Gevechtskledij commando

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 19 Okt 2010 22:59
anthony schreef:Op de site van het commando museum is volgende foto te zien bij het topic kledij na 1960:

Afbeelding

Droegen de commando's in die tijd geen ander model camouflage jas?
Het Britse commando model dacht ik?

Alvast bedankt!

Mvg,
Anthony
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Over de gecamoufleerde gevechtskledij vind ik in het reeds eerder geciteerde eindwerk KMS van Maarten verburgh terug:

DE “SMOCK” KLEDIJ

De Battle Dress was echter niet het enige onderdeel van de gevechtskledij. De aanvulling bestond uit een gevechtsbroek en -vest, namelijk de Britse Denison Smock. Waar de Battle Dress voldoening schonk, was de ontevredenheid over deze kledij vrij groot. Deze kledij was immers niet voldoende waterdicht, veel te zwaar en log en was niet kleurvast. De Belgen hadden daarom einde de jaren ’40 een eigen gecamoufleerde kledij ontworpen, weliswaar een die sterk geleek, qua camouflagepatroon, op de Denison. Zoals de naam het laat blijken is de smock kledij een gecamoufleerde gevechtskledij die een aanvulling vormde aan de Battle Dress voor het gevecht. Deze smock was ontworpen in 1944 en werd voornamelijk gebruikt door de Britse Airborne en Commando troepen. De stof van de vest was aan de binnenkant kakikleurig en aan de buitenkant bedrukt met een driekleurige camouflage bestaande uit een bruinachtig rood, kaki en donkergroen. De kledij had veel weg van de Denison smock. Het camouflage patroon en de gebruikte kleuren waren ervan afgekeken. De snit leek ook sterk op die van de Denison. Zoals de naam het dus zegt werd de gevechtskledij enkel gedragen voor het gevecht. De investering (ontwerp, fabricage, aankoop en verdeling) in de nieuwe kledij was te groot om een verkeerd gebruik van de kledij toe te laten. Een te al te snelle slijtage diende te allen tijde worden vermeden.
De Belgische versie werd vanaf begin de jaren ‘58 vervangen door een nieuw type stof met een nieuw type camouflagepatroon. Het was de voorloper van het huidige type camouflagepatroon. De snit van broek en vest verschilde op een aantal punten.
De broek had volgende kenmerken:
- de taille en de breedte van de broekspijpen ter hoogte van de schoenen konden worden aangepast door middel van een koord
- een grote opbergzak op de linkerbeen
- twee zijzakken
- knopen voor bretellen
De vest was als volgt gekenmerkt:
- deze kon volledig open en werd gesloten met een knopen
- vier grote zakken aan de voorkant afgesloten door V-vormige kleppen
- epauletten
- afneembare kap
Alle knopen waren in een soort lichtbruine plastiek en de basisstof was vrij zwaar.
De Korea oorlog vormde evenwel een kleine uitzondering. Speciaal voor het VKK werd een nieuwe camouflage, van Italiaanse afkomst, aangewend die enkel uit olijfgroen en kastanjebruin bestond en qua patroon sterk verschilde van de toen bestaande camouflagepatronen: op een kaki achtergrond werden gegolfde bruine strepen getrokken

Na de invoering van het gevechtstenue mod. 64 zou enkel het Regiment Para-Commando vasthouden aan haar gekleurde kledij.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Een smock uit 1958 voor niet para-commando gevechtseenheden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:
anthony schreef:Bedankt Paddy!
De jas op mijn afbeelding is dus eigenlijk wel goed?
Er was dan wel nog een voorloper op deze jas...

Mvg,
Anthony
Er was inderdaad een voorloper die heel sterk op de Britse WOII-airborne leek. Jammer genoeg nog niet in mijn verzameling :cry:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

Frans schreef:Hier een Para smock uit 1956

Afbeelding

Afbeelding
Frans schreef:Ik heb de broek er ook maar even bijgezocht :wink:

Ik weet dat de Chasseurs Ardennais ook camouflage smock's droegen,of die volledig identiek waren aan de Para smocks weet ik niet, maar ik veronderstel van wel, het zou niet logisch zijn hiervoor weer een afwijkend model voor te nemen kijkt me.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Een niet para-smock had een (rits-)sluiting over de volledige lengte, een para-smock werd over het hoofd aangetrokken.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:
anthony schreef:Bedankt voor jullie antwoorden!

Nog even een vraagje ter verduidelijking van de tekst.

"Waar de Battle Dress voldoening schonk, was de ontevredenheid over deze kledij vrij groot. Deze kledij was immers niet voldoende waterdicht, veel te zwaar en log en was niet kleurvast. "

Word hier over de Battle Dress gesproken die niet voldoende waterdicht is etc? Of hebben ze het over de Britse Denison Smock?

Mvg,
Anthony
Een inderdaad niet zo duidelijke zinsbouw maar ik vermoed dat het over de Battle Dress gaat :roll:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

anthony schreef:
Frans schreef:Bij de Smock uit 1958 staat voor niet Para Commando eenheden, wat ik mij afvraag is of de flap die normaal voor een parachute sprong tussen de benen door aan de voorzijde met drukkers werd vastgemaakt dan vast zat aan de binnenzijde achter, op de foto is dat eigenlijk niet te zien. Wel zie ik dat in tegenstelling tot de Para smock uit 1956 de drukkers anders zijn afgewerkt, het lijkt of er een groen afwerkdopje op zit.

Op de zw/wt foto meen ik verschillende smocks te zien, voor wat betreft camouflagepatroon, zakken en zo. Het lijkt er op dat de rechtse man een draagt die over het hoofd werd aangetrokken, maar ik kan het ook mis hebben.

mvg,

Frans
Ik denk ook dat ze verschillende modellen broeks en jassen dragen.
Die ene links lijkt een broek van voor 1958 te dragen met een jas van na 1958

Mvg,
Anthony
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

anthony schreef:Bij deze een foto van de jas gebruikt door de wacht aan het koninklijk paleis ten tijde van Koning Boudewijn.

Deze jas is identiek aan het para model.

Afbeelding

Mvg,
Anthony
Guy schreef:Anthony,

Als ik die vest bekik van de koninklijke wacht valt mij dadelijk op dat de ritssluiting uit een heel ander materiaal bestaat.
Bij mijn vest is deze een zware metalen rits waar gerust wat slijk of zand kan tussen zitten en dan nog zonder zonder problemen open kan krijgen

Waarzchijnlijk hebben ze deze vest dan terug ingevoerd voor bepaalde doeleinde.

Staat er geen datum in de vest ?

Maar dat de zeemacht deze ooit ook gebruikt heeft is nieuw voor mij of het waren misschien zoals gezegd geweest is nog stocks die weg moesten.

Wie weet ?

Guy
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

flip64 schreef:Ter info , ook bij de Zeemacht werd de (ex) para-smock gebruikt.
Klinkt lullig, maar het is zo; dit gebeurde voornamelijk tijdens de eerste opleiding!
Volgens mij waren het de oude stocks van de para's die gewoon bij ons terecht kwamen.
In 1983 droegen wij zelf nog de volledige camouflage-smock bij bepaalde opdrachten, zelfs de halfweg-rits modellen!! :?

Grtz, Philippe [smilie=rk01_navigarecapitano.gif]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

anthony schreef:
Paddy schreef:Een smock uit 1958 voor niet para-commando gevechtseenheden

[knip]

Paddy,

Zou het kunnen zijn dat dit model enkel bestaat in de uitvoering met een rits over de hele jas?

Mvg,
Anthony
Paddy schreef:Inderdaad Anthony!
Naast de ritsluiting over de volledige lengte zijn het de 4 "cargopockets" die het verschil maken met de para-smock. Heb nog nooit een 1/3 ritsluiting gezien met "cargopockets".
Alhoewel .... je weet maar nooit wat er hier nog uit de lucht valt :lol:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:
anthony schreef:Ik denk trouwens ook dat de jas op de afbeelding van het commando museum een later model is...

Mvg,
Anthony
Het uniform & uitrusting is zoals ik ze me kan herinneren uit de jaren '80.
anthony schreef:Dat dacht ik ook al...

Welke uitrusting & kledij droegen de commando's van 1958 - 1980?
Jas: model zoals Paddy toonde
Broek: zelfde camo als de jas, met 2 grote zakken op de zijkant

Welke uitrusting & kledij droegen de gewone soldaten van 1958 - 1980?
Was dit de gewone kaki kledij?

Alvast bedankt,

Mvg,
Anthony
Paddy schreef: Dat dit model ook door Para's, Commando's of Para-Commando's werd gedragen trek ik zeer hard in twijfel.

zie ook:
[link2]Individuele uitrusting van de strijder Mod1971,http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?p=3064[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

anthony schreef:Paddy,

Laat ons dan zeggen dezelfde jas, maar met 4 grote zakken op de voorzijde.

Ik heb dat document van mod 71 staat op m'n pc, maar tussen 1958 en 1971 zit toch wel een vrij grote periode. Wat werd toen gedragen? Nlog steeds de gewone battle dress met daarop de camouflage jas zoals jij toonde?

Mvg,
Anthony
anthony schreef:
Paddy schreef:
anthony schreef:Dus tot 1965 was de oude smock de gevechtskledij voor de gewone soldaat en de smock model '58 van toepassing voor de commando's?

Mvg,
Anthony
In november 1951 wordt het 1é Para en het 2é Commando samengevoegd tot het regiment Para-Commando. De beide eenheden behouden hun tradities maar krijgen vanaf dan dezelfde opleiding & uitrusting. Het Regiment Para-Commando is de enige Belgische eenheid die na 1964 nog camouflagekledij draagt.
De circa 1980 gedragen smockbroeken hebben 2 cargopockets op de heup en 2 kleinere op de kuit.
Hoe komt het dan dat er een speciaal model camo jas gemaakt werd voor de landmacht? Zelfde camo als de para's, enkel de rits en zakken waren anders...

Mvg,
Anthony
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Zoals Maarten Verburgh in zijn eindwerk schrijft:

DE INVOERING VAN DE NIEUWE GEVECHTSKLEDIJ IN 1964

De moderne oorlog vereiste veel gemechaniseerde opdrachten en middelen, maar was ook een conflict waarin rekening moest worden gehouden met bacteriologische of chemische oorlogsvoering. Deze contraintes hadden de technische diensten van het leger ertoe geleid de gevechtskledij van de Operationele Strijdkrachten te herbestuderen. Vermits de Koude Oorlog volop bezig was, kende het Westen maar een vijand zijnde het Communistische Oostblok. Voor iedereen was het dan ook duidelijk dat indien de oorlog zou uitbreken, deze zou doorgaan in Centraal-Europa. Voor de beleidsmensen was het dus eenvoudig een gevechtskledij te ontwerpen die moest voldoen aan de eisen van zo een inzet.
De sedert jaren bekomen ervaring, de antwoorden op de recentelijke vragenlijsten en de vele contacten met ander legers van de NAVO lieten toe een meer modern model voor de gevechtskledij te ontwerpen.
Maar ook aan de gecamoufleerde gevechtskledij schortte er heel wat. Ze vertoonde een groot aantal ongemakken die dienden te worden verholpen. Ze beschermde niet voldoende tegen slechte weersomstandigheden en helemaal niet tegen de gevolgen de NBC oorlogsvoering. Net zoals de Battle Dress voldeed ze niet aan de noden van bescherming en veiligheid die een moderne oorlog vereisten. De gevechtsschoenen die veel te laag waren, absorbeerden te snel water en modder langs de bovenzijde.
De domeinen waarop de ontwikkeling zich richtte, waren voornamelijk de onbrandbaarheid en ondoordringbaarheid (voor olieachtige oplossingen van chemische agens en natuurlijk voor water) van de stof en algemene beschermende eigenschappen. Voorts werd er ook aandacht besteed aan het draagcomfort van de militair en een beter sluitingssysteem van de kledij. Er werd vooruitgang geboekt op verschillende domeinen.
Voor het eerst werd er bij het ontwerp van de gevechtskledij rekening gehouden met de infrarood signatuur en detectie van de kledij. Deze eis won aan belang nu de Russische gevechtsdoctrines de nadruk legden op de continuïteit van het gevecht. De gevechten moesten 24 uur op 24 uur doorgaan en elk succes behaald overdag moest ’s nachts worden geëxploiteerd . De kans dat het Warschaupact ’s nachts operaties ging voeren, was meer dan reëel. Bijgevolg dienden ook de NAVO landen een nachtcapaciteit te creëren. Deze moest in twee richtingen werken: enerzijds toelaten zelf het gevecht te voeren en anderzijds de vijand kunnen opsporen. Maar wat de NAVO kon, daartoe moest ook de vijand in staat zijn. Daarom was het belangrijk dat de soldaat zich bij nacht kon beschermen tegen vijandelijke waarneming.


Waarom de Para-Commando's het bij camo hielden is niet zo duidelijk maar misschien spelen volgende factoren daar een rol in:
Bij het ontwikkelen van het nieuwe gevechtstenue waren zij nog volop aan het werk in onze voormalige kolonie waar infrarood en NBC-dreiging nog ver te zoeken was en bovendien zou de nieuwe kledij daar geen enkel nut hebben als het om bescherming tegen het klimaat ging.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:
Paddy schreef:Inderdaad Anthony!
Naast de ritsluiting over de volledige lengte zijn het de 4 "cargopockets" die het verschil maken met de para-smock. Heb nog nooit een 1/3 ritsluiting gezien met "cargopockets".
Alhoewel .... je weet maar nooit wat er hier nog uit de lucht valt :lol:
een 3/4 ritsluiting met 4 cargopockets uit 1952 :oops:

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

anthony schreef:En hier een huidige commando uitrusting:

Afbeelding

Mvg,
Anthony
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Een prentkaart verstuurd in 1966 van uit den Blairon in Turnhout. Op de achterkant "de schuttershouding"'


Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Paddy »

Mannen van 1 Para naar ik vermoed ergens in de jaren '60. Op de achterkant van de foto "PA & ORA RAPID 101 en een stempel van foto en kunsthandel uit Diest.

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
youkai
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2012 14:16

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door youkai »

Hallo allemaal,
ik ben hier net nieuw en kom nu dit topic tegen.
Mijn vriend heeft nog een para jas uit 1956 hangen waar hij niks meer mee doet.
Hij hangt in de kast en dat is gewoon zonde.

Heeft iemand een idee wat de waarde hiervan is??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
4thcomkatanga
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2012 17:10

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door 4thcomkatanga »

Paddy schreef:Mannen van 1 Para naar ik vermoed ergens in de jaren '60. Op de achterkant van de foto "PA & ORA RAPID 101 en een stempel van foto en kunsthandel uit Diest.

Afbeelding
Deze foto werd genomen op 24/25 november 1964 te Stanleyville tijdens de operatie (Red and Black Dragon), na het "plunderen" van de brouwerij Primus
4thcomkatanga
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2012 17:10

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door 4thcomkatanga »

Paddy schreef:
Frans schreef:Hier een Para smock uit 1956

Afbeelding

Afbeelding
Frans schreef:Ik heb de broek er ook maar even bijgezocht :wink:
Dat is een camo jas en broek "Brushstroke" model 1956, ik zoek nog zo een broek, de mijne is echt door en door versleten ... rosez.v@hotmail.com (Hong Kong)

Ik weet dat de Chasseurs Ardennais ook camouflage smock's droegen,of die volledig identiek waren aan de Para smocks weet ik niet, maar ik veronderstel van wel, het zou niet logisch zijn hiervoor weer een afwijkend model voor te nemen kijkt me.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
4thcomkatanga
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2012 17:10

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door 4thcomkatanga »

4thcomkatanga schreef:
Paddy schreef:Mannen van 1 Para naar ik vermoed ergens in de jaren '60. Op de achterkant van de foto "PA & ORA RAPID 101 en een stempel van foto en kunsthandel uit Diest.

Afbeelding
Deze foto werd genomen op 24/25 november 1964 te Stanleyville tijdens de operatie (Red and Black Dragon), na het "plunderen" van de brouwerij Primus
Zelfde 'guys" op dezelfde dag te Stanleyville (24 november 1964) operation "Red and Black Dragon.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Adoendra
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2013 03:02

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Adoendra »

Beste allemaal,
het is heel simpel alle camoflage ( met vlekken ) Zijn oorspronkelijk Regiment Para Commando vesten, maar deze werden ook door de marine gedragen.
Vroeger was dit het eninge verschil dat men kon zien tussen een gewoon soldaat en een Para ( dacht dat dit ergens in de jare 90 veranderd is)
Para's hadden zowel vest die men aandeed door ze over het hoofd te trekken ( halve sluiting ) of een volledige sluiting .
Het bekende lapje stond normalietse steeds aan de binnenzijde van de vest vanaf 1960 voor 1960 met de oude camo ( gras camo ) stond het laple aan de buitenzijde. Dit heeft men aangepast zodat men nergens bleef achter hangen. Echter werd dit lapje NOOIT gebuikt tijdens het springen omdat men toch de riemen tussen de benen heeft als men de parachutte aan heeft.
Men zal ongetwijfeld ook vesten vinden waar het lapje van verwijderd is ( afgesneden )
Para smock vesten hebben enkel drukknoppen aan de zakken, deze zijn koperkleurig en MOESTEN steeds dicht zijn !!! dit om te voorkomen dat men materiaal zou verliezen door slordigheid :-) . zakje open ??? aantal stenen gelijk aan je leeftijd en dichtnaaien met het aantal steken gelijk aan je leeftijd !!! dit voor alle zakken voor een gehele week !
Tijdens de opleiding te marche les dames werden echter ook de twee soorten como gebruikt omdat veel vesten sneuvelden tijdens de opleiding net zoals de dunne camo broeken. Die scheurden altijd te hoogte van de lies. Voordeel was dat deze stof zeer snel droogde en dat kon men zeker niet zeggen van de vesten.
Voor verdere vragen SHOOT !

Ex para 1987
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door larotje »

Dat kan niet dat moeten zeker para’s zijn alleen zij hebben die vesten gehad. Het heeft wel een kleine vorm van waarheid als je met oogkleppen enkel in een bepaalde periode kijkt.

Zo zie je maar, het is wel zo dat veel NATOlegers in het begin jaren 50 met camouflage uniformen geexperimenteerd hebben, waaronder ook de ABL. Vandaar dat je veel verschillende bestellingen en variaties uit die tijd zijn, waaronder ook de leibermuster patroon die oorspronkelijk voor de waffen SS bedoeld was. Ze waren zeker bedoeld voor het gehele leger, bewijs genoeg. Deze overkledij werd oorspronkelijk over de BD gedragen, zelfs met kravat op het hemd. Er zijn meer van die vesten als er ooit para’s waren, zo lijkt het. Net hetzelfde als voor de slaapzakken en M56 tentzeilen uit die periode, die worden ook overal als para verkocht. Het is wel zo dat in de jaren 70 naar Amerikaans voorbeeld alle NATO legers overgeschakeld zijn naar olijfgroen en de para’s zijn die smockvesten blijven dragen. Dus kan je wel zeggen dat in de jaren 70 tem 80 alleen de para’s camouflage droegen. Op het terrein zag je in die periode ook andere eenheden soms nog met camouflagevesten. In de jaren 90 waren de para's de eersten die volledig in de gecamoufleerde windkledij rond liepen. Pas midden jaren 90 is dan het hele leger uitgerust met camouflage kledij.

Zoek het verschil tussen de infanterist en de para. De para heeft een para baret en de infanterist een M51 helm.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door canadian2nd »

Zelfs in de Rijkswacht (hier in 1975) werd camouflagekledij gedragen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Kievit
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2018 18:34

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Kievit »

Werd in de jaren 50 eigenlijk over de battledress ook wel alleen het smokevest gedragen, of moest er dan altijd een smokebroek onder?
Na veel zoeken heb ik nog geen foto kunnen vinden van een combinatie van smokevest met wollen battledress broek.
Mvg Clément
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door wolf »

in '70 droegen wij in 2 Codo in Flawinne verschillende soorten camo-kledij.
Ik vermoed dat dit een soort overgangsjaar was.
de 3 fuseliers compagnies hadden het nieuwe model en in de Staf Cie droeg men een combinatie van : oude camo- vesten (om over het hoofd te trekken) en moderne broeken.
Die vesten moesten tot op de draad versleten zijn voordat er nieuwe uitgedeeld werden.
Wij hebben die camobroeken heel zelden gedragen, meestal was het camovest en denimbroek.
Niemand bij ons had toen eenc amovest met een lap om tussen de benen vast te maken.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Kievit
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2018 18:34

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door Kievit »

Dank voor uw antwoord, dat licht al een tipje van de sluier. Mvg Clément
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door wolf »

Hier in Griekenland(Nato manoeuvre in '71) tezamen met Engelse militair.
Misschien niet zo duidelijk(door het stof) maar ik draag hier de oude camovest en de nieuwere camobroek
griek5N (Large).jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Gevechtskledij commando

Bericht door ABLcollector50s60s »

Goedemorgen iedereen.

Hier een foto om nogmaals te bevestigen dat de camo smokes niet enkel gedragen werden door para's. je zie mooi de verschillende modelen met de flap aan de buiten en binnenkant.
De foto werd genomen in het stadspark van Aalst in 1968 en komt van de website van het Huis van Alijn.
w1166h674q85_digitale afbeelding.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Plaats reactie

Terug naar “1952- tot heden, UNO of US stijl - les modèles ONU ou US”