Nog twee mannequins bijna afgewerkt

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Nog twee mannequins bijna afgewerkt

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Ik heb van een klein beetje tijd gebruik gemaakt om enkele mannequins (nieuwe lading) aan te kleden.

De eerste stelt een grenadier voor in werkuniform. Het gaat om een uniform van eind jaren '30 dus groener dan de eerdere versies.

Het tweede uniform is van een luitenant van de infanterie. Die man heeft WOI meegemaakt (verscheidene frontstrepen op de mouw en lussen om medailles of lintjes aan te hangen. Het uniform behoorde toe aan ene luitenant Emsens. Volgens de schouderstukken was hij in dienst van het hoofdkwartier van een grotere eenheid, als ik het goed voor heb. De man is zich aan het klaar maken. De vest is nog niet dichtgeknoopt. Onder de vest draagt hij een (zeer oud) hemd. Leek mij ideaal. De maat van de vest is dermate klein dat zelfs de pintus-mannequin te breed is. Vandaar de elegante oplossing. Die man krijgt nog paradebotjes en een sabel. Een kepie heb ik spijtig genoeg (nog) niet voor hem. Ik zoek een kepie model 1930 voor lager kader (linieregiment) met monogram Albert I.

Kan iemand mij laten weten of dit model schouderstukken in de jaren '30 gedragen werden op de blauwe tenue?

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Nog twee mannequins bijna afgewerkt

Bericht door belgsken »

mooie mannequins Bram,

alleen jammer dat het vestje van de blauwe tenue niet dicht kan...

Welke uitrusting ga je op de oefen/werktenue plaatsen? Heeft hij ook al zijn schoenen aan?
Ik meen sporen van kraagspiegels te zien of ben ik verkeerd?

Ben wel al benieuwd als ze helemaal aangekleed zijn...

Mvg aan allen, Sven
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Nog twee mannequins bijna afgewerkt

Bericht door Bram1940 »

Dag Sven,

De mannequin met het uniform model 1930 komt in een diorama uit eind jaren 20 begin jaren 30. Dat het uniform niet dicht kan, is geen drama. Het maakt het diorama wat echter.

Waarschijnlijk zal de mannequin in de werktenue geen uitrusting krijgen. Ik ben van plan een diorama te maken in een huiskamer (inkwartiering). Het zit nog in de ontwerpfase.

Groeten,
Bram.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Nog twee mannequins bijna afgewerkt

Bericht door Bram1940 »

Ik denk ook dat er ooit kraagspiegels op gestaan moeten hebben.

Bram.
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Nog twee mannequins bijna afgewerkt

Bericht door belgsken »

@Bram,

dat het jasje niet dicht kan is ook helemaal geen drama ....zo bedoelde ik dat ook niet.
Alleen zijn de mogelijkheden in de opstelling van een mannequin dan veel beperkter dan wanneer een jasje wel sluit.

Ik dacht het wel (werkvestje), wij hebben daar al eens een topic over gehad he? Toen heb ik er nog foto's van zo een vestje met kraagspiegels en zelfs bijgevoegde epauletten gepost.

Ik heb me sindsdien al "zot" gezocht achter die groepfoto's waarop die sergeant 1é jagers met dat vestje aan op te zien is.
Je ziet er duidelijk de kraagspiegels en epauletten op ...

Ik heb twee zulke vestjes van dezelfde man, maar het tweede is helaas volledig gestript...
Onbegrijpelijk! zelfs alle knopen zijn er vanaf... en dat vind ik wel een drama.

Veel succes nog met de inrichting...

Mvg aan allen, Sven
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Nog twee mannequins bijna afgewerkt

Bericht door Bram1940 »

Dag Sven,

Het topic kraagspiegels op werkvestjes is inderdaad al aan bod gekomen. We blijven aandachtig als er ergens een foto opduikt uit de jaren '30 met iets gelijkaardigs.

Ondertussen heeft een ander forumlid mij al wat wijzer gemaakt over de officier in kwestie. Gevlochten schouderstukken in goudraad konden enkel op het groot tenue, dus voor speciale plechtigheden. Als stadstenue waren het er niet in gouddraad. Wat de halve bliksemschicht op de schouderstukken betreft, zal vermoedelijk enkel het militaire dossier uitsluitsel geven.

Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Nog twee mannequins bijna afgewerkt

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Wat de blauwe tenue betreft, zit ik nog met een klein dilemma met een andere vest. Noraal gezien hadden alle infanterievesten een dubbele boord in geitenhaar met tussenin een boord in onderscheidingskleur. Bij een vest in de verzameling is de kraag volledig oranje of rood (moeilijk te zeggen) met een zeer dunne rode afboording boven- en onderaan.

Nu vraag ik mij af of de rijkswachtofficieren zich eventueel ook een tuniek model 1930 mochten aanschaffen. De vest heeft een dubbele rij knopen. Ik dacht dat officieren van de rijkswacht een vest hadden met een enkele rij knopen.

In de omzendbrief van de Minister van Landsverdediging van 8 juli 1930 (pagina 10 helemaal onderaan) is voorzien dat de mouwen een extra versiering kregen onderaan, hetzij in koningsblauwe stof en afgebiesd, hetzij in onderscheidingskleur maar dan in principe niet afgeboord, voorzien van drie knoopjes. De versiering op de vest is in onderscheidingskleur én rood afgebiesd...

Op 12 december 1930 laat de minister nog weten dat hij reeds te veel afwijkingen heeft gezien en dat hij erop staat dat het reglement strikt gevolgd zou worden.

Het gaat dus hetzij om de vest van een luitenant-kolonel van de rijkswacht, hetzij van een luitenant-kolonel van de grenadiers die niet conform het reglement zou zijn wat dus niet bepaald op veel goodwill kon rekenen van de hogere echelons.

Indien er hier iemand zijn/haar licht over wil laten schijnen, graag dan.

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”