muts Zeemacht

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

muts Zeemacht

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 15 Aug 2010 22:58
nick schreef:Beste allemaal,

=> Ik heb deze morgen (naast andere zaken) een muts gevonden uit 1954 van onze zeemacht.

=> De muts is quasi geheel identiek gemaakt aan de mutsen van de Royal Navy van tijdens WOII. Nu valt 't mij op dat er geen Belgische cocarde op de muts zit en er zijn ook geen sporen van (tenware dat men één van de versterkte ventilatiegaatjes gebruikt heeft wat ik betwijfel).

=> Het hoofddeksel intrigeert me wel dus er rijzen enkele vragen:

- sedert wanneer werd de cocarde gedragen op de muts en zijn daar bronnen/bewijzen van terug te vinden?

- is er nog iemand in het bezit van een dergelijke muts?

Alvast bedankt voor de reacties.
Mvg,

Nick
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: muts Zeemacht

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Misschien een fotootje?
Deze foto is niet gedateerd maar misschien bruikbaar als vergelijkingsmateriaal ...

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: muts Zeemacht

Bericht door Paddy »

C/Gr schreef:Marinefuseliers hadden zwarte mutsen met gekruiste geweren, in bronskleurig metaal, net zoals mutskentekens van de landmacht. Op twee kleine gaatjes na laten die geen sporen na.
Of bedoel je een hoofddeksel in de stijl van Paddy's foto?
nick schreef:Dag Patrick,

=> Die foto kan idd tellen als vergelijkingsmateriaal, ik zie ook geen cocarde.

=> Interessant gegeven,vanaf wanneer zou men dan de cocarde zijn beginnen dragen??

=> Foto volgt.

Mvg,

Nick
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: muts Zeemacht

Bericht door Paddy »

nick schreef:
Guy schreef:Hallo,

Ik daar twee bedenkingen bij.

1. de mutsen van de marine waren niet wit maar marine blauw, op deze muts werd een witte overtrek gedaan. Later als de blauwe mutsen verdwenen zijn de volledige witte overtrekken gekomen die men er kon afhalen (bv voor te wassen) maar dan had de muts of kepie geen dak meer. Best te vergelijke met de amerikaanse navy en marine kepis.

2. Het kan goed zijn dat op de foto van paddy wel op de blauwe muts een cocarde staat, maar dat deze niet is doorgetrokken tot op de witte overtrek

Aangezien Nick altijd naar bewijzen vraagt zet ik ze hier al bij.

In elk geval in 1965 droegen de matrozen reeds een cocarde op de muts

Maar ik heb wel een vermoeden wat het zou kunnen zijn zonder de foto gezien te hebben.

Persoonlijk zou ik voor een dekofficieren muts gaan die op het schip werd gedragen bij slecht weer en hevige wind was een kepi een object dat soms wel eens in zee terecht kwam.
Deze hadden een groot geborduurde schild en daarin stond een Belgische cocarde en GEEN [/b aparte ]cocarde op de muts Komen niet zoveel voor hoor.


Dag Guy,
Beste allemaal,

=> Heel interessante discussie.

=> Mijn muts is wel degelijk een witte muts, geen blauwe met een witte overtrek, de witte 'coiffe' is vastgenaaid en vormt één geheel met de rest van de muts.

=> Het is een Belgisch fabricaat, de stempel is vervaagd maar ik merk heel duidelijk:
1954
couvre-chefs // couvre-lits // cravates
straat is onleesbaar huisnummer 72
Courtrai
maat 54
embleem van de firma = drie door elkaar gestrengelde C's

=> Opmerkelijke gelijkenissen met de muts van de Royal Navy, op de foto van de binnenzijde merkt men links de muts van een Belg bij de Royal Navy, rechts de muts uit 1954.

=> De stelling als zou op de foto van Patrick de cocarde niet doorgetrokken zijn lijkt me sterk. Het was moordend om zo rond te lopen, denk maar aan de MP's, de Rijkswachters en niet te vergeten alle andere militairen die toen vaak in het straatbeeld te zien waren.

=> De dekofficieren muts lijkt me in deze geen optie.

=> De muts uit 1965 ken ik, hier spreken we echter van een muts die 11 jaar ouder is en nog volledig gemaakt is naar Brits model.

=> Ik denk dat de mutsen tot een bepaalde periode gewoon geen cocarde hadden. Bewijzen hebben we niet wel twee aanwijzingen zijnde de foto van Patrick en mijn muts.

Foto's volgen.
Mvg,

Nick

nick schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze hebben jullie een beeld.

Mvg,

Nick[/img]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: muts Zeemacht

Bericht door Paddy »

nick schreef:
Guy schreef:Een foto uit het jaar 1956

betreft

De 50st verjaardag van de herdenking van de schipbreuk van het schoolschip "Graaf De Smet de Nayer" en van het bestaan der Belgische schoolschepen te Brussel op 22 apil 1956. Hier schouwt Prins Albert een detachment van de zeemacht.

Wat mij opvalt op deze foto is dat de muts van de matrozen donker zijn en niet wit er is prijtig genoeg niet te zien dat er een cocarde of geen cocarde opstaat.

Ze moeten dan op zijn minst al twee mutsen gehad hebben een witte met vast dank en een marine blauwe.
Hey Guy,

=> Zo denk ik er ook over, ergens tussen 1954 en 1965 moet dit veranderd zijn.

=> Op uw foto is ook te zien dat de mutsen nog de typische Engelse vorm hebben, spijtig genoeg is de kwaliteit niet zo denderend en kunne we niet zien of er al dan niet een cocarde aanwezig is. Ik zie er in ieder geval geen.

=> Ik ga me eens bevragen bij Johny Geldhof, die zal wel meer weten hoop ik.

Mvg,

Nick
Paddy schreef:Een wilde gok ...
de blauwe muts = winterkledij
de witte muts = zomerkledij

zoals bij de landmacht de kepie en de baret??????
nick schreef:
Vestingjager schreef:Is ongeveer correct, Paddy!

Wit is tropical dress, wordt gedragen geloof ik tussen de kreeftskeerkring en de steenbokskeerkring.

Het was zo bij de Royal Navy dat de matrozen zowel een witte tenue met witte muts (katoen) en een blauwe tenue met blauwe wollen muts hadden.

Beide mutsen zijn wel degelijk Brits, de cap tally 'HMS' werd in de tweede wereldoorlog gedragen om te vermijden dat de naam van de schepen werd verraden als de matrozen van boord gingen in neutrale havens.

Werden zeker door de Belgen in het UK gedragen!
Hallo,

=> Alle uitleg klopt als een bus maar mijn muts uit 1954 is geen Brits maar Belgisch fabrikaat.

=> De vraag mbt de cocarde is dus nog altijd hangende. Ergens tussen 1954 en 1965 moet die er gekomen zijn... Meer weten we voorlopig niet.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: muts Zeemacht

Bericht door Paddy »

Guy schreef:Ondertussen zijn de blauwe kepi's en de blauwe matrozen mutsen al lang verdwenen en worden er nog enkel witte gebruikt.

Het is inderdaad nog niet opgelost, ik denk dat we hier moeten blijven zoeken naar te dateren foto's waar het duidelijk op te zien is.

Daar geef ik Nick volledig gelijk in, het zou een werkelijke bijdrage zijn in verband met de kennis van de Belgische zeemacht, volgens mijn bescheiden mening

Guy
Paddy schreef:Niet alleen de zeemacht Guy, het volledige ABL 1945-2010 is een enorm gat in onze kennis.
Guy schreef:Voor de ene al een groter gat dan voor de andere zeker

maar zeemacht is toch nog een ras appart hoor.

Ik ken bijna geen verzamelaars die zich enkel met marine bezighouden, daar en tegen met landmacht en luchtmacht des te meer.

guy
Vestingjager schreef:
Hier staat toch al iets over de [link2]cap tallys,http://www.be4046.eu/BE_UK.htm[/link2]
Lewis Gunner schreef:Zoals mijn opa verteld heeft: was de witte muts voor bij de service dress en voor bij het uitgaan, en de donkerblauwe/zwarte voor de war dress.
nick schreef: Beste,

=> We houden 't op hetgeen vestingjager reeds meegaf, de 'tropical dress' en de 'blue dress'.

=> Misschien kun je dit even meegeven aan jouw opa, nooit te oud om bij te leren hé...

=> Marine heeft een heel apart vakjargon... Service-dress en war-dress horen daar denk ik niet in thuis... Jumper heb ik nog gehoord... Enfin, we zijn aan het afdwalen.

=> Hamvraag blijft: vanaf wanneer werd de cocarde ingevoerd?

Mvg,

Nick
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: muts Zeemacht

Bericht door Paddy »

nick schreef:Beste allemaal,

=> Fabrikant is ontcijferd dankzij Bram (had dezelfde maker in een Rijkswachtkepi).

=> CCCB
couvre-chefs
cravates
couvre-lits
broderies

Pierre Du Pas
Chaussée d'Aelbeke 72
Courtrai


Bij deze,
Mvg,

Nick
Guy schreef:Met 100 % zekerheid 1956 nog geen cocarde

afbeelding binnen gekregen gedateerd 1956
de datums komen dichter tegen elkaar.

Guy
nick schreef:Hey Guy,

=> Die is duidelijk hé, geen twijfel mogelijk...

=> Bemerk tevens de typische Engelse vorm van de muts.

Mvg,

Nick
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “De Zeemacht”