MKII (Belgen in GB of na de oorlog doorgebruikt?)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

MKII (Belgen in GB of na de oorlog doorgebruikt?)

Bericht door VC89 »

Is er een mogenlijkheid om te weten of een Britse MKII helm met Belgische vlag door de Belgen in Groot-Brittannië is gebruikt of door het belgisch leger is doorgebruikt tot 1948?

De helmschaal is van 1940 geproduceerd door HBH.
De liner is het Brits model. Geproduceerd in 1941 door FH. (Het stootkussen is uit deze liner verwijderd wegens te rot om te bewaren maar het was oorspronkelijk wel aanwezig.)

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: MKII (Belgen in GB of na de oorlog doorgebruikt?)

Bericht door patrouilleur »

Hallo,
De MK2 bleef in gebruik tot idd na wo2.
Model 1949 heeft geen roestvrije boord zoals de Britse oorlogsmakelij.
De oorlogse uitgave heeft steeds een geverft vlagje.
In het transitkamp rond 31 juli 1944 kregen de Belgische Soldaten van the "first Belgian independant group" nieuw materiaal incl helm.
Velen onder hen verkozen de turtelhelm ipv de mk2 anderen bleven plakken aan hun oude mk2 helm
De turtelhelm heeft bijna nooit een vlagje gekregen ( nog nooit op foto gezien).
Je ziet dikwijls op ebay, maktplaats of tweedehands mk2 helmen te koop als zijnde " brigade Piron" nu zijn duizenden vrijwilligers geweest bij de fuseliers batalions eind 1944 begin 1945 die met deze helmen zijn uitgerust.
Ik heb enkele helmen van veteranen/nabestaanden gekregen en de fabeltjes die bepaalde verzamelaars vertellen dat de helmen van de brigade een andere kleur had zijn vertelsels die op geen weteschappelijke basis rusten. het oorlogsmodel " turtel " of Canadesehelm is tevens heel kort in België gemaakt geweest na wo2 deze heeft eveneens geen roestvrije boord
Bijna alle batallions van de brigade Piron zijn op andere plaatsen ondergebracht sinds 17 november 1944 in functie van de reorganisatie van de éénheid.
De verdeling van de zogenaamde "brigade Pironverf" kan dus bijna ook onmogelijk op alle plaaten plaatsgevonden hebben.
Alles hangt af van welk stock het batallion kreeg en de kleur kan verschillen.

groeten Kris,
Inrichter Casemat 4 Brigade Piron Merville
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: MKII (Belgen in GB of na de oorlog doorgebruikt?)

Bericht door VC89 »

Bedankt voor de uitleg.

Werden enkel de helmen door die Belgen gedragen werden tijdens WO2 door het Belgisch leger doorgebruikt of ook helmen die tijdens de oorlog door Britse militairen werden gebruikt?

Hoewel jullie uitleg mij nieuwe zaken heeft bijgeleerd was mijn eigenlijke vraag of de getoonde helm al tijdens de oorlog of pas na de oorlog door het Belgisch leger werd gebruikt en/of hoe men dit kan achterhalen (indien dit mogelijk is).
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: MKII (Belgen in GB of na de oorlog doorgebruikt?)

Bericht door patrouilleur »

Hallo,
De helm op de foto kan zowel tijdens als kort na wo2 gebruikt zijn.
groeten Kris
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: MKII (Belgen in GB of na de oorlog doorgebruikt?)

Bericht door SignalH »

@ Kris,

Er gaat ook een verhaal dat er tijdelijk (kort voor de landing in Normandië ??) een kleiner model van vlag werd aangebracht.
Enig idee of dit op waarheid berust?

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: MKII (Belgen in GB of na de oorlog doorgebruikt?)

Bericht door patrouilleur »

He,
Degene die ik van de oud-strijders heb gekregen zijn vrij klein.
Enkele maanden terug heb ik eentje op de kop getikt die van een zolder komt in Opheusden Nederland tussen (Arnhem en Tiel) waar de Belgische Brigade in april 1945 aan het front was.
Deze heeft eveneens een vrij klein vlagje, maar het geel is vrij helder bij mijn andere helmen is het dan weer donker geel.
Of het vlagje standaard afmetingen moet hebben daar kan ik niet op antwoorden.
Weet ik gewoon niet sorry ;-)
greetz kris
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: MKII (Belgen in GB of na de oorlog doorgebruikt?)

Bericht door SignalH »

Kris,

Bedankt voor je antwoord !

Hierbij de reden van m'n vraag. Deze heb ik eveneens in Nederland gevonden. Zowel binnen als buitenwerk zijn uiteraard oorlogs gedateerd.
Zoals je kan zien zit er rechtsonderaan de "grote" vlag resten van iets kleiner.


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Vriendelijke groeten,
Plaats reactie

Terug naar “1940-1952, Kaki, Britse stijl - les modèles britanniques”