Britse of Belgische helm?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Britse of Belgische helm?

Bericht door tim s »

Laatste item uit de doos is deze helm. Kan ik normaal gezien niet ergens een datum terugvinden om te beginnen al?
DSC01871.JPG
DSC01872.JPG
DSC01873.JPG
DSC01874.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Britse of Belgische helm?

Bericht door canadian2nd »

De rand van de helm moet aluminium zijn Tim (te controleren met een magneet). Ook moet er op de binnenste/buitenzijde ergens een stempel staan met een jaartal en een lettercode van de fabrikant dicht bij een bevestigingspunt van het riempje.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Re: Britse of Belgische helm?

Bericht door tim s »

Ok, dat van die rand moet ik straks is testen. Maar ik heb al gezocht naar markeringen op de plaats die je aangeeft (had ik al is nagekeken met wat ik hier op 't forum had gevonden), maar echt niks te zien.
Misschien later overschilderd en daardoor niet meer zichtbaar?
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Re: Britse of Belgische helm?

Bericht door tim s »

Juist mijn magneet er is tegen gehouden, die blijft er nergens tegen plakken...
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Britse of Belgische helm?

Bericht door canadian2nd »

't is dus een goeie Tim. Eens goed langs de binnenkant van de buitenkant van de helm de verf afschuren met een staalborstel (een ronde die je in je boormachine steekt - de boormachine in de bankschroef ...) op de plaatsten aangegeven op de bijgaande foto en dat zullen de data en merktekens wel tevoorschijn komen. Eerst wel de binnenhelm verwijderen om schade eraan te voorkomen. Doe hem maar helemaal los en poets hem maar !
Laat iets weten ...
mvg
canadian
DSC01874.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Britse of Belgische helm?

Bericht door Stef »

Ik zou de helm zo laten, Dit is een goede Britse wo2 helm doorgebruikt door het Belgische leger.
Die merktekens hebben eigenlijk geen specifieke meerwaarde voor de meeste verzamelaars, leuk om ze te zien maar indien niet zichtbaar door de originele verf gewoon zo laten.

Datum kan ook soms op de kinriem bevestiging staan.
Fidelitas et Superbia
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Britse of Belgische helm?

Bericht door nick »

Beste,

=> Gewoon een goede oorlogse Britse helm gebruikt door de Belgen.

=> Je gaat van een goede helm toch geen verf beginnen afschuren zeker, de helm is authentiek zo, verf afschuren is gewoon 'not done'.

=> Een enkele maal de binnenhelm verwijderen blijf je zien aan de bovenste schroef, dit genereert een minwaarde voor de ernstige verzamelaar.

=> Onder het kruisje van de binnenhelm zul je waarschijnlijk wel een jaartal zien staan.

Tip: de helm gewoon zo laten zonder meer.

Groeten,

Nick
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Re: Britse of Belgische helm?

Bericht door tim s »

Allemaal hartelijk dank voor de uitleg, ik hoef niet noodzakelijk het exacte bouwjaar te weten. Voor mij is het genoeg om te weten dat het een 'originele' is. Ik denk dat ik hem maar zo laat...

Precies toch geluk gehad bij mijn aankopen jaren geleden (zonder er veel van te kennen)

Grt
Tim
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Britse of Belgische helm?

Bericht door canadian2nd »

nick schreef:
=> Je gaat van een goede helm toch geen verf beginnen afschuren zeker, de helm is authentiek zo, verf afschuren is gewoon 'not done'.

=> Een enkele maal de binnenhelm verwijderen blijf je zien aan de bovenste schroef, dit genereert een minwaarde voor de ernstige verzamelaar.

=
Dat hangt van de verzamelaar af Nick als ik enig weerwerk mag geven. Ik heb liever dat ik weet "welk vlees ik in de kuip heb". Moest het de mijne zijn zou ik hem helemaal losmaken en volledig oppoetsen "zoals in de tijd van toen". Alles met WD 40 of olie inwrijven en zoveel mogelijk vuiligheid en roest wegdoen. Toen de mannen indertijd hun helm kregen, zag hij er hoegenaamd niet uit als die op de foto's van Tim. Er zou nogal wat gezwaaid hebben tijdens inspecties. En van die vijs : tijdens hun dienst moesten ze ook hun helm demonteren om hem te onderhouden of het binnenwerk te vervangen wanneer dit stuk was gegaan.
Nu ... 't is maar hoe dat je het wilt en ieder zijn goesting. Tim doet volgens mij met zijn zaken wat hij zelf wil.
Ik ben al jaren verzamelaar en wil mijn stukken zo langs als mogelijk in optimale conditie houden voor mezelf en uiteraard ook voor mijn nageslacht of volgende eigenaar.

@ Tim : langs de binnenkant van de liner staan waarschijnlijk ook markeringen en heel waarschijnlijk ook op de fiber stroken. Als het een vroege is dan staat er ook waarschijnlijk een jaartal op de bevestigingspunten van het kinriempje.

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Britse of Belgische helm?

Bericht door homefront »

Ik moet toch ook toegeven dat de meeste verzamelaars liever een helm hebben waar niets aan veranderd is.
Zeker niet beginnen schuren. Als je wil weten welk vlees er in de kuip is: het is voldoende om te zien dat de rand in inox is (geen aluminium trouwens) en dat het binnenwerk oorlogs is, dit is makkelijk te controleren zonder binnenwerk uit te halen.

Deze helm ziet er zeer goed uit, geen roest. Dus voor mij ziet hij er exact uit zoals in de jaren '40. Alleen wat extra stof misschien maar dat stoort niet. Niet aankomen dus!! Bij Duitse helmen zou de waarde al vlug halveren als je begint met olie, schuren, binnenwerk uithalen om te poetsen,... Bij Britse helmen is dit ook meer en meer het geval, waarde daalt als er aan gewerkt is. Maar ieder zijn meug natuurlijk.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Britse of Belgische helm?

Bericht door canadian2nd »

Iedereen heeft gelijk Brecht. 't gaat er bij mij enkel om hoe ze er eruit hebben gezien als ze in dienst waren ... De waardebepaling speelt voor mij geen rol. Het stuk vrijwaren van stof, beestjes, vuiligheid en van roest is voor mij het belangrijkste. De waarde komt pas boven water als ik er niet meer ben....
Maar iedereen is vrij om te doen en laten wat hij wil. Ik wil hier hoegenaamd niets opdringen aan iemand anders.
Veel verzamelgenot en plezier in je hobby.
met vele groeten
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Britse of Belgische helm?

Bericht door Walesha »

Betreft staat en uitzicht zijn ook hier weer de meningen verdeelt. Mijn ervaring als verzamelaar heeft me geleerd dat dat hoe dan ook steeds zo is... soms is een (rot)versleten item meer waard dan een gerestaureerd of eentje in nieuwe staat, begrijpe wie begrijpe wil.
Uiteindelijk moet ieder voor zichzelf uitmaken wat hij in zijn collectie wil, ik persoonlijk ben niet geïnteresseerd in een stuk roest maar enkel in materiaal in goeie staat (hoeft niet perse nieuw te zijn). Dan stel ik me altijd de vraag: "wat stel je voorop: een mooi item in je collectie of wat het waard is m.a.w. zie je het als een investering?" Net zoals mijn voorganger hierboven zei: ik heb lak aan een geldelijke waarde, zo bezit ik bvb een aantal oude stripverhalen die veel geld (kunnen) waard zijn maar mij interesseert enkel het verhaal en sommige zijn nostalgie voor mij en een aanvulling in de collectie.
En ja... als ik er niet meer ben moeten mijn kids maar zien wat ze ermee doen, ik sluit me dus volledig aan bij canadian2nd.

Dus mijn beste: wat betreft die helm... denk er zelf eens over na wat je ermee wil doen, wij kunnen niet voor jou beslissen toch?
Plaats reactie

Terug naar “1940-1952, Kaki, Britse stijl - les modèles britanniques”