Maj Raoul Antoine, III/12A, 15 mei 1940: bajonet?

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Maj Raoul Antoine, III/12A, 15 mei 1940: bajonet?

Bericht door eaw458 »

Van wolfsijzers en schietgeweren weet ik helaas niet zoveel en ik vroeg me af wat hier aan majoor Antoine's gordel hangt...

De foto werd genomen op 15 mei 1940 te Onoz bij de terugtocht van de III/12A uit Namen.

Met dank,

Walter

Afbeelding
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Maj Raoul Antoine, III/12A, 15 mei 1940: bajonet?

Bericht door Grenadier »

Het is helaas niet erg duidelijk, maar mogelijks is het een aangepaste loopgravendolk. Deze werden na de invoering van de bayo model 1916 gemaakt uit de bayo's model 1889 en o.a. door de patrouilleurs gebruikt. Na de oorlog (de eerste WO ;) ) gingen deze het magazijn in, om enkele jaren later, na aanpassing van de stootplaat aan de tankbemanningen uitgedeeld te worden. De stootplaat was oorspronkelijk een eirond "kuipje", dat ofwel aan 1 kant weggeslepen werd, of gewoon helemaal werd weggeslepen. De reden hiervoor was, dat de dolk dichter tegen het lichaam lag, wat handiger was (het stak anders een deel "naar buiten" waardoor het de drager kon hinderen in de toch wel kleine ruimte in een tank). De schedes waren aangepaste (ingekorte) Model 1889 schedes. (ik heb wel een loopgravendolk met een smalle schede, maar weet niet of dat origineel is).

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”