Vliegveld Elsenborn en nabije omgeveing...

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Vliegveld Elsenborn en nabije omgeveing...

Bericht door georges-cdl »

Het eerste vliegveld in Elsenborn was dichtbij de "Casino" (officieren mess door de pruisschen gebouwd) gelegen.
In het begin waren het twee Bessonneau loodsen, daarna 1 metalen struktuur loods met beton platen.

Begin jaren 30 is het vliegveld verplaats geweest naar zijn nog altijd bestaande lokatie.

Nu de vraag of die "harde loods" van het eerste vliegveld gedemonteerd is geweest en dus verplaatst naar het tweede vliegveld (loods gesloopt ergens rond 2000, net voor het komen van de 80Sqn UAV met hun Hunter-B). De nieuwe RWY is dan ook aangelegd.
Deze bewuste loods was toen standaard voor de Aéronautique Militaire (zoals in Goetsenhoven, Bierset, Schaffen, Beverloo, Nijvel, Wevelgem, ...).
Interessant is, dat buiten één detail voor de frontgevel, dezen van Schaffen gebouwd zijn door de duitser ergens rond 1916 !
Kunnen wij er vanuit gaan dat de loodsen opgericht voor de Aéro Mil begin jaren 20 van duitse oorsprong zijn (eventueel oorlogsschade compensatie ????)

Tijdens de Interbellum waren er in Elsenbornook ballonnen. Quid van speciale loodsen (aantal ? waar gelegen ?) om deze op te bergen ?

Na 1945 regelmatige manoeuvers/kampen van de LtAvn. Eerst met de Piper Cubs, later Alouette en A109

Daarna de "Eperviers" en "Hunter-B" (2001-2007)...

Zonder de Nike site te vergeten einde 50, begin jaren 60, voor dat de eenheden in Duitsland werden opgericht. Daar deze site de eerste opertaionele was buiten de US, hebbe, er verschilende landen, waaronder de President van Iran, een bezoek gebracht in Röderhöhe (Elsenborn). Delen van deze site bestaan nog steeds !

En de nog steeds aktieve "Ringo shooting Range"...

Uiteindelijk veel militaire belgische lucht aktiviteiten in Elsenborn !

Reeds dank voor uw help/advies om verschillende punten hierboven te beantwoorden

Mvg
Plaats reactie

Terug naar “De Luchtmacht”