Stamnummers

Informatie over personen, van generaals tot soldaten.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Stamnummers

Bericht door Sgt. Veldeman »

Was het na WOII ook nog zo dat je aan iemand zijn stamnummer kon zien van welk regiment hij was, en bestaan daar naslagwerken of tabellen voor ?
Ik zou graag het regiment van mijn grootvader te weten komen, alzo. Zijn dossier heb ik maar daar staat noch zijn regiment, noch zijn kazerne in. Dus is de laatste piste de stamnummer denk ik.
Zijn stamnummer is: 61.18334. Hij is van het militiejaar 1961 en geboren in 1943 (moest dat iets uitmaken).
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Stamnummers

Bericht door Paddy »

Sorry maar het enige dat je uit dit nummer kan uitmaken is dat hij in 1961 is "binnen gegaan" en n° 18334 was, die goedgekeurd werd voor de dienst.
Bestaan er geen foto's van de man in uniform?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Stamnummers

Bericht door Sgt. Veldeman »

Daar moet ik nog eens naar zoeken, ik weet wel dat hij in Ossendorf gelegerd was. Dat heeft hij me zelf gezegd.
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Stamnummers

Bericht door one_O_five »

Het stamnummer werd gegeven op het ogenblik dat men zijn "driedagen" in het "Klein Kasteeltje" ging doen, de twee eerste cijfers, 61 in dit geval waren de aanduiding van het militiejaar, de andere vijf cijfers gewoon de volgorde van oproeping.
Het militiejaar was niet noodzakelijk hetzelfde jaar waarop men zijn diensplicht aanving,tussen de oproeping naar het selectiecentrum en de aanvang van de dienstplicht kon tot een jaar tijd verstrijken, ook waren er verschillende mogelijkheden tot het aanvragen van uitstel, zo was studie de meest voorkomende.
hiems
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:46

Re: Stamnummers

Bericht door hiems »

Werden de stamnummers telkens met 1 verhoogd?
Ik had stamnummer R69129 in de Cadettenschool. Waarvoor staat die R?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Stamnummers

Bericht door one_O_five »

R 29923 ... voor de R waren de stamnummers met en S aan de beurt, nog verschillende oudere collega's gekend met den S.
Buiten het stamnummer warewn ook de mec nummers in gebruik, hier werd in mijn geval de R vervangen door het getal 23, mijn mec nr was 2329923.
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Stamnummers

Bericht door tsjokke »

Dune65 schreef:
hiems schreef:Werden de stamnummers telkens met 1 verhoogd?
Ik had stamnummer R69129 in de Cadettenschool. Waarvoor staat die R?
Ieder Krijgmachtdeel kreeg voor de aanmaak van zijn stamnummers, voor militaire in actieve dienst, een specifieke letter toegewezen. Voor de Landmacht begonnen de stamnummers met een R. Voor de Zeemacht was dat de N. Voor de Medische Dienst de M. Voor de Luchtmacht weet ik het niet meer zeker maar dacht ik dat de stamnummers van actieve militairen met een A begon (Tsjokke -> F1 Help???) . Voor dienstplichtigen bestond er een andere regeling. De eerste twee cijfers duiden op het militiejaar bijvoorbeel 86 gevolgd door vijf cijfers. Voor de Zeemacht neem ik aan dat de N verwijst naar Navy. Voor de Medische Dienst lijkt M logisch voor Medical. Als de A correct is voor de Luchtmacht zie ik de verwijzing naar Airforce. De R voor de Landmacht blijft mij een raadsel. Mja het is den ABL hé Alles Behalve Logisch. :)

Hallo,hier tsjokke :lol:

Voor de beroeps werd bij de luchtmacht inderdaad de A gehanteerd.Zo werd mij het nummer A33038 toegekend.
Later werd dat voor administratief gebruik 2333038.
En als de dames hun intrede deden anno 1975(?) kregen zij stamnummers vanaf A90xxx.(LuM)

groeten,ex sdt mil "tsjokke" stnr 70/09933 :D
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Stamnummers

Bericht door Sgt. Veldeman »

Sgt. Veldeman schreef:Zijn dossier heb ik maar daar staat noch zijn regiment, noch zijn kazerne in. Dus is de laatste piste de stamnummer denk ik.
Is dat de laatste denkpiste ? Of niet ?

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Plaats reactie

Terug naar “Het Appèl”