Pagina 1 van 1

UDA-VVE, de luchtcommando's

Geplaatst: 02 jun 2011 13:44
door Paddy
De eenheden voor de verdediging van de vliegvelden: de luchtcommando's

5O % Infanterist en 50% vlieger

VVE


Voor de niet-ingewijden betekent deze afkorting niets.

En zij die de mannen in het “luipaardenuniform” en de
blauwe muts met dat wel vreemde insigne (twee gevleugelde en gekruiste machinegeweren) aan het werk zagen, twijfelden…

-Zijn dat nu vliegers of vermomde kaki's?-
Maar het zijn geen vermomde kaki's. De benaming zegt het duidelijk: Eenheden voor vliegveldverdediging. De opleiding en de opdracht van deze troepen verschilt totaal van deze van deze van de Landmacht.
Met u brengen wij een bezoek aan zo een groep of bataljon dat instaat voor de verdediging van een vliegveld.

Ergens tussen Samber en Maas rijden wij door het bergachtig landschap. Het gehucht in het dal wordt beheerst door twee Middeleeuwse torens. Op de kasseien - erger dan in de “Hel van het Noorden” is het alles behalve prettig rijden. Op het dorpspleintje
vinden wij de weg naar het vliegveld. Geleidelijk klimt de baan.

Arme vliegers die 's avonds te voet de weg terugmoeten en hoe…

Een wegversperring…!

Franse toeristen die een beetje te diep in het glas gekeken hebben denken hier aan de Frans-Belgische grens te staan.

Die ligt echter twintig kilometer verder. De prikkeldraad
en de “big country” voor ons bevestigen onze vermoeden: de vliegbasis. Ze heeft een omtrek van twintig kilometer.

De MP begeleidt ons naar het wachtlokaal. Na wat over en weer gepraat krijgen wij onze bezoekkaart. Steeds onder het waakzaam oog van de MP gaan wij naar de Staf waar de commandant de uitleg doet over de opleiding en de taak van de V.V.E

Na twee maanden opleiding in het opleidingscentrum en een extra opleiding van drie maanden wordt het VVE brevet uitgereikt. Maar niet zonder het welslagen in drie proeven: lijf aan lijf gevecht, -een Olympische hordenloop en een gevechtsomloop van negen kilometers.
Tijdens de laatste sessie behaalden 93% van de kandidaten het brevet. De verdere opleiding gebeurt dan in pelotonsverband.
Nu kan de VVE zijn taak aan: de bescherming van de basis: Hij moet opgewassen zijn tegen iedere vijandelijke aanval of het nu gaat om parachutisten, raids of subversieve acties. Vandaar het belang van zijn fysische en tactische opleiding, veiligheidsmaatregel nummer één. De gastheer nodigt ons uit tot een bezoek aan de basis.
Brullend starten acht jeeps van het mobiel peloton voor een “recce” rond de basis. Iedere jeep heeft drie mitrailleurs .30, een mitrailleurgeweer, een blindicide en een mortier aan boord. Dus blijft men best maar uit de buurt. Iedere jeep kan 2000 schoten per minuut afvuren. Om er de bibber van op het lijf te krijgen.
Wij rijden nu langs een vijver waar men alleen met speciale vergunning mag hengelen. Want naast een jachtvereniging bezit de bezit de basis ook een vissersmaatschappij die op zondag de hengel uitwerpt. Wij zijn nu bij de Olympische hindernissenbaan.
Deze baan is van heel recente datum. Ze is het werk van een - twintigtal handige VVE-mannen die binnen de twee maanden de baan klaar kregen.

Een peloton is bezig met de oefening. Wie van de mannen zal het 2’50” record breken?
Een beetje verderop wijdt een instructeur de manschappen in in de kunst van het lijf aan lijf gevecht.
Nog verder bezoeken wij de hondenfokkerij waar de vijftien honden ons weinig vriendelijk begroeten. Wij blijven bij de africhting. Sam demonstreert ons zijn springvaardigheid en Nicky ... liet ons iets zien dat ons deed besluiten maar liever niet te dicht te naderen.
Spijts zijn beschermende kledij moest ook de africhter er aan geloven !

Het ruime oefenterrein is uiterst geschikt voor tactische oefeningen. Wekelijks worden vijftien uur aan tactiek gewijd. Tijdens een veiligheidsoefening woonden wij de arrestatie van een verdachte
bij. Nauwelijks één minuut na het alarm was de anti-sabotagewagen reeds ter plaatse. De verdachte werd aan boord opgeleid.
Maar we moeten terug. Het rood licht aan de startbaan houdt ons op.
Twee F 84 scheren gierend over onze hoofden. Na een break krijgen de piloten weer nieuwe opdrachten. De basis leeft in al haar onderdelen. Vierentwintig uur per dag staan de vliegtuigen inderdaad paraat.
Iedereen spant zich daarvoor ook in, in de werkhuizen, de opslagplaatsen, de burelen.
De VVE waakt. Haar taak is niet de kleinste… de basis moet verdedigd worden en het steeds blijven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bron: “Onze macht” nr. 102 van 1 maart 1964 - speciaal nummer “Onze Luchtmacht”

Re: UDA-VVE, de luchtcommando's

Geplaatst: 02 jun 2011 13:48
door Paddy
Paddy schreef:Een krijgshaftige UDA-VVE circa 1960 (?), met Lee-Enfield Mk. IV

Afbeelding
Paddy schreef:Het insigne gedragen op de blauwgrijze baret:

Afbeelding
nick schreef:Beste allemaal,

=> Als oudgediende (Sergeant ROO) van de VVE-UDA (2 maand opleiding te Koksijde, daarna 10 maand op het vliegveld te Brustem - 9° wing training) heb ik dit graag gelezen. Roept herinneringen op.

=> Er bestaat trouwens een lijvig werk over (geschreven door Eric Van Heuverswyn), ik ga de gegevens van het boek eens posten.

=> UDA was de Franstalige afkorting - Unité défense des aérodrômes. In het luchtmachtjargon sprak men gewoon over den UDA.

mvg,

Nick
vve_uda schreef: Klopt eveneens. is de [link2]community website,http://www.uda.be[/link2] (dus voor ALLE vliegveld verdedigers), en is de [link2]website,http://www.vve-uda.org[/link2] van de "Vriendenkring VVE - Amicale UDA | Air Commando". Ik ben de Voorzitter van de Vriendenkring, en ik moet zeggen dat de informatie die ik hier terugvind is zeker up to date voor wat betreft het verleden, maar het is spijtig dat er geen info wordt weergeven over de UDA "na" 1987.

Vriendelijke groeten aan iedereen,

JP.
Frans schreef:Nog in de lade gevonden :wink:

Afbeelding
vve_uda schreef:Een prachtige patch van het Smd AV, (actieve verdediging) of zoals in het Frans Esc D.A. (Défense Active). Dat waren nog eens UDA's, zie. Die spijtige vervlogen dagen.

'k Zou er nog wel eens iets voor over hebben om nog eens als lid van een intruder team te werken, maar ja, ondertussen te oud geworden, dus... memories are made of this !!

Greetz,

JP.

Re: UDA-VVE, de luchtcommando's

Geplaatst: 01 apr 2013 20:47
door steven8560
Hallo Heren,

zou dit kunnen dat in rond de jaren 1950 de opleiding van de uda's in een kazerne in St-Niklaas doorging ? Ik meen me zoiets te herinneren daar mijn Pa dan achteraf op het vliegveld Wevelgem de rest van zijn legerdienst gedaan heeft.

Mvg

Re: UDA-VVE, de luchtcommando's

Geplaatst: 05 jan 2014 18:10
door jempi1948
Beste,
ik zit met een probleem i v m de bewapening van de pantserjeep die gebruikt werd door de MP op de basis van Kleine Brogel in het jaar 1968/1969. Heb mijn opleiding gehad van 4 maanden in Evere, bij onze vriend Cmd Mammet (!) en dan 8 maanden K B als Korp.MP bij Lt Binon. Ik dacht dat het hier ging om 2X MI.30 en 1 X MI.50. Ben ik correct of zal mijn vriend, waarmee ik een weddenschap ben aangegaan, toch gelijk krijgen?
Graag antwoord aub. Dank bij voorbaat en vriendelijke groeten, Jean Pierre ++

Re: UDA-VVE, de luchtcommando's

Geplaatst: 05 jan 2014 18:42
door Acepilot1
jempi1948 schreef:Beste,
ik zit met een probleem i v m de bewapening van de pantserjeep die gebruikt werd door de MP op de basis van Kleine Brogel in het jaar 1968/1969. Heb mijn opleiding gehad van 4 maanden in Evere, bij onze vriend Cmd Mammet (!) en dan 8 maanden K B als Korp.MP bij Lt Binon. Ik dacht dat het hier ging om 2X MI.30 en 1 X MI.50. Ben ik correct of zal mijn vriend, waarmee ik een weddenschap ben aangegaan, toch gelijk krijgen?
Graag antwoord aub. Dank bij voorbaat en vriendelijke groeten, Jean Pierre ++
Er waren twee versies van de Minerva Recce.
De Luchtmacht versie had 3 Mi.30 als bewapening.
De Para versie had 3 7.62mm FN/MAG als bewapening.

Zelf ook bij de Luchtmacht in KB geweest en de gepanserde Minerva ook nog geweten waarna ik ook de opvolger nog gezien heb , de BDX gepanserde voertuigen.

Re: UDA-VVE, de luchtcommando's

Geplaatst: 05 jan 2014 20:44
door Bibke
Heb de vraag op Facebook gesteld en het eerste antwoord is:
Klopt niet.....alleen Mi.30's info via KBAM=KB Air Museum.
KBAM=KB Air Museum: http://kbam.be/

Re: UDA-VVE, de luchtcommando's

Geplaatst: 06 jan 2014 10:20
door Bibke
jempi1948 schreef:Beste,
ik zit met een probleem i v m de bewapening van de pantserjeep die gebruikt werd door de MP op de basis van Kleine Brogel in het jaar 1968/1969. Heb mijn opleiding gehad van 4 maanden in Evere, bij onze vriend Cmd Mammet (!) en dan 8 maanden K B als Korp.MP bij Lt Binon. Ik dacht dat het hier ging om 2X MI.30 en 1 X MI.50. Ben ik correct of zal mijn vriend, waarmee ik een weddenschap ben aangegaan, toch gelijk krijgen?
Graag antwoord aub. Dank bij voorbaat en vriendelijke groeten, Jean Pierre ++
Jempi, ik kreeg nno geen ander antwoord:
Ik kan me vergissen maar ik dacht dat er twee uitvoeringen waren, voor twee Mi.30 achteraan ofwel Mi.30 of één .50

Re: UDA-VVE, de luchtcommando's

Geplaatst: 06 jan 2014 11:29
door Bibke
Ik kan me vergissen maar ik dacht dat er twee uitvoeringen waren, voor twee Mi.30 achteraan ofwel Mi.30 of één .50
Nieuw antwoord:
dat was ook zo maar niet in 10W....radio nam te veel plaats in!

Re: UDA-VVE, de luchtcommando's

Geplaatst: 07 jan 2014 18:06
door jempi1948
Er stonden in ieder geval 3 mitrailleurs op, één vooraan en twee achteraan. Ik dacht dat die ene vooraan de MI.50 was ++

Re: UDA-VVE, de luchtcommando's

Geplaatst: 22 aug 2014 17:36
door McTes
Als ROO heb ik nog wel een vage herrinering van het gebruik van jeeps op het vliegveld om langs de taxi track te rijden (om stropers te verjagen en de jacht op zondag door de BV's te vrijwaren).
Mi.30 was wel een courant wapen maar de Mi.50, daar kom ik niet mee klaar voor zover ik mij kan herrrineren.
De Thompson dat was ons speeltje en daar waren we wel blij mee. Was een goed ding. Ieder zeulde wel een paar honder patronen mee, dus een ongewenst bezoekje zou niet goed afgelopen zijn, desondanks sommige TV beelden dat nu laten uitschijnen. Het was wel de periode van Bader-Meinhof (kent U ze nog?) Noch de UDA nog de Amerikanen zouden ook maar 1 seconde geaarzeld hebben voor zover de honden U al niet te grazen genomen hadden.
De laatse innovatie die wij meemaakten waren de Vulcans. Persoonlijk vond ik dit een "kermisattractie" maar het was wel ernstig gemeend met die dingen.

Re: UDA-VVE, de luchtcommando's

Geplaatst: 07 jan 2017 11:24
door provostsergeant
Gegroet allen.

Ik ben op zoek naar volgende info over de VVE in de jaren '50.

1. Hadden de houders van het hoger brevet VVE de brevetten commando en para A of B ?
2. Hoe werd het kenteken van dit hoger brevet VVE gedragen ? Op de borstzak zoals bij de latere Air Commando's ?
3. Welk commandobrevet moesten de eerste Air-Commando's (in 1953 officieus ingevoerd door kolonel Danloy) hebben: A of B ?

Alvast dank om in jullie kennis te graven.

Re: UDA-VVE, de luchtcommando's

Geplaatst: 07 jan 2017 14:00
door wolf
Bibke schreef:
Ik kan me vergissen maar ik dacht dat er twee uitvoeringen waren, voor twee Mi.30 achteraan ofwel Mi.30 of één .50
ne .50 op een Minerva?? dat zal we l zeker niet.
Ik heb er ooit eentje gehad op een GMC (aan de buitenkant naast de passagier). Als daarmee met losse flodders geschoten werd, kon je niet rijden: die GMC begon dan te dansen; Wat moet dat geven op een Minerva??
Bij ons (2Codo in '70) op de Recce Minerva's: vooraan 2 MAGS en achteraan 1 MAG.
Maar meestal op oefening werd er maar 1 geplaatst vooraan en 1 achteraan.