Verzamelaar krijgt eigen museum op vliegbasis

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Verzamelaar krijgt eigen museum op vliegbasis

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 01 Mei 2010 10:34
Paddy schreef:De snor' is gebeten door de luchtmacht
Verzamelaar krijgt eigen museum op vliegbasis

* donderdag 04 februari 2010
* Auteur:
PEER - Jos Palmers, bekend als 'de snor', heeft zijn eigen museum gekregen op de vliegbasis in Kleine Brogel. De man is gebeten door de luchtmacht en wist de voorbije jaren heel wat bij elkaar te verzamelen. Kizzy Van Horne
Al van kindsbeen af was Jos Palmers gefascineerd door het leger. Hij begon objecten uit de Tweede Wereldoorlog te verzamelen. Dat ging van militaire kostuums tot objecten die enkel in de oorlog denkbaar waren. 'Zo kreeg ik een radio in sigarendoosjes gebouwd in handen. In de oorlog was het namelijk verboden om naar de radio te luisteren.'

De man wist door de jaren heen een schat aan informatie over het militaire wezen te verzamelen. Zijn grote passie ging uit naar vliegtuigen. Zo ging hij een aantal jaren geleden in Hamont nog eigenhandig opgravingen doen om zo overblijfselen van de gecrashte bomenwerper Lancaster te vinden. De microbe om alles rond de luchtmacht te verzamelen werd alleen maar groter toen in 1981 zijn schoonbroer majoor Theo Theeuwen een ongeluk kreeg met een Starfighter.

'Boven Dinant is hij op een ander toestel gecrasht. Als eerbetoon aan hem ben ik toen alles over de luchtmacht gaan verzamelen. Dat ongeval voelde zeer bizar. Het was een van de weinige ongelukken in België, en ook het laatste met een Starfighter, want vlak daarna is de F16 gelanceerd.'

Jos Palmers is vooral een grote fan van het Tiger Squadron. Tijgers vind je in zijn auto, en ook heel wat in zijn museum. Daar was ook zijn schoonbroer lid van. Hij verzamelde meer dan zevenduizend stoffenbadges van piloten. En eigenlijk was hij zelf ook graag piloot geworden. 'Ik ben in 1972 in het leger gestapt, maar ik mocht niet blijven omdat er te veel inschrijvingen waren. Ik heb dat altijd jammer gevonden, maar ik voel me hier ook als burger thuis op de basis', lacht de man die nu als fabrieksarbeider aan de slag is.

Tot vorige week lag alles wat hij ooit wist te verzamelen gestockeerd. 'Eerst had ik mijn eigen loods buiten de militaire basis. De militairen wisten waar ik mee bezig was, want sinds het ongeluk van mijn schoonbroer kwam ik hier bijna elke dag. Ik heb jaren geleden al eens gevraagd of ik mijn verzameling niet op de militaire basis kon onderbrengen. Drie jaar geleden heb ik een ja gekregen. Alles werd opgeslagen. Na drie jaar kwam er een loods vrij waar ik mijn museum kon openen. Ik ben bijzonder blij, want zo krijgen ook andere mensen de kans om kennis te maken met het verleden van de luchtmacht.

Het museum is elke dinsdag- en donderdagmiddag open tussen 13 en 17uur. Kleine groepen die op andere uren willen komen, kunnen contact opnemen met 'de snor' op 011-63.70.59.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=OG2LQCFM
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “De Luchtmacht”