7,65 munitie

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

7,65 munitie

Bericht door Troyka »

Afbeelding

Weet er iemand het verschil tussen de zuiver metalen (zilverkleurige) koppen en de andere op de Belgische 7,65 munitie?
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: 7,65 munitie

Bericht door C/Gr »

De koperkleurige munitie heeft een koperen mantel rond een loden kern, de zilverkleurige een stalen mantel. Je kan het gemakkelijk testen met een magneet: aan de stalen mantel blijft ze plakken, aan de koperen niet.
Het de mantel rond een loden kern is bekend als 'Metal Jacket', van daar de aanduiding 'Full Metal Jacket' (FMJ). Het idee is om een zwaar en goedkoop projectiel te hebben, en daar is lood ideaal voor. Lood is echter te zacht en vervormt snel, om de trekken van een loop effect te laten hebben, krijgt de kern een mantel uit harder metaal waarin de trekken groeven kunnen uitsnijden en de rotatie aan het projectiel kunnen opleggen. Bijkomend voordeel is dat de kogel beter zijn vorm behoud bij impact. Bij 'armour piercing' munitie is de loden kern (gedeeltelijk) vervangen door een kern van hard staal, wolfram of verarmd uranium naargelang het type munitie.
De mantel is typisch uit koper, het is niet te hard voor de trekken van de loop en roestvrij. Staal is goedkoper, gemakkelijker te vinden, maar harder en vooral niet roestvrij. Staal werd gebruikt als alternatief bij koperschaarste, bijvoorbeeld door de Duitsers in de late oorlogsjaren.
Staan er codes of jaartallen op de hulzen?
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: 7,65 munitie

Bericht door Troyka »

C/Gr schreef:De koperkleurige munitie heeft een koperen mantel rond een loden kern, de zilverkleurige een stalen mantel. Je kan het gemakkelijk testen met een magneet: aan de stalen mantel blijft ze plakken, aan de koperen niet.
Het de mantel rond een loden kern is bekend als 'Metal Jacket', van daar de aanduiding 'Full Metal Jacket' (FMJ). Het idee is om een zwaar en goedkoop projectiel te hebben, en daar is lood ideaal voor. Lood is echter te zacht en vervormt snel, om de trekken van een loop effect te laten hebben, krijgt de kern een mantel uit harder metaal waarin de trekken groeven kunnen uitsnijden en de rotatie aan het projectiel kunnen opleggen. Bijkomend voordeel is dat de kogel beter zijn vorm behoud bij impact. Bij 'armour piercing' munitie is de loden kern (gedeeltelijk) vervangen door een kern van hard staal, wolfram of verarmd uranium naargelang het type munitie.
De mantel is typisch uit koper, het is niet te hard voor de trekken van de loop en roestvrij. Staal is goedkoper, gemakkelijker te vinden, maar harder en vooral niet roestvrij. Staal werd gebruikt als alternatief bij koperschaarste, bijvoorbeeld door de Duitsers in de late oorlogsjaren.
Staan er codes of jaartallen op de hulzen?

De enige markeringen zijn FN'37 en FN '38 op de hulzen
Gebruikersavatar
thelastofus
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 feb 2012 19:42
Locatie: Belgie

Re: 7,65 munitie

Bericht door thelastofus »

In de handleiding van de opleiding van den infanterist uit 1932 staat er nog munitie afgebeeld met kogels van het ronde type, weet iemand wanneer het leger omgeschakeld is naar kogels van het spitse type?
Alles gezocht in verband met de 8ste en 17de linie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: 7,65 munitie

Bericht door piot1940 »

In AMI nr 9 van mei 1980 staat een volledig artikel ivm met de Belgische munitie.
Ik scan dit een dezer dagen in en zet de pdf wel online beschikbaar

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: 7,65 munitie

Bericht door piot1940 »

Je kan het artikel hier downloaden

http://www.mediafire.com/file/7ydw7ywpq ... _Belge.pdf

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
thelastofus
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 feb 2012 19:42
Locatie: Belgie

Re: 7,65 munitie

Bericht door thelastofus »

Bedankt, al mijn frans is niet meer wat het geweest is :lol:
Alles gezocht in verband met de 8ste en 17de linie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: 7,65 munitie

Bericht door piot1940 »

Dit was een poging om de zes pagina's zichtbaar te maken via pdfvieuw wat me dus niet gelukt is.... :cry:
even geduld

J
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 7,65 munitie

Bericht door one_O_five »

Een document dat op Mediafire ligt kan enkel door betalende gebruikers van Mediafireals HTML op een site ingebed worden met het bevel "embed".
We hebben het er al eens over gehad http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=10&t=1099
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: 7,65 munitie

Bericht door piot1940 »

ahbon, betalende mediafire gebruikers. Ik heb slechts een "free" account. Het zal dus bij een downloadbare versie blijven. In elk geval bedankt voor de info en de "formule" :)

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: 7,65 munitie

Bericht door piot1940 »

Heb toch een oplossing gevonden via mijn eigen webspace :D

Gebruikersavatar
thelastofus
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 feb 2012 19:42
Locatie: Belgie

Re: 7,65 munitie

Bericht door thelastofus »

Ik zie het toch nog niet werken :cry:
Alles gezocht in verband met de 8ste en 17de linie
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 7,65 munitie

Bericht door one_O_five »

Ik zie de pdf klaar en duidelijk, @thelastofus, kijk eens na of Uw Adobe Reader in orde is en ook of Uw browser de nodige plug in heeft.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: 7,65 munitie

Bericht door canadian2nd »

Hallo Jean
Ik kan je eerste poging ook gewoon bekijken. Niets aan de hand. Heb het bestand onmiddellijk gedownload en bewaard.
bedankt voor de info

Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 7,65 munitie

Bericht door Yente »

Bedankt!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”