Congolese militairen in België

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Blackadder
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2011 00:05
Locatie: Rumbeke

Congolese militairen in België

Bericht door Blackadder »

Beste,

Onlangs kocht ik onderstaande foto via een veilingsite.
Opvallend aan deze groep grenadiers is de aanwezigheid van een zwarte soldaat, links onderaan ? Heeft iemand meer info in verband met een mogelijke opleiding van Congolese (?) militairen in België, tijdens het interbellum?

Afbeelding

Jelle
Rumbeke mei 1940
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Congolese militairen in België

Bericht door Bram1940 »

Beste Jelle,

Nu weet ik wie mij overboden heeft. :? :mrgreen:

Volgens mij bestond er geen uitwisselingsproject voor Congolese militairen voor de jaren '50. (In 1913-'14 hebben enkele Congolezen in België een cursus gevolgd, waarvan maar één Congolees die vermoedelijk in de Force Publique diende voor zijn aankomst in België). Het is wel zo dat er Congolezen in België verbleven die hier verzeilden als boy, matroos of kind van een Belg(ische) en een Congole(e)s(e). Er bestaan volgens mij maar twee redenen van de aanwezigheid van die man. Ofwel werd hij opgeroepen als milicien conform de militiewetgeving, ofwel heeft hij zich vrijwillig gemeld. Bij de militaire luchtvaart diende ook een Congolese mecanicien (zijn bijnaam was Sneeuwwitje ...). Bovendien was er een zwarte sportman (hoogspringer als ik mij niet vergis) die als militair diende en tijdens de mobilisatie is minstens één Congolees opgeroepen die hier ook diende als oorlogsvrijwilliger tussen 1914 en 1918.

Moest je hem wegdoen, ben ik geïnteresseerd.

Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Congolese militairen in België

Bericht door Bram1940 »

Jelle,

Enig idee waar de foto genomen werd (eventueel aan de hand van de muurplaat met de slachtoffers van '14-'18 op de achtergrond)?

Mvg,
Bram
Blackadder
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2011 00:05
Locatie: Rumbeke

Re: Congolese militairen in België

Bericht door Blackadder »

Ja Bram, de Grenadiers ontgaan mij zelden.. :p

De twee aangegeven redenen klinken zeer aannemelijk en waren ook mijn eerste gedachte.
Toch wel zeer opmerkelijk en persoonlijk nooit eerder gezien op fotomateriaal uit de interbellum-periode...

De foto werd genomen in de Prins Albert kazerne te Brussel, aan de voet van het monument/centrale trap.

Afbeelding

Jelle
Rumbeke mei 1940
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Congolese militairen in België

Bericht door Bram1940 »

Dag Jelle,

Ik dacht al zoiets. Bedankt.

Op het eerste zicht lijken er minder kleurlingen gediend te hebben in de rangen in de periode 1935-1940 dan in de periode 1914-1919.

Groeten,
Bram
caami
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 nov 2012 22:42

Re: Congolese militairen in België

Bericht door caami »

Dag allemaal, een paar jaren geleden heb ik deze foto in Nijvel gevonden...

Spijtig genoeg is 't licht beschadigd (geplooid).

Onze congolees is op de tweede rij te vinden.

Zeker op dezelfde shooting genomen.

Amitiés

[URL=http://imageshack.us/photo/my-imag ... .jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us[/url]
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Congolese militairen in België

Bericht door Bram1940 »

Inderdaad.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Congolese militairen in België

Bericht door eaw458 »

Mooie foto.

Ik meen in alle geval dat je hier op een van de weinige zwarte Belgen uit de 30-er jaren gestoten bent.

In het relatief weinige dat ik over de Force Publique tijdens het interbellem las, lijken de auteurs er allen op te duiden dat de Congolese soldaat in de Congo bleef en er een dikke vette rode lijn bestond tussen Belgen en Congolezen. ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Congolese militairen in België

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Er was wel een zekere Congolese gemeenschap in België voor 1940. De meesten kwamen naar hier als boy of matroos en doken onder in steden als Brussel of Charleroi. Al in 1919 bestond er een vereniging van Congolezen voor Congolezen: de Union Congolaise (voornamelijk oud-strijders '14'-18) en later de Union des Congolais de Belgique. Ongetwijfeld zullen er Congolese kinderen erkend geweest zijn door Belgen tijdens het interbellum zoals dat ook al gebeurde in de jaren '10. Mogelijk gaat het om zo iemand en werd die gewoon mee opgeroepen met zijn klas.

In 1930 is er heeft er een afvaardiging van de Force Publique deelgenomen in België aan de feestelijkheden. Dit gebeurde o.a. ook naar aanleiding van de wereldtentoonstellingen. Voor zover bekend keerden alle overlevenden wel telkens terug.

Congolese Congolezen hadden in België wel de Belgische nationaliteit maar ze hadden hier geen burgerrechten. Naturalisatie was voor hen door een (gewilde) kronkel in de wet zo goed als onmogelijk, hoewel er toch een paar in slaagden.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Congolese militairen in België

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Walter,

Er was wel een zekere Congolese gemeenschap in België voor 1940. De meesten kwamen naar hier als boy of matroos en doken onder in steden als Brussel of Charleroi. Al in 1919 bestond er een vereniging van Congolezen voor Congolezen: de Union Congolaise (voornamelijk oud-strijders '14'-18) en later de Union des Congolais de Belgique. Ongetwijfeld zullen er Congolese kinderen erkend geweest zijn door Belgen tijdens het interbellum zoals dat ook al gebeurde in de jaren '10. Mogelijk gaat het om zo iemand en werd die gewoon mee opgeroepen met zijn klas.

In 1930 is er heeft er een afvaardiging van de Force Publique deelgenomen in België aan de feestelijkheden. Dit gebeurde o.a. ook naar aanleiding van de wereldtentoonstellingen. Voor zover bekend keerden alle overlevenden wel telkens terug.

Congolese Congolezen hadden in België wel de Belgische nationaliteit maar ze hadden hier geen burgerrechten. Naturalisatie was voor hen door een (gewilde) kronkel in de wet zo goed als onmogelijk, hoewel er toch een paar in slaagden.

Groeten,
Bram
Thx, Bram.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Congolese militairen in België

Bericht door mava105 »

Gisteren in "Fans of Flanders" op Canvas. Op 17 ' 30 " van de tijdbalk begint een reportage over hoe die 32 Congolezen hier kwamen en wat ze deden in de ABL.

http://www.fansofflanders.be/Categories ... 14_WWI_Epi
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Congolese militairen in België

Bericht door Bram1940 »

Hmm, mooi gebracht, maar niet vrij van foutjes.

Zo waren er o.a. maar twee zwarten in het Congolese Vrijwilligerskorps. Ze stuurden de zwarten dus niet voorop als kanonnenvlees. Bovendien was het een erezaak voor de (oud-)kolonialen om, onder leiding van Chaltin, hun plaats op te eisen in het leger. Het merendeel van de CVC'ers werden krijgsgevangen gemaakt. Ik denk niet dat er velen van hen snel eretekens ontvangen hebben na de oorlog.

Groeten,
Bram
Blackadder
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2011 00:05
Locatie: Rumbeke

Re: Congolese militairen in België

Bericht door Blackadder »

caami schreef: 04 nov 2013 22:41 Dag allemaal, een paar jaren geleden heb ik deze foto in Nijvel gevonden...

Spijtig genoeg is 't licht beschadigd (geplooid).

Onze congolees is op de tweede rij te vinden.

Zeker op dezelfde shooting genomen.

Amitiés

[URL=http://imageshack.us/photo/my-imag ... .jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us[/url]
Caami, ik zie nu pas deze post. Ik denk dat ik vandaag te weten gekomen ben wie deze man is. Kan je de foto eventueel nog eens opnieuw plaatsen?
Rumbeke mei 1940
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Congolese militairen in België

Bericht door Bram1940 »

Beste Blackadder,

Er dienden wel meer zwarten in het Belgisch leger tijdens het interbellum. Kun je al een tipje van de sluier lichten? Ik doe zelf al 25 jaar onderzoek naar Congolezen in het ABBL.

Groeten,
Bram
Blackadder
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2011 00:05
Locatie: Rumbeke

Re: Congolese militairen in België

Bericht door Blackadder »

Dag Bram

Ik heb van de dochter van een Grenadier vernomen hoe haar vader op het slagveld bij Roeselare een gewonde zwarte Grenadier zou geholpen hebben. De kans is groot dat het deze man was. Ik heb helaas geen naam.
Bram1940 schreef: 05 dec 2020 20:58 Beste Blackadder,

Er dienden wel meer zwarten in het Belgisch leger tijdens het interbellum. Kun je al een tipje van de sluier lichten? Ik doe zelf al 25 jaar onderzoek naar Congolezen in het ABBL.

Groeten,
Bram
Rumbeke mei 1940
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Congolese militairen in België

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Was dit 1940?

Groeten,
Bram
Blackadder
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2011 00:05
Locatie: Rumbeke

Re: Congolese militairen in België

Bericht door Blackadder »

Bram1940 schreef: 06 dec 2020 23:51 Hallo,

Was dit 1940?

Groeten,
Bram
Inderdaad, 27 mei 1940
Rumbeke mei 1940
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Congolese militairen in België

Bericht door Bram1940 »

Blackadder schreef: 05 dec 2020 20:48Caami, ik zie nu pas deze post. Ik denk dat ik vandaag te weten gekomen ben wie deze man is. Kan je de foto eventueel nog eens opnieuw plaatsen?
Beste,

Wat bedoel je dan juist met "Ik denk dat ik vandaag te weten gekomen ben wie deze man is"?

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”