uniform carabiniers 1889

De "Napoleontische", onder Franse invloed, de gekleurde periode van 1830 tot eind 1914.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
kc1830l
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 dec 2012 13:12
Locatie: Halle
Contacteer:

uniform carabiniers 1889

Bericht door kc1830l »

Hallo iedereen,

ik hoop dat ik op de juiste plek ben op het forum... . Ik ben momenteel bezig met het uniform van de carabiniers, grote tunue, model 1889 (alhoewel ik denk 1871) van onze folklorische groep (Koninklijke Carabiniers 1830 Lembeek) in orde te brengen naar de juiste normen. Maar 't is niet makkelijk overal goede gegevens hierover te vinden, en ik denk wel dat er onder jullie wel mensen zullen zitten met meer ervaring ;) .

Op onze uniformen onbreken namelijk de schouderstukken:

Afbeelding

Afbeelding

Ik veronderstel dat de bies van de schouderstukken geel moet zijn? Want op alle uniformen in het legermuseum zijn deze groen, dus Jagers?
Ken er iemand de afmetingen (breedtes) van de schouderstukken?

Waar wij al jaaaren fout mee zijn, zijn onze officieren.
Deze droegen steeds grote epauletten met franjes, wat zeker historisch NIET correct is. Volgens mijn zoekwerk horen er geen schouderstukken, geen epauletten en geen 'rupsen' op de schouders van de officieren. Klopt dit?
Wat dus wel moet is de 'amarante' parade-sjerp. Hebben deze een standaard lengte of waren de lengtes volgens bepaalde afstand van knie of dergelijke?

Nog een puntje is de aanduiding van de graden op de broek. Officieren 2 grote groene banden met kleine groene streep ertussen, of 1 grote groene streep? De anderen allemaal de kennelijke gele streep of wordt er ook onderscheid gemaakt tussen klaroenen - tamboers - muzikanten?

De gradenaanduiding op de kraag, geborduurd op de kraag, of werd er nog met gouden banden gewerkt:

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie hulp, ik hoop dat dit niet te veel in ene keer is :lol:
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: uniform carabiniers 1889

Bericht door Paddy »

Hierbij een foto met afmetingen van mijn (originele) karabiniersvest, 1é sergeant:

Afbeelding

zie ook: [link2]Uniform Karabiniers Jagers te Voet 1872,http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=36&t=1702[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
kc1830l
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 dec 2012 13:12
Locatie: Halle
Contacteer:

Re: uniform carabiniers 1889

Bericht door kc1830l »

Paddy schreef:zie ook: [link2]Uniform Karabiniers Jagers te Voet 1872,http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=36&t=1702[/link2]
Bedankt!! Als ik zo lees in het boekje: "Pattes d'épaule en drap du fond, de la forme carré long, échancrées des deux côtés, vers le milieu, et bordées d'un passepoil de drap vert clair."

De bies op de epauletten zouden dan toch in het groen moeten, lijken ze op jouw uniform niet geel of is deze verkleurd met de jaren?

Kan het kloppen dat de 'rupsen' (chenilles) bij tamboers en klaroenen in het geel moeten?
kc1830l
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 dec 2012 13:12
Locatie: Halle
Contacteer:

Re: uniform carabiniers 1889

Bericht door kc1830l »

kc1830l schreef:Kan het kloppen dat de 'rupsen' (chenilles) bij tamboers en klaroenen in het geel moeten?
Blijkbaar bij de carabiniers de groene rupsen, gele rupsen bij l' infanterie de ligne
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: uniform carabiniers 1889

Bericht door foxy.jack »

Betreffende graden: kan je hier wat verder:

http://www.abl1914.be/organisatie/graden.htm

Groetjes
Foxy
Gebruikersavatar
Drackx
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:52

Re: uniform carabiniers 1889

Bericht door Drackx »

kc1830l schreef:
kc1830l schreef:Kan het kloppen dat de 'rupsen' (chenilles) bij tamboers en klaroenen in het geel moeten?
Blijkbaar bij de carabiniers de groene rupsen, gele rupsen bij l' infanterie de ligne
Klopt...iets uitgebreider :D
Karabiniers : "Les Chenilles" zijn in het helgroen voor ALLE karabiniers "troep" (dus ook voor de tamboers en de trompetters)
Linie-regiment : "Les Chenilles" zijn in scharlakenrood voor "troep" en "geel" voor "de tamboers en de trompetters".
kc1830l
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 dec 2012 13:12
Locatie: Halle
Contacteer:

Re: uniform carabiniers 1889

Bericht door kc1830l »

Toch even tonen wat het ondertussen geworden is ;)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: uniform carabiniers 1889

Bericht door Paddy »

De epauletten zien er al goed uit, nu alleen de rupsen wat fatsoeneren en op de naad tussen de epaulet en de schouder plaatsen ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée”