee hun nieuwe ABL uitrusten. Daardoor zie je in de jaren '50 een ABL op Britse leest geschoeid met alles erop en eraan.
Na enige tijd raakten die stocks uitgeput en moesten er andere bronnen aangesproken worden ... AMERIKA natuurlijk, want die hadden nog VEEL MEER liggen in stock dan de Engelsen ! Daarmee kreeg de ABL de kans om alle overblijvende uitrustingsstukken over te kopen van de U.S.Q.M.C. na onderhandeling op politiek niveau tussen de U.S. en België.
Hierdoor kreeg ons leger een allegaartje van (het beste wat ze konden krijgen gelukkig ...) alles over zich heen. De Belgen namen sommige producties over en verbeterden deze; iets wat je nog terug vindt in de militaria die nog te koop is.

Gelukkig maar. We zijn die mensen (U.S. en G.B.) veel verschuldigd voor wat ze voor ons gedaan hebben. Wist je dat het tot 1948 heeft geduurd voordat de mensen hier in ons land verlost waren om alles met "zegeltjes" te kopen ?
In Engeland - dat voor de 2de keer met 20 jaar ertussen een oorlog had meegemaakt en gevoerd - duurde dit tot in de jaren '50. Iedereen is dit vergeten, enkel de mensen die het nog meegemaakt hebben en dan nog ...
Amerika gaf ons de technologie en de know how dankzij de koude oorlog en voor niets anders. Alles draait over geld...
Engeland zat aan de grond.
Hoe dan ook : na WO2 is er geen lijn meer in te trekken - wel voor enkele jaren maar achteraf niet meer volledig. Het is een allegaartje van uitrusting maar we zouden geen Belgen zijn ... we hebben er het beste uit gehaald.

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Slaapzak

Bericht door wolf »

in '70 hadden wij (2Codo) SUPER 3delige slaapzakken.verschillende keren in ondergoed in de sneeuw mee geslapen,(zonder tent of zeil onder) dat er zelfs ijs bovenop lag en lekker warm.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Slaapzak

Bericht door Exjager »

wolf schreef: 01 feb 2017 17:16 in '70 hadden wij (2Codo) SUPER 3delige slaapzakken.verschillende keren in ondergoed in de sneeuw mee geslapen,(zonder tent of zeil onder) dat er zelfs ijs bovenop lag en lekker warm.
Herinner me ook dat in 1987-88 mijn slaapzak 3-delig was.
Inderdaad goede kwaliteit!
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Plaats reactie

Terug naar “1952- tot heden, UNO of US stijl - les modèles ONU ou US”