Sart-lez-St.Vith

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Sart-lez-St.Vith

Bericht door georges-cdl »

De BLuM had een 14de vliegveld gepland in Sart-les-St.vith in de jaren 50...

Dit projekt is nooit verder gegaan dan de tekentafels buiten de landmeters op het terrein !

Heeft er iemand iet meer van gehoord... ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Sart-lez-St.Vith

Bericht door one_O_five »

Niet met zekerheid maar ik heb een jaar of tien iets dergelijks gehoord van een inboorling uit de streek.
Als ge op Google Maps gaat kijken ziet ge twee uitritten naast St. Vith, de zuidelijke nemen en naar het zuiden kijken, eerste weg naar rechts, juist onder de verdwenen spoorweg is een kruispuntje, daar staat een monument voor een neergeschoten Canadese Lancaster, daar heeft een boer me gezegd dat de Belgen daar (wijzend naar het Noorden) een vliegveld wilden plaatsen, al goed niet want hij had daar ook land.
Als ge nu ook de s in les door een z vervangt en in Maps naar Sart lez Saint-Vith laat zoeken komt ge in Rodt terecht, het terrein tussen de spoorweg en Rodt is vrij vlak, dat monumentje staat vlak voor het laatste topje voor die vlakte, ik denk dat die Canadees het juist niet meer gehaald heeft voor een noodlanding maar het maakt wel dat het terrein tussen de oude spoorweg en Rodt me wel geschikt lijkt om een vliegveld aan te leggen.
Maar zo als reeds gezegd, niet met zekerheid.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Sart-lez-St.Vith

Bericht door georges-cdl »

Dank U "105" !
Dit geeft mij al een aanwijzing...
Plaats reactie

Terug naar “De Luchtmacht”