Soldaat Franciscus DE BAERDEMAEKER Grenadiers

Informatie over personen, van generaals tot soldaten.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
willyDB001
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 feb 2014 21:29
Locatie: Rotselaar
Contacteer:

Soldaat Franciscus DE BAERDEMAEKER Grenadiers

Bericht door willyDB001 »

Ben op deze site terecht gekomen in een zoektocht naar het militair verleden van mijn vader; ben ervan overtuigd hier heel wat interessante informatie te kunnen vergaren.
Heb deze info over mijn vader nodig om een "familiekroniek" te schrijven. Kan het helaas niet meer aan mijn vader vragen (overleden in 2003); moeder heeft nog wel wat herinneringen, maar zeker geen details.

Mijn vader, Franciscus Ludovicus De Baerdemaeker, werd geboren te Essene op 17/01/1919. Hij heeft zijn militaire dienst gedaan bij de Grenadiers (ik weet niet welke compagnie, vermoedelijk 1Gr). Volgens zijn echtgenote zou hij gediend hebben in 1939; zijn kazerne was in Brussel (ik vermoed dus de Prins Albert Kazerne). Hij werd dan ook meteen gemobiliseerd (mogelijk in Gooik). Hij werd ingezet te Tessenderlo en moest zich verder terugtrekken richting kust.
Ik probeer te reconstrueren welke weg hij zo afgelegd heeft (samen met zijn soldatenmakkers) en mij een beeld te vormen van wat hij zoal heeft meegemaakt.

Er zou geen dossier op naam van Ludovicus DE BAERDEMAEKER bestaan in de schoot van de archieven van Defensie.

Hopelijk vind ik via dit forum een nieuwe piste. Alvast dank aan iedereen die hier even aandacht aan wil schenken.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Soldaat Franciscus DE BAERDEMAEKER Grenadiers

Bericht door Paddy »

De achttiendaagse veldtocht


Op 10 mei 1940, na acht maanden mobilisatie en het innemen van verschillende stellingen, houdt het 1e Regiment Grenadiers een ondersector in de streek van TESSENDERLO. Op 11 mei trekt het 's avonds op bevel terug naar de lijn KONINGSHOOIKT-WAVER, waar het de 13de , na uitputtende marsen, aankomt en stelling neemt in de ondersector BLAUWENHOEK, ten zuiden van LIER.


Op 16 mei, na enkele contacten met de vijand, breken de Grenadiers bij nacht het gevecht af en trekt het Regiment zich op bevel terug naar het Kanaal van TERNEUZEN. In de loop van 18 mei bereiken de Grenadiers het Kanaal en installeren ze zich in hun kantonnementen. Op 19 mei beginnen de verdedigingswerken op de westelijke oever, ter hoogte van het SAS VAN GENT.

De 21ste zijn er talrijke schermutselingen met de vijand, die echter alle aflopen in het voordeel van de Grenadiers.


Op 22 mei wordt het regiment afgelost door het 2de Regiment Karabiniers-Wielrijders en begeeft het zich op bevel naar het Afleidingskanaal van de LEIE. Het Regiment komt op 23 mei aan en begint onmiddellijk met de organisatie van de verdediging ter hoogte van het dorp BALGERHOEKE. De 24ste wordt er hevig gevochten en de 25ste wordt het Regiment afgelost door het 7de Jagers te Voet. Het wordt overgebracht naar de streek van ROESELARE ter versterking van het 4de Legerkorps, dat zich in moeilijkheden bevindt.


Op 26 mei komen de Grenadiers in de streek van ROESELARE aan, waar ze bevel krijgen zich dringend in verdediging op te stellen teneinde de hergroepering te dekken van het 9de Linieregiment, van de 3de en de 5de Jagers te Voet. 's Avonds krijgen ze het bevel deze opvangstelling om te vormen tot weerstandsstelling.


De 27ste hebben 's ochtends de eerste contacten met de vijand plaats. De Grenadiers, die opgesteld staan ter hoogte van het park van het Kasteel van RUMBEKE, verdedigen zich hardnekkig en de vijand slaagt er niet in hun stellingen te doorbreken.


In de nacht van 27 op 28 mei krijgt het regiment het bevel zich terug te trekken naar ROESELARE en er de zuid- en oostrand van de stad te verdedigen. Op 28 mei vernemen de Grenadiers er het stopzetten van de vijandelijkheden: het Belgische leger heeft gecapituleerd.


Gedurende de volgende dagen kunnen veel Grenadiers, dankzij de verwarring, ontkomen aan de Duitse controle. Op 1 juni is het regiment dan feitelijk ook ontbonden. Vele Grenadiers zullen zich echter weldra hergroeperen in afwachting dat ze de strijd kunnen hervatten.


Niettegenstaande de relatief korte duur van de gevechten eist ook deze oorlog zijn slachtoffers: 19 officieren, 33 onderofficieren en 216 korporaals en soldaten laten hun leven voor het Vaderland

[link2]bron,http://www.1grdeporte.info/1grdeporte/H ... diers.html[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Soldaat Franciscus DE BAERDEMAEKER Grenadiers

Bericht door eaw458 »

Kijk eens hier: http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/1e+Grenadiers

Hier vind je een meer neutrale versie dan die geschreven door de fraternelle... en een voor het 1Gr meer correcte slachtofferlijst. De getallen hierboven omvatten de vier regimenten samen.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Het Appèl”