Medisch koffertje

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Medisch koffertje

Bericht door Paddy »

Via ex soester kreeg ik volgende vraag doorgestuurd:

Ik heb een roodkruis koffertje gekregen, zie foto’s, de schenker vertelde mij dat dit van het Belgisch leger zou kunnen zijn.
Ik heb gans die boel opgekuist maar negens iets gevonden van ABL of nummering wel dat de fabrikanten vermeld op de inhoud meestal van het Gentse waren.
Vraag is of iemand dit nog gezien heeft?

Groeten

ex soester aka Chris

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Medisch koffertje

Bericht door Grenadier »

Een mooi kistje, duidelijk met veel zorg gemaakt (zie oa de zwaluwstaart verbindingen). Naar mijn bescheiden mening niet van ABL origine, die werkten meestal met metalen bakken (steviger voor transport, vooral in oorlogstijd) of houten kisten met metalen beschermingen oa op de hoeken. Deze waren ook groen geschilderd. De opschriften waren tweetalig. Het lijkt me ook weinig waarschijnlijk dat men (buiten in militaire hospitalen en infirmeries) gebruik maakte van glazen flesjes, eerder doosjes met ampules, later wel plastic flesjes (maar jouw kistje lijkt me daarvoor te "oud"). Mogelijk zijn wel de toebehoren ex-militair (ik heb ooit een houten EHBO kistje geërfd dat voorzien was met klemtangen en een schaar ex-(Belgisch of enig ander)leger, waar kon je die dingen anders voor 'een prijsje' vinden dan in een "Stock-Americain"? ;) ).

Al bij al een mooi item, misschien gebruikt door het Rode Kruis, of op de infirmerie van een fabriek.

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Gebruikersavatar
ex soester
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 okt 2011 14:11

Re: Medisch koffertje

Bericht door ex soester »

Bedankt van je reactie doch in het koffertje is ook een metalen spuit en tangen en ook een zaag met fijne tantjes aanwezig.
Groeten
Ex Soester
Plaats reactie

Terug naar “De Medische Dienst”