Kraaklanding Dakota september 1944.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Lothar
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2018 15:50
Locatie: Scherpenheuvel-Zichem

Kraaklanding Dakota september 1944.

Bericht door Lothar »

In september 1944 - exacte datum onbekend - maar vermoedelijk tussen 17 en 23 september maakte een geallieerd vliegtuig (Dakota) een kraaklanding (noodlanding) in de beemden tussen de Demer en de Laarbeek op de grens Rillaar/Messelbroek maar wel op grondgebied Messelbroek (nu deelgemeente van Scherpenheuvel).
Hoogstwaarschijnlijk ging het om een Douglas C47 Skytrain (Dakota) - Airborn Troop Carrier - ingezet in het kader van de operatie Market Garden. Ik ben op zoek naar meer informatie over dit voorval en vooral naar de kentekens van het vliegtuig die in grote letters/cijfers op het vliegtuig geschilderd waren. Op basis van die kenmerken kan ik desgevallend contact opnemen met de Britten en/of de Amerikanen om meer over o.a. de missie, bemanning ..... en verdere afloop ervan te weten te komen.
De plaats van de landing was reeds bevrijd gebied. Er vielen geen slachtoffers en het toestal was relatief ongeschonden. Er werd ook geen MACR opgemaakt.
Indien er iemand hierover informatie heeft, verneem ik die graag.
Alvast bedankt.
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: Kraaklanding Dakota september 1944.

Bericht door RudiS »

Hallo Lothar,

Ik heb een C-47 in de omgeving van Scherpenheuvel op 19/9/1944. Zou dat hem kunnen zijn?
SN/42-24127
435 TCGroup
76 TCSqn
Basis: Langar, Welford
Piloot 1st Lt John W Hesketh KIA
MACR 10173

Ik heb dit gevonden op het Web:
https://www.fieldsofhonor-database.com/ ... w-martin-m
https://www.fieldsofhonor-database.com/ ... eth-john-w
MVG,
Rudi.
Lothar
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2018 15:50
Locatie: Scherpenheuvel-Zichem

Re: Kraaklanding Dakota september 1944.

Bericht door Lothar »

Rudi,

Neen. Dat is hem niet.
Er waren GEEN slachtoffers.
Ik heb al wel wat info verzameld van toenmalige directe getuigen. O.a. een foto van een deel van het vliegtuig (zonder zichtbare kentekens).
Niemand kan mij echter de serienummer/kenmerken van het vliegtuig bezorgen.
Grtn.,

André
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Kraaklanding Dakota september 1944.

Bericht door Walesha »

Ik heb al meermaals ondervonden dat niet alles wat er toen gebeurt is te boek staat... mss kan je eens informeren bij het archief van de betreffende gemeente of de plaatselijke heemkunde kring? Het feit dat er naar verluidt geen slachtoffers vielen doet me vermoeden dat er daarom geen of weinig vermeld zal zijn in de kronieken.

Succes met je zoektocht. :)
Lothar
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2018 15:50
Locatie: Scherpenheuvel-Zichem

Re: Kraaklanding Dakota september 1944.

Bericht door Lothar »

Ik ben inderdaad bezig alle mogelijke bronnen te contacteren en uit te pluizen, waaronder dit forum. Soms komt bruikbare info uit onverwachte hoek.
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: Kraaklanding Dakota september 1944.

Bericht door RudiS »

Probeer het eens op dit Engelstalig forum: http://forum.12oclockhigh.net/index.php
Hier komen veel schrijvers en onderzoekers uit België en het buitenland samen.

MVG,
Rudi.
Plaats reactie

Terug naar “De Luchtmacht”