luchtmacht promoties

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
prozz
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:34
Locatie: willebroek

luchtmacht promoties

Bericht door prozz »

Wie heeft er wat uitleg over de luchtmacht promoties, wanneer zijn deze in voege gegaan, welk jaar zijn er welke promoties??
Ik heb wat zitten zoeken in het belgisch staatsblad maar krijg er hoe langer hoe minder kop aan
bv: de promotie 162 POL - 147 SSMW, ik heb hier een badge van gevonden en zou deze willen klaseren onder een jaartal, worden deze badges gemaakt bij het behalen van het diploma of bij het begin van de leergangen???
hiems
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:46

Re: luchtmacht promoties

Bericht door hiems »

Wat je hier beschrijft, zijn promoties van de Koninklijke Militaire School.
Deze badges worden door alle machten en landen gedragen tijdens hun verblijf aan de KMS, worden ontworpen door de promoties zelf en dit vanaf het eerste jaar.
Er is 1 promotie per jaar (POL en SSMW), met 15 jaar verschil in de nummering. Zo is 147 POL begonnen in 1991 aan de KMS. Als ik mijn niet vergis is de eerste promotie POL 100 of 101. In de periode na de oorlog zijn er meerdere promotie in het zelfde jaar begonnen, maar die werden dan met een A aangeduid. Er zijn nog andere promoties, maar die niet jaarlijks voorkomen (industrieel ingenieur, dokter, apotheker, dierenarts, luchtverkeersleiders, ...).
De promoties van de luchtmacht worden (als ik het me nog goed herinner) aangeduid door het jaartal (met 2 cijfers).
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: luchtmacht promoties

Bericht door georges-cdl »

Wat de piloten prom's betrefd is er daarover een uitstekend boek te koop op het museum van de basis Bevekom.
Van het prille begin (1946) tot 2006
Plaats reactie

Terug naar “De Luchtmacht”