Nieuwe uniformen voor de ABL?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Nieuwe uniformen voor de ABL?

Bericht door Walesha »

Volgens ik vernam van mijn dochter die al enige jaren in het leger zit zouden onze militairen nieuwe camo-uniformen krijgen. De huidige Belgische camo zou vervangen worden door de nieuwe Amerikaanse camo.
Dat gerucht doet de ronde in de wandelgangen van Kleine Brogel.
Ook de uitrusting zoals rugzak en webbing enz. zal worden aangepast... wanneer dat zal zijn en of het ook daadwerkelijk zal gebeuren is voorlopig nog koffiedik kijken. Het is nog niet officieel bevestigd.
Afwachten dus. :roll:
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Nieuwe uniformen voor de ABL?

Bericht door one_O_five »

Als dat nog zo is zo als "in onze tijd" ... tussen het gerucht en de uitvoering lagen er tien jaar.

Nu spreekt Jean-Claide Juncker openlijk uit dat hij het wenselijk vind een Europees leger op te richten, wat er juist achter de schermen in de EU gebeurd weten we nu ook weer niet zo direct, maar, het zou wel eens kunnen dat het gerucht uit die keuken komt.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Nieuwe uniformen voor de ABL?

Bericht door Walesha »

Volgens mijn dochter zou het iets te maken hebben met de NAVO, die willen een gelijkvormig uniform voor de gehele alliantie. Maar het zou natuurlijk wel kunnen dat de EU en een Europees leger er ook voor iets tussen zit.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Nieuwe uniformen voor de ABL?

Bericht door one_O_five »

Misschien kort samengevat als het Poetin effect.
Er zit wel iets in die redenering, nu zit de NATO overal in ik weet niet hoe veel varianten uniform, alleen al voor de herkenbaarheid zou het een groot verschil maken.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Nieuwe uniformen voor de ABL?

Bericht door Walesha »

Ja idd, dat lijkt mij ook een aannemelijke reden. Vandaag is er ook nog een diversiteit in bewapening maar de lichte, meest gebruikte wapens (geweer, pistool, LMG) zijn al langer standaard binnen de NAVO: 9mm, 7.62mm en 5.56mm.
Het lijkt me dan ook niet vreemd dat ze dan ook de uitrusting en uniformen een beetje standaard gaan maken.
Trouwens, als je het uniform van onze noorderburen bekijkt zie je daar wel die nieuwe US-camo in, niet exact hetzelfde maar toch heel gelijkend.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Nieuwe uniformen voor de ABL?

Bericht door Exjager »

En dat in tijdens van budget dat redelijk beperkt is. (Lees als geen geld)
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
MatMan
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 apr 2015 21:16

Re: Nieuwe uniformen voor de ABL?

Bericht door MatMan »

er zijn inderdaad wat denkpistes maar niet meer dan dat. Voorlopig blijft alles in woodland camo. Ik heb deze week nog technische specificaties geschreven voor een toekomstige aanbesteding en dat materieel zal wel degelijk in ABL woodland camo gekocht worden.

Er is ook wat op til betreffende nieuwe uitrusting maar alles in beperkte aantallen en enkel voor Pers in voorbereiding. Wat dat allemaal gaat worden is beperkte verspreiding want firma's googlen ook en iets verkondigen wat nog niet 100% definitief is brengt niks op buiten geruchten.

Voor de handige harry's met Google kan je trouwens de bestekken voor de goedgekeurde toekomstige aankopen van Defensie terugvinden op het net (als ze al gepubliceerd zijn door MRMP!) kan je zoal lezen wat Defensie vraagt, niks geheim aan , is publiek beschikbaar voor iedereen. Is echt wel vanalles je zal dus wat moeten filteren

https://enot.publicprocurement.be/chang ... uage=nl-NL

niks registreren, direct gaan naar bekendmaking zoeken, zoeken met trefwoorden Defensie, MRMP, 14ST, 15ST, kledij,....

Groetjes

MatMan
Plaats reactie

Terug naar “1952- tot heden, UNO of US stijl - les modèles ONU ou US”