Dienstname bij de Rijkswacht tijdens WOII

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Dienstname bij de Rijkswacht tijdens WOII

Bericht door Bram1940 »

Beste allen,

Tijdens WOII zullen vele oud-militairen dienst nemen bij de rijkswacht om allerlei redenen (geronseld door de Duitse propaganda, om verplichte tewerkstelling te ontlopen, om zich te verzekeren van een inkomen etcetera).

Heeft er iemand een ingevulde kopie van een "Weddenkaart Mod. 29" opgemaakt volgens het "Regl. Rekend. Korpsen - Bijlage Nr 21" in het Frans?

Onder de identiteitsgegevens (naam, voornamen, geboortedata en woonplaats) staat er "Stand :". Op zo'n kaart in de Nederlandse taal opgesteld, staat er ingevuld "mil."

Wat was de Franse term van "Stand" toen? En betekent "mil." misschien militair? We spreken over het jaar 1943. De (kandidaat-)rijkswachter woonde in Elsene.

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram
ww_soldier
Berichten: 85
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:34

Re: Dienstname bij de Rijkswacht tijdens WOII

Bericht door ww_soldier »

Bram1940 schreef: 06 mar 2022 12:52 Tijdens WOII zullen vele oud-militairen dienst nemen bij de rijkswacht om allerlei redenen (geronseld door de Duitse propaganda, om verplichte tewerkstelling te ontlopen, om zich te verzekeren van een inkomen etcetera).
Of om onder te duiken.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Dienstname bij de Rijkswacht tijdens WOII

Bericht door LEO »

Met " Dienstname tijdens WW II " kan ik niet helpen , maar even een voorbeeld . Vader was bij de Rijkswacht sinds 1928 en in dienst tijdens de 18-daagse veldtocht . Bij de terugtrekking van het Leger bleven de Rijkswachters als observatoren achter ( bv.in een dorp) om de sterkte van de vijand te noteren . Ze vervoegden na de inschatting opnieuw de legereenheid (per fiets) .

Vader werd gevangen genomen aan de Leie in de maand mei en mocht einde juni , met behoud van het heupwapen , opnieuw het Rijkswachtdistrict opzoeken . Ze werden belast met de ordehandhaving onder Duits bevel . Sindsdien was vader een erkend gewapend weerstander die tijdens bewakingsopdrachten (bv Vliegveld Melsbroek) via via info doorgaf naar Londen .

Je kan zijn verhaal lezen op dit forum onder de titel " Rijkswachter in de moeilijke jaren " .

Leo
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Dienstname bij de Rijkswacht tijdens WOII

Bericht door Bram1940 »

Dag Leo,

Bedankt voor je bericht.

Heb je tussen de papieren van je vader nooit een "Weddenkaart Model 29" gevonden? Geen idee of dit enkel in het dossier zou zitten. Bij andere rijkswachtdossiers die ik raadpleegde, ben ik het alleszins nog niet tegen gekomen.

Ik zou willen weten hoe ik die "mil." moet interpreteren. Het militair dossier van de persoon in kwestie is vermoedelijk verloren gegaan in mei 1940. Men heeft dan in de periode 1942-1943 het dossier opnieuw samengesteld, maar hierin zitten fouten (zo werd bv het stamboeknummer verkeerd genoteerd op één van de documenten waardoor hij volgens dat document aan een andere eenheid werd toegewezen). Vermoedelijk was de man werkloos sinds de capitulatie, hoewel ik daarover geen zekerheid heb.

Mil. zouden kunnen duiden op militair of milicien. De man in kwestie was 30 jaar in 1943.

Groeten,
Bram
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Dienstname bij de Rijkswacht tijdens WOII

Bericht door Patric »

De Rijkswacht was een militair korps dus de stand was "militair".
Wat natuurlijk niets zegt over de toestand voor hij Rijkswachter werd. (nieuwe dienstnemer of verandering van macht)
mg, Patric
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Dienstname bij de Rijkswacht tijdens WOII

Bericht door Bram1940 »

Patric,

Bedankt voor je reactie, je uitleg lijkt mij echter niet logisch. Als dat de betekenis was, dan gold dat voor iedere rijkswachter en had die aanduiding bijgevolg geen enkel nut. Of ontgaat er mij hier iets?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Dienstname bij de Rijkswacht tijdens WOII

Bericht door canadian2nd »

Kan je ons eens zo'n kaart laten zien Bram ?

Grt.
Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Dienstname bij de Rijkswacht tijdens WOII

Bericht door Bram1940 »

Dag Jan,

Het gaat om dit document.

IMG_8573.jpg

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Dienstname bij de Rijkswacht tijdens WOII

Bericht door canadian2nd »

Ik meen dat het niet anders zijn dan "militair" - zijn stand waarop hij zich bij indiensttreding bevond. Andere kaarten zullen waarschijnlijk bij "stand" vermelden : burger - werkman - arbeider - politieman - zelfstandige ... de "stand" waarin hij zich bevond bij indiensttreding.
Het zou fijn zijn moest je nog andere dergelijke kaarten kunnen vinden.
Op de Franstalige zal waarschijnlijk "état" of "occupation" of "emploi" hebben gestaan. "Burgerlijke stand" wordt vertaald naar "état civil" - bezigheid naar occupation en beroep naar emploi.

Grt.
Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Dienstname bij de Rijkswacht tijdens WOII

Bericht door Bram1940 »

Dag Jan,

Bedankt. Klinkt logisch. Probleem is dat het militair dossier van de man in kwestie vernietigd werd tijdens mei 1940. Hij moet wel militair geweest zijn want ik heb hem op foto in tenue voor mei 1940.

Ik heb zijn rijkswachtdossier opgevraagd. Benieuwd os dit nog bestaat. Hij zou alleszins niet lang rijkswachter geweest zijn want ontslagen op last van de bezetter.

Meer nieuws hopelijk later.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “De Rijkswacht - la Gendarmerie”