Rijnflottielje 1953-1960

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 25 Nov 2010 14:41
Paddy schreef:In het boek "Wij, BSD'ers!" van Jan Backx staat er op blz. 368 te lezen:

"De BSD heeft ook een brokje Belgische Zeemacht aan de boezem mogen drukken. De Rijnflottielje werd opgericht in 1953 en hield stand tot 1960.
Met zes snelle rivierboten werd er tussen Koblenz en de Nederlandse grens gepatrouilleerd op de Rijn. Amper in het leven geroepen werd de Rijnflottielje al ingeschakeld om te gaan helpen bij de verschrikkelijke overstromingsramp van 1953 in Zeeland, die ruim 1.800 Nederlanders het leven kostte. Voor de bevoorrading en evacuatie van 72.000 geteisterden was alles wat kon varen welkom. De "Libération" werd een jaar nadien het commandoschip van het flottielje. Het was iets groter dan de rest. Drie stille getuigen van de Rijnflottielje worden nog steeds bewaard. In Antwerpen is in de verzameling van het Nationale Scheepvaartmuseum de "P905 - Schelde" te zien. Die redde niet alleen mensen in Zeeland maar werd ook een tijdje naar Congo gestuurd. De "Meuse" geniet een oude dag in het Brusselse Legermuseum en de "Sambre" wordt als schoolschip gebruikt door de marine Cadetten van Luik."


Over het boek:
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=47&t=267

Alle verdere info over dit bijna vergeten stukje Belgische maritieme geschiedenis is hier van harte welkom!
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door Paddy »

Exjager schreef:Het Belgisch Maritiem RijnsmaldeelVan 1953 tot 1959
gestationeerd als "Rijnflottilje" BMR ( te Niehl bij Keulen BPS5 BSD)
Er staat trouwens nog een foto op het gedeelte BSD-kazernes van op mijn site.
MvG
Exjager schreef:Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Exjager schreef:Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door Paddy »

Exjager schreef:
marcbrans schreef:En de Libération is nog steeds in gebruik, niet?
http://www.mil.be/navycomp/units/index. ... 208&PAGE=1
Oudste schip in dienst bij de Marine dan...

Marc
Liberation was het commandoschip.
36 linie schreef:Deze is momenteel buiten dienst wegens beschadiging en zal waarschijnlijk niet hersteld worden
De leie en de Sambre zijn momenteel eigendom van KMK of het Koninklijk Marine Kadettenkorps
[/quote]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door Paddy »

Dragonder schreef:Afbeelding

de Semois die ondersteuning gaf aan de "Algerine" Dufour

Afbeelding

een vedette die juist een levering overrijpe tomaten gebracht had.

periode 1960 Congo

Afbeelding

landingsoef
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
36 linie
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:07

De Liberation

Bericht door 36 linie »

Er zou een oplossing komen voor de liberation deze zou eventueel via een vzw van oud gedienden aangekocht worden en verder PR functies uitvoeren via deze vereniging
Wordt vervolgt
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door Paddy »

In 1984 deed de 'Liberation', Dendermonde aan. Naar verluidt was het schip aangemeerd op vraag van de VVW (Vlaamse Vereniging voor Watersport).

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door Paddy »

6 februari 2012

Drie patrouilleschepen Rijnsmaldeel voorlopig beschermd

Vlaams minister Geert Bourgeois heeft de voorlopige bescherming ondertekend van de patrouilleschepen ‘P902 Libération’, ‘P901 Leie’ en ‘P904 Sambre’. De schepen, ook wel vedetten genoemd, dateren van 1953-1954. Ze werden gebouwd in Regensburg (Duitsland), waar tien schepen patrouilleerden op de Rijn als onderdeel van de bezettingsmacht van Duitsland na de Tweede Wereldoorlog. “De schepen getuigen niet enkel van de internationale politieke situatie in Europa vlak na WO II, maar ook van de langdurige aanwezigheid van het Belgische leger in West-Duitsland,” aldus Bourgeois.

De vedetten, die behoren tot de weinige militaire schepen die nog steeds varen, zijn een typisch voorbeeld van het naoorlogs bouwconcept, waarbij snelheid en inzetbaarheid primeerden. Om een hoge vaarsnelheid te garanderen, kregen de schepen ranke lijnen, gecombineerd met een beperkte diepgang zodat ze op de binnenwateren konden opereren. Om gewicht te besparen gebruikte men boven de stalen romp een licht aluminium voor het dek en de opbouw. De schepen werden aangedreven door twee krachtige, van elkaar onafhankelijke dieselmotoren. Zowel de ‘Leie’ als de ‘Sambre’ werken nog steeds op de oorspronkelijke motoren.

Momenteel worden De ‘Leie’ en de ‘Sambre’ ingezet voor de initiatie en opleiding van jongeren in de nautische wereld. Voor de ‘Libération’ zoekt de Marinecomponent van Defensie een nieuwe bestemming buiten het leger. Bourgeoi: “De patrouilleschepen zijn in de loop der jaren afgestoten door de marine en verspreid geraakt, soms tot ver in het buitenland. Slechts twee van de tien schepen vonden hun weg naar musea. In mijn varend erfgoedbeleid streef ik naar het behoud van het maritiem patrimonium met een historische en technologisch-wetenschappelijke waarde. Daarom beschermen, beheren en handhaven we varend erfgoed, en maken we het hedendaags bruikbaar.”

De definitieve bescherming van dit varend erfgoed volgt in principe binnen het jaar, na het doorlopen van een procedure met onder meer een openbaar onderzoek.

[link2]Bron,http://www.archeonet.be/?p=23822#more-23822[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Delta
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2011 22:24

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door Delta »

De P901 de Leie was een paar weken geleden enkele dagen tegast bij de yachtclub in de kom van Leopoldsburg
Delta
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2011 22:24

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door Delta »

Kan het zijn dat de P901 gebruikt wordt door de zeekadetten van Leuven verder was er ook een politieboot van Antwerpen aanwezig het was op dat ogenblik een tourvaart van yachten.
36 linie
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:07

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door 36 linie »

klopt de lei is in bezit van KMK Leuven alsook de Sambre in Brussel
neckers
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2012 16:03

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door neckers »

Hallo iedereen

Ik ben de machinist van ex P901 leie die nu bij het kmk Leuven is wij zijn op zoek naar fotos, verhalen, nutige info
En dergelijke om het schip terug zo origineel mogelijk te maken ik hoop dat julie mij kunnen helpen als er iemand vragen heeft wij beanwoorden ze met veel plezier
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door eaw458 »

neckers schreef:Hallo iedereen

Ik ben de machinist van ex P901 leie die nu bij het kmk Leuven is wij zijn op zoek naar fotos, verhalen, nutige info
En dergelijke om het schip terug zo origineel mogelijk te maken ik hoop dat julie mij kunnen helpen als er iemand vragen heeft wij beanwoorden ze met veel plezier
Laat eens wat foto's zien van het schip vandaag ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
neckers
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2012 16:03

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door neckers »

Hey Dune65,

Bedankt voor de info, maar ik denk dat er wa gaten in de infostroom zitten :lol:

Er ligt idd een in de UK, maar die van Spanje is nooit aangekomen! Hij is namelijk gezonken voor de kust te Allicante, ze zijn namelijk niet zeewaardig.
De vedette die in Brussel ligt is de ex-P904 Sambre, deze lag daarvoor in de afdeling te Luik. De afdeling Brussel kamp nu met serieuze motorproblemen.
De P902 Liberation ligt momenteel aan de spreekwoordelijke ketting daar de romp in slechte staat is. Hij zou verkocht worden. De 3 schepenLeie Sambre en Liberation zijn sinds kort bezig om varend erfgoed te worden.

Toch bedankt voor de informatie, maar als je iets te weten komt laat het dan maar horen.

Mvg,

Neckers
neckers
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2012 16:03

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door neckers »

Walter,

Hier zijn enkele foto's van de Leie 'vandaag'

Neckers
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door eaw458 »

Mooi.

Wat is het verhaal van de aanbouw-opbouw over het achterdek?

Staan de beide originele motoren er nog in? Vertel er eens iets over?

Ik hoop in alle geval dat de Marinekadetten ook nog de middelen gevonden hebben om deze hele mooie schepen te helpen bewaren.

Het pad van het KMK lag in het verleden helaas bezaaid met de wrakken der goedbedoeld gepruts, terugkerend geruzie en chronisch geldtekort. De Paster, Hinders, Marnix, Caroline, enz...

Veel plezier daar in Leuven. Ben daar ook nog ~10 jaar lid geweest ergens in de jaren 80.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
neckers
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2012 16:03

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door neckers »

Dag dune65 en walter

Het verhaal van de achterbouw is een nieuwe grotere kueken die stond er op toen wij het schip een 2 jaar geleden kochten
Het verhaal van de schepen is zoals het is eigenlijk ieder voor zich
De paster is weg die is gesloopt de hinders is ook weg de marnixs is gezonken
Voor de Leie krijgen we stuen van Stad Leuven dat ons toch flink wat helpt en met een beetje geluk varent erfgoed binnen kort
Het zijn nog de oude motors die er in zitten MWM 220 pk
Stuurboord heeft vorig jaar een grote revizie gekregen en bb motor is voor november ek.
En als alles goed gaat gaan we in 2013 op het droogdok voor de romp
Het ship in spanje was ook van het KMK tot mijn grote spijt
Maar als julie leuven weten liggen kom gerust eens langs om een kijkje te nemen
En 18 en19 augustus ligt de Leie in emblem tegen Lier

Groeten neckers
neckers
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2012 16:03

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door neckers »

Walter zijt ge Walter van Opstal ?

en dune65 bij welke afdeling hebt gij gezeten?
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door eaw458 »

neckers schreef:Walter zijt ge Walter van Opstal ?
Wat ga ik nu te horen krijgen - ik heb toch geen slechte reputatie zeker?? :D

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
neckers
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2012 16:03

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door neckers »

Nee geen slechte dingen gehoord we hebben wel fotos waar ge op staat en dan vertelen ze altijd wel een verhaal maar ik denk ni dat er nog veel mensen zitten dat gij kent of die u kennen mss bruno mommens maar weet ni of die er toen al was
Gebruikersavatar
Max_appels
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 dec 2011 09:30
Locatie: Appels (Dendermonde)

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door Max_appels »

De Liberation ligt nu in het tweede dok van de Marinebasis ZeeBrugge. Ontdaan van al wat ooit zijn trots was. Blijkbaar zou schip zo rot als een mispel zijn. Alhoewel dit voor mij eigenlijk een verkeerde uitdrukking is want een mispel is pas lekker als ze rot is.
Groetjes,
36 linie
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:07

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door 36 linie »

Drie patrouilleschepen Rijnsmaldeel voorlopig beschermd

Vlaams minister Geert Bourgeois heeft de voorlopige bescherming ondertekend van de patrouilleschepen ‘P902 Libération’, ‘P901 Leie’ en ‘P904 Sambre’. De schepen, ook wel vedetten genoemd, dateren van 1953-1954. Ze werden gebouwd in Regensburg (Duitsland), waar tien schepen patrouilleerden op de Rijn als onderdeel van de bezettingsmacht van Duitsland na de Tweede Wereldoorlog. “De schepen getuigen niet enkel van de internationale politieke situatie in Europa vlak na WO II, maar ook van de langdurige aanwezigheid van het Belgische leger in West-Duitsland,” aldus Bourgeois.
neckers
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2012 16:03

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door neckers »

De P 902 liberation vaart nu naar zijn nieuwe ligplaats in de haven van hasselt. Waar het zal dienen als opleidings schip voor de kadetten van hasselt
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door eaw458 »

neckers schreef:De P 902 liberation vaart nu naar zijn nieuwe ligplaats in de haven van hasselt. Waar het zal dienen als opleidings schip voor de kadetten van hasselt
Dan toch hersteld? Vertel er eens wat meer over.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
neckers
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2012 16:03

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door neckers »

Hij zou al een tijdje gemaakt zijn alleen wou er niemand de 100% garantie geven dat is wat ik er van gehoord heb. Hij gaat nu naar daar, en dan gaan ze hem kueren voor de vaart. meer weet ik e ni van ze hebben 3 dagen opleiding gekregen in zeebrugge en daar redelijk wa testen gedaan met mensen van de marine zelf en alles leek toch te werken. Als ik meer weet hou ik u op de hoogte
neckers
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2012 16:03

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door neckers »

de 3 schepen P901,P902,P904 zijn definitief beschermd :D :D :D
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door eaw458 »

neckers schreef:de 3 schepen P901,P902,P904 zijn definitief beschermd :D :D :D
Ben curieus - er is met de Paster Pype een eerder voorbeeld geweest van een onder dit decreet beschermd schip dat toch verschroot is geweest en het jaarlijkse budget voor de nu 14 beschermde varende tuigen is wel beter dan niks, maar laat toch minder dan 10K per vaartuig over. En of het KMKK de juiste vereniging is die aan een gepaste publieke onsluiting kan gehoor geven, moeten ze ook nog bewijzen.

In alle geval een stap vooruit - veel succes ermee.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door Exjager »

Mooi, als er iets gerestaureerd op beschermd wordt, is altijd een goed begin. (Hoop ik)
Wat is KMKK ?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door eaw458 »

Exjager schreef:Mooi, als er iets gerestaureerd op beschermd wordt, is altijd een goed begin. (Hoop ik)
Wat is KMKK ?
Het Koninklijk Marine Kadettenkorps - een hele kleine maritieme jeugdbeweging die als vzw opereert een een handjevol afdelingen doorheen het land heeft. Een paar honderd jongeren en een paar dozijn volwassenen. Een beetje zoals de zeescouts, maar in het klein, een marine-achtig uniform en een vleugje discipline. Om allerlei redenen, o.a. steun van defensie, hebben die door de jaren heen de drie laatste patrouillevaartuigen in handen gekregen.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door Exjager »

eaw458 schreef:
Exjager schreef:Mooi, als er iets gerestaureerd op beschermd wordt, is altijd een goed begin. (Hoop ik)
Wat is KMKK ?
Het Koninklijk Marine Kadettenkorps - een hele kleine maritieme jeugdbeweging die als vzw opereert een een handjevol afdelingen doorheen het land heeft. Een paar honderd jongeren en een paar dozijn volwassenen. Een beetje zoals de zeescouts, maar in het klein, een marine-achtig uniform en een vleugje discipline. Om allerlei redenen, o.a. steun van defensie, hebben die door de jaren heen de drie laatste patrouillevaartuigen in handen gekregen.

Walter
Dank voor de info Walter. Nu ik de naam had heb ik nog eens verder gezocht, en vond deze http://www.marinekadetten.be/Nederlands/Welkom.htm
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
flip
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2013 12:10

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door flip »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Philip en ik ben de afdelingscommandant van de kadetten van Hasselt.
Het is voor onze afdeling een eer dat we de Libération sinds kort in ons midden hebben. We zullen dan ook het schip met de nodige eer en respect behandelen. Het schip heeft een lange en mooie geschiedenis en deze willen wij graag verder aanvullen met zoveel mogelijk mooie momenten. Momenteel zijn we in de afdeling bezig met het opmaken van de herstellijst die we dringend moeten uitvoeren en een onderhoudsplan op lange termijn zodat we haar opnieuw in goede staat kunnen krijgen en onderhouden zoals het hoort.
Aangezien we reeds 24j de polipilot T25 in onze afdeling hebben en dat deze nog steeds in goede staat is na deze 24j dienst, denk ik dat we mogen stellen dat we over mensen beschikken die weten wat het is om een varend schip te onderhouden. Ondanks onze inspanningen in de afgelopen jaren is het ons spijtig genoeg niet gelukt om ons basisschip de M471 Hasselt in een onberispelijke staat te houden. De onderhoudskosten waren voor ons en kmk nationaal de laatste jaren onhoudbaar en de nieuwe wetten doen dit ook geen goed in budget en in tijdsgebruik.
Voorlopig gaat de Libération minstens 1,5 j niet varen omdat we haar eerst volledig in ere willen herstellen en de probleemzones willen aanpakken. Volgens mij is het normaal dat er bij deze schepen zware roestproblemen zijn aangezien deze toch al een vrij indrukwekkende staat van dienst hebben. Een auto die je in 1956 koopt en gedurende al deze jaren in zoet- en zoutwater laat staan gaat denk ik er niet meer zo uitzien zoals deze schepen op dit ogenblik.
Zelf heb ik ook nog op de Paster gevaren en er in de loods in Zeebrugge aan gewerkt. Spijtig dat een schip zoals het was naar het schroot is gegaan maar ik denk dat in de tijd waarin we nu leven een beetje realistisch moeten zijn en de maat van onze varende eenheden een beetje beperken.
raf janssens
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:36

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door raf janssens »

hallo

ik zie vele verbouwingen aan de boten
ik ben op het ogenblik de liberation op een schaal van 1/50 aan het bouwen
dit in de originele versie zoals hij vroeger gevaren heeft
de liberation was namelijk 4 meter langer dan de andere boten en er waren nog wel meer verschillen
dit is de staat van het model op het ogenblik
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dit waren de laatste foto's ik ben reeds verder met de klein delen te maken
ik ben vandaag aan de voet van de machine geweren begonnen en de ventilatoren op het voordek
het totaal gewicht van de boot mag de 500 GR niet over schreiden anders ligt ze te diep in het water
bestaat de kans dat ik nog eens voor een foto sessie naar hasselt zou mogen komen
ik zou nog afbeeldingen moeten hebben van de kuip achter aan
ik mis namelijk de zijkanten waar de deurtjes in zitten
ik heb ook de zinnia op dezelfde schaal en deze nadert zijn afwerking
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hier van ligt de bouw eventjes stil door gebrek aan onderdelen
spijtig dat deze boot niet is gered kunnen worden van de sloop
want dit was echt wel Belgische en door Belgische mensen gebouwd op een even Belgische werf
hopelijk blijft de Liberation deze pijnlijke operatie gespaard
ik kan ze alleen maar in model maken en daar doe ik echt mijn best voor

gr raf
ik was bij de bevoorrading in Werl 109 Cie dacht ik maar dat is reeds zo lang geleden
raf janssens
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:36

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door raf janssens »

hallo

hier een beeld van het voordek zoals het er nu bij staat
zelfs het viezier op het machine geweer is na gemaakt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
nu moet alleen de winche nog gemaakt worden en dan is het voordekje helemaal klaar denk ik
het gat voor de anker ketting word met de winche mee gemaakt en er word een buisje ingelijmd (plastiek)
dan kan er verder naar achter gewerkt gaan worden

gr raf
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door Exjager »

Amai, mooi werk Raf.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
raf janssens
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:36

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door raf janssens »

hallo

dank u wel
ik probeer zoveel mogelijk details mee in het model te nemen
zo zie je rechts voor aan ook de lucht happer staan
hij is nu nog grijs maar hij word wit met een rode ingang
hier heb ik vandaag de leguaan gemaakt
Afbeelding
nu zijn de hand relingen aan de beurt
daar word een malletje van gemaakt omdat er onnoemelijk veel van op de boot staan

gr raf
raf janssens
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:36

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door raf janssens »

vandaag weer goed verder kunnen doen aan de boot
de foto's zeggen alles denk ik


Afbeelding
de trap zit nu op zijn plaats en is ingewerkt
Afbeelding
de deur en de twee patrijspoorten achteraan zijn gemaakt en er zit verlichting in de boot
en moest het niet opvallen de werkbank is opgekuist
nu proberen om handrelingen te gaan maken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
begonnen met klein deeltjes aan te brengen
wat dit zijn ??? zal wel iets met verluchting te maken hebben
Afbeelding
een lucht snapper gezet en de handreling staat er voor een stukje op
dit zijn geen vijgen maar de malletjes voor de relingen
Afbeelding
hier heeft ze een kleurtje gekregen en ik moet er nog aan gewoon worden of ik ze wel goed genoeg vind
Afbeelding
de andere worden gespoten en hopelijk zijn ze dan iets mooier
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

groetjes raf
Gebruikersavatar
philippe
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:57

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door philippe »

Prachtig werk, Raf!
Petje af.
Grtn, Philippe :ugeek:
raf janssens
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:36

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door raf janssens »

hallo
de navigatieverlichting aangebracht
de boogjes boven de patrijspoorten
en aan de lier begonnen zoals ik denk dat ze is
ik heb er echt maar 2 foto's van want er zit een afdekking over de lier

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

regards raf
raf janssens
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:36

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door raf janssens »

hallo

het verschil tussen gisteren is enorm
de groene led is nu echt goed te zien
Afbeelding
Afbeelding
nu op naar de volgende
een witte led naast de venster van de stuur stand

gr raf
raf janssens
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:36

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door raf janssens »

hallo

en dus nu weer een probleem
Afbeelding
over welk licht gaat het hier???
er staan aan beide kanten zulke lampen
ankerlicht ????
het zijn witte lampen en of ze tot de navigatie verlichting behoren is maar de vraag
dat de boord verlichting mee brand met de navigatie verlichting is geen probleem maar alle externe lampen horen wel een doel te hebben
varen met aan beide kanten de anker verlichting aan is een beetje dom
dus graag enige info betreffende deze lampen
gr raf
Gebruikersavatar
Duiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mei 2012 11:07
Locatie: Limoge

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door Duiker »

Een ankerlicht zit en moet zo hoog mogelijk geplaatst worden dus boven in de mast. Moet minimaal 1 kilometer rondom zichtbaar zijn.
Dit zou wel een soort ankerlicht kunnen zijn om afgemeerd aan een kade aan de langsvaarzijde te tonen dat men daar ligt.
Echter als je de lens bekijkt dan is deze niet correct geslepen zo als toen gebruikelijk was.

Anton
Sit Mare Securum
raf janssens
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:36

Re: Rijnflottielje 1953-1960

Bericht door raf janssens »

hallo

niet dat ik nu stil zit maar er komt een grote tentoonstelling aan 12/13 oktober in genk en daar word nu volop naar toe gewerkt
er moeten nog veel toestanden gebouwd worden om de stand te kunnen opbouwen en daar gaat nu heel de tijd in zitten
maar ik ga zeker weer verder met bouwen zodra de reling staven binnen zijn gekomen
het materiaal voor de reling op het boven dek heb ik reeds in huis
alleen de staanders moet ik nog hebben

gr raf
Plaats reactie

Terug naar “De Zeemacht”