Armband Gezondheidsdienst - brassard Service de Santé

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Armband Gezondheidsdienst - brassard Service de Santé

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Hieronder de voorgeschreven armband voor de mensen die gedekt waren door de Conventie van Genève.
Ci-dessous le brassard prescrit pour les gens couvert par la Convention de Genève.

SSA Livret Militaire brassard.jpg

Een sfeerbeeld van het 22Li (https://18daagseveldtocht.be/infanterie ... eregiment/). De staande personen centraal achteraan en tweede van rechts lijken mij een aangepast Amerikaans vestje te dragen. De verbandtassen model 1921 dragen bijna allemaal een metalen plaatje. De staande persoon uiterst links heeft er blijkbaar geen op zijn tas. Bij de zittende persoon uiterst links, de uiterst linkse geknielde persoon en de vierde geknielde persoon van links lijken de emblemen eerder op de tas geschilderd. Allen lijken de armband te dragen.

Une image du 22Li (https://18daagseveldtocht.be/infanterie ... eregiment/). La personne centrale debout et la deuxième personne de la gauche me semblent être vêtu de la veste américaine modifiée. Les trousses modèle 1921 ont presque toutes une plaque métallique. La personne debout à l'extrême gauche ne l'a pas sur sa trousse. Sur la trousse de la personne assise à l'extrême gauche et sur celles de deux personnes (à l'extr^me gauche à la quatrième de la gauche) à genou, il me semble que l'insigne est peint. Il semble que tous portent le brassard.

SSA brassard.jpg

In de JMO van 1939 lezen we het volgende hierover:
Dans le JMO de 1939 on lit le suivant:

IMG_7194.jpg
IMG_7195.jpg
IMG_7196.jpg
IMG_7197.jpg
IMG_7198.jpg
IMG_7199.jpg

Uittreksel uit het militair zakboekje van de eigenaar van de armband hierboven getoond (zelfde nummer).
Extrait du livret militaire du propriétaire du brassard montré en haut (même numéro).

SSA Livret Militaire.jpg


Groeten,
Salutations,

Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Armband Gezondheidsdienst - brassard Service de Santé

Bericht door Bram1940 »

De militair diende voordien in de Versterkte Stelling Namen en genoot een opleiding tot mitrailleur tussen 1933 en 1938.

Ce militaire a servi dans la Position Fortifiée de Namur et il avait reçu une formation comme mitrailleur entre 1933 et 1938.

Bram
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”