Defensieve handgranaat

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Defensieve handgranaat

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Deze morgen op de beurs in Waver vond ik een Belgische defensieve handgranaat. Het gaat om een Mills N°23 Mk III. Waren er ook nog andere modellen Mills in gebruik in het Belgisch leger tot 1940? De granaat is gemarkeerd 4/1918. Waren alle defensieve granaten tot 1940 afkomstig uit de stocks van '14-'18 of waren er na 1918 nog leveringen aan België van granaten die na 1918 vervaardigd werden? En vanaf wanneer is het Belgisch leger ze beginnen gebruiken?

De veiligheidspin is van een afwijkend model als dat op de gewone "Britse" versie. Werd dit model veiligheidspin exclusief door de Belgen gebruikt of ook door de Britten zelf?

Groeten,
Bram
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Defensieve handgranaat

Bericht door belgsken »

@Bram,

Het Belgisch leger had volgende modellen Mills granaten in gebruik: No 05, No 23 en No 36 en allemaal met de typische grijs/oker kleurband. De springlading (enkel voor de "Belgische" Mills) was toliet/salpeter, vandaar deze kleuren.

"Engelse, Canadese,..." Mills granaten hadden voornamelijk Amatol ( groene band midden) of minder voorkomend Ammonal (roze band midden).

De meest voorkomend "Belgische Mills" zijn de No 23 granaten met hun typisch "vleugelmoervormige" stop onderaan.

De afwijkende veiligheidspin heb ik persoonlijk alleen nog maar op de "Belgische" exemplaren gezien.

Er bestaan leveringen gedateerd na 1918.

Ik heb ook al Belgische verpakkingen gezien, gedateerd 1923 .

Met vriendelijke groet aan allen, Sven
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Defensieve handgranaat

Bericht door Bram1940 »

Sven,

Ik heb even gekeken in de verzameling en inderdaad een N°23 MkIII en twee N°36 MkI. Op de N°23 is duidelijk de okerkleurige band te zien, op de N°36 is het een gele band. Gaat het hier om bijgeverfde exemplaren (hoewel de grijze band duidelijk gelijkaardig is) of is het oker geleidelijk naar geel geëvolueerd? Ik heb een originele 40mm DTCA-granaat die ook duidelijk zeer geel is.

Zie foto's hieronder. Makers zijn respectievelijk Mills Munitions, Thomas Holt Ltd en Elmbank.

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Defensieve handgranaat

Bericht door belgsken »

@ Bram,

De No 23 is 100% goed maar die 2 No 36 zijn, wel afgaande op de foto, voor mij twijfelachtig.

Zowel het grijs als het geel lijken mij niet goed en ik meen ook groene restanten op één van de 2 No 36 te zien.

Nu moet ik wel zeggen dat belichting en foto's soms een verkeerde indruk kunnen geven maar de stoppen zijn ook gedeeltelijk meegekleurd en dat is zeker niet correct.

Natuurlijk zou ik deze liever in de hand keuren om zeker te zijn maar op basis van de foto's en ook de gekleurde stoppen zou ik persoonlijk voor deze passen....

Mvg Sven
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Defensieve handgranaat

Bericht door piot1940 »

zijn jullie hier iets mee om te vergelijken?

http://www.millsgrenades.co.uk/No23mk123grenades.htm

en

http://www.millsgrenades.co.uk/no36_mk1_grenades1.htm


Ik heb ook nog ergens zo'n Belgische Mills 36, zal er deze namiddag foto's van trekken. Maar de moer is zeker niet geverfd.

m vr gr, Jean
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Defensieve handgranaat

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Bedankt voor de commentaren. Wat die groene schijn betreft, zou ik eens moeten bekijken in daglicht of het optisch bedrog is of niet. Heeft er iemand een duidelijke foto van een Belgische Mills No 36?

Gtn,
Bram.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Defensieve handgranaat

Bericht door piot1940 »

ter info de foto's. Getrokken bij daglicht op een wit blad papier, met flits

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Defensieve handgranaat

Bericht door Bram1940 »

Jean,

Vooreerst bedankt voor de foto's. Blijkbaar werden de "Belgische" granaten door een groot aantal fabrikanten geleverd, waardoor het vermoeden ontstaat dat het Belgisch leger eventueel bestaande stocks heeft overgenomen van het Britse leger na WOI. Ook jouw exemplaar is van voor het einde van WOI.

Op de vierde en de derde foto van onderen bekeken, lijkt er toch wat restant van okerverf te zitten op de schroef onderaan de granaat. Idem met de allerlaatste foto. Tenzij het om roest gaat.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Defensieve handgranaat

Bericht door piot1940 »

Bram,

Het is roest,

Afbeelding

m vr gr, Jean
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Defensieve handgranaat

Bericht door Bram1940 »

OK, da's duidelijk.

Groeten,
Bram
ww_soldier
Berichten: 85
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:34

Re: Defensieve handgranaat

Bericht door ww_soldier »

Er moet na '40 ook nog genoeg stock aanwezig geweest zijn, want de rijkswacht kreeg er ook. Mijn grootvader heeft in zijn opleidingsboek een schets gemaakt van een n° 5. Hij trad eind '42 toe tot de rijkswacht met toedoen van de voormalige burgemeester van Melle. Anders zou hij naar Duitsland worden overgebracht.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”