STEPHAN KEPPENS CRASHED METEOR

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 apr 2012 21:24

STEPHAN KEPPENS CRASHED METEOR

Bericht door Robbe »

Stephan Keppens
Geboren: Zele 2/12/1930
Crashed: 11 april 1957
13°Wing 29 smaldeel.
De basis wordt wel wat onduidelijk. Ik heb informatie dat dit Koksijde, Beauvechain of Brustem was.
Stephan behoorde tot een promotie die in de gevorderde vliegopleiding zowat de baanbrekers waren voor jetvliegen.
Eerste promotie op Kamina en eerste promotie op jet.

Tot dezelfde promotie behoorde ook Adj Palmer De Vlieger.
De piloot heeft nadien furore gemaakt bij het acrobatisch team "The Slivers" op Lockheed F-104G Starfigher
Commandant van de opleiding 126 was Maj Bill Ongenae.
Ook deze piloot heeft zijn sporen verdient in het acroteam "The Acrobobs" op Gloster Meteor en nadien als solo op vliegmeetings met de Starfighter.
Zijn tolvlucht op zeer lage hoogte was adembenemend (gezien 1964 op meeting Melsbroek)


Promotie 126 start met 150 met een zeer strenge selectie in de basisopleiding. 06 nov 52
Opleiding start in Goetsenhoven op SV4B ongeveer 75uur.

Gevorderde vliegopleiding in Kamina, waar deze promotie de eerste was. 21 dec 53
Opleiding met Harvard T7 ongeveer160 à 170 uur.

Volgende opleiding in Koksijde, waar ook deze promotie de eerste was die op Gloster Meteor startte. 09 jun 54
Eerst op Gloster Meteor T7 gevolgd door F4 en F8. 80 uur basisopleiding op jet.
Sterk opgedreven opleiding in het vliegen op 1 motor.

OCU en OTU opleiding (elk 30 uur) sloot de opleiding af. 05 nov 54

Keppens heeft voor Beauvechain gekozen.

Slechts 7 vlamingen behoorden tot deze promotie.
Stephan was een zeer goede gedreven piloot.

Tijdens oefenvlucht met een lucht-grond aanval op het schietterrein Helchteren is het toestel gecrashed door het afbreken van een vleugel tijdens optrekken uit een duikvlucht.
De oorzaak wordt geklasseerd als een structuurprobleem in de romp.
Een metaalmoeheid is moeilijk aanvaardbaar daar het toestel slechts 603.15 vluchturen had.
Gloster Meteor F8 EG33 MS-L
Vliegtuig werd in licentie gebouwd bij Fokker Nederland c/n 6364 Machine-number Fokker: M-50

Is er iemand die kan bevestigen waat 13°Wing/29 gestationeerd was in
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: STEPHAN KEPPENS CRASHED METEOR

Bericht door tsjokke »

Volgens onderstaande link was het 29smd van de 13e Wing tussen dec 1953 en jul 1958 eerst een tijd gestationeerd in Koksijde, daarna in Brustem.
Volgens de grafsteen behoorde hij tot de basis van Koksijde. Deze eenheid vloog toen inderdaad met meteor F8 en T7
http://www.belgian-wings.be/Webpages/Na ... adrons.htm
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 apr 2012 21:24

Re: STEPHAN KEPPENS CRASHED METEOR

Bericht door Robbe »

Kan ik hieruit besluiten dat de 13°Wing gestationeerd was op 2 basissen, zowel Koksijde als Brustem?
Is er enige mogelijkheid om te weten te komen vanop welke basis de vlucht is vertrokken?

Ik ben ook nog op zoek naar een foto van de EG33?
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: STEPHAN KEPPENS CRASHED METEOR

Bericht door tsjokke »

Robbe schreef:Kan ik hieruit besluiten dat de 13°Wing gestationeerd was op 2 basissen, zowel Koksijde als Brustem?
Is er enige mogelijkheid om te weten te komen vanop welke basis de vlucht is vertrokken?

Ik ben ook nog op zoek naar een foto van de EG33?
Volgens "Belgian Wings"-military aircraft database,behoorde de meteor F8 EG 33 in kwestie tot het 33 SMD van de 13 W in Brustem.Dus het toestel zal daar dan ook vertrokken zijn.Het lijkt er dus wel op dat smaldelen van de 13W over twee bases verdeeld waren.Althans tijdelijk?
In die ietwat warrige tijd waarin de luchtmacht fel uitgebreid werd om te voldoen aan de NATO vereisten,dit aanleiding gevend tot reorganisaties, Is dat dus mogelijk.

Sinds 1948 was de JACHTvliegschool in Koksijde gevestigd.
Maar op 7 januari 1957 verhuist deze jachtvliegschool naar Brustem.Zijn de toestellen en instructeurs van Koksijde naar Brustem gegaan en voorlopig nog blijven fungeren als 13W?(33 Smd en ook 25 Smd)

Om dit uit te spitten,zal er dieper in de archieven moeten gedoken worden,vrees ik.Met de gegevens uit de publicaties die ik ken kan geen duidelijke gang van zaken afgeleid worden.
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 apr 2012 21:24

Re: STEPHAN KEPPENS CRASHED METEOR

Bericht door Robbe »

Ik ken een militair die in Evere gestationeerd is. Zal hem eens contacteren of hij hierover meer info kan bekomen.
Ik heb via Daniel Brackx nog een foto van het gecrashte toestel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 apr 2012 21:24

Re: STEPHAN KEPPENS CRASHED METEOR

Bericht door Robbe »

http://belmilac.wetpaint.com/page/Part+ ... G26+-+EG50

Hier is geen foto van de EG33 beschikbaar
evervaet
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2012 18:05

Re: STEPHAN KEPPENS CRASHED METEOR

Bericht door evervaet »

STEFAAN KEPPENS WAS DE ZOON VAN ARCHITECT ADOLF KEPPENS MET STANDPLAATS TE ZELE, HEEFT HET PLAN VAN ONS HUIS NOG ONTWORPEN.
IK SAMEN MET DE MEDELEERLINGEN VAN HET LAGER ONDERWIJS UIT DE ROTSTRAAT TE ZELE ZIJN NOG NAAR DE UITVAARTPLECHTIGHEID GEWEEST VAN STEFAAN KEPPENS ,DIT WAS TOEN HOT NEWS IN ZELE.

ERIC VERVAET
LOKEREN
eric.vervaet@skynet.be
RAY
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2012 16:06

Re: STEPHAN KEPPENS CRASHED METEOR

Bericht door RAY »

OP 10 JAN 1957 VERHUISDEN DE EERSTE METEORS VAN DE 13 WING 25 EN 29 SMALDEEL VAN BRUSTEM NAAR KOKSIJDE DE EG33 STOND NIET OP HUN INVENTARIS. VERMOEDELIJK BEHOORDE HET TOESTEL BIJ HET 33 SMALDEEL DAT TE BRUSTEM BLEEF OM OOK DE RESERVE PILOTEN TE KUNNEN LATEN VLIEGEN. HET 33 SMALDEEL WERD AFGESCHAFT TE BRUSTEM OP 02 MEI 1957 WAAR OOK DE JVS REEDS WAS.
Gebruikersavatar
Chris Derboven
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2014 01:02
Locatie: Tessenderlo

Re: STEPHAN KEPPENS CRASHED METEOR

Bericht door Chris Derboven »

Op de weg van Leopoldsburg naar Peer op het militair schietterrein aan de linkerkant heeft lang een staartstuk van een gecrashte meteor gelegen. Vanop de weg was deze zichtbaar, door de groei van de struiken is dit helaas niet meer mogelijk, als de brokstukken er nog liggen.... Tijdens mijn legerdienst in Kl. Brogel in 1977 kwam ik steeds langs deze weg en vroeg me steeds af wat daar gebeurd was.

Is dit het wrak van Stephan Keppens?

Mvg

Chris Derboven
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 apr 2012 21:24

Re: STEPHAN KEPPENS CRASHED METEOR

Bericht door Robbe »

Beste Chris, dit zou enkel kunnen bevestigd worden via de immatriculatie op het staartvlak EG33
valken56
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2012 11:23

Re: STEPHAN KEPPENS CRASHED METEOR

Bericht door valken56 »

Over de 13 Dagjachtwing bestaan er veel misverstanden. De reden hiervan is dat de eenheid niet in zijn geheel is opgericht zoals gepland.
De wing werd officieel opgericht op 221253 te Brustem. Op 281253 werden zijn drie smaldelen 25+29+33 officieel opgericht.
Leveringen van de Meteor F8 beginnen vanaf 0254. Midden 54 zijn er pas operaties van het 25+29 smaldeel.
Tussen haakjes gezegd de Meteor T7 zijn toegewezen aan de Vlieggroep en dit een per smaldeel en behoren dus niet toe aan de smaldelen.
Het 33sq is in dit hele verhaal een buitenbeentje. Het wordt pas tegen midden 55 opgericht wanneer de levering van 48 toestellen bereikt wordt. 48 is het aantal toestellen toegekend aan een wing. Het 33ste als operationeel smaldeel zal echter niet lang bestaan, daar het tegen het einde van 55 gebruikt wordt als eenheid om piloten te converteren naar Meteor. Het gaat hier om piloten die komen van de 2 Wing doordat er niet voldoende F84E/G in dienst zijn om hun nog te laten vliegen. Midden 56 door de levering van F84F komt deze taak te vervallen. Midden 56 wordt het smaldeel omgevormd tot de OTU van de Meteor dagjachtsmaldelen. Deze rol zal het smaldeel te Brustem blijven vervullen tot haar ontbinding in 57.
De twee andere smaldelen echter zullen hun rol als dagjachtsmaldelen blijven vervullen en op 080157 muteren naar Koksijde. Tegelijkertijd zal de Jachtvliegschool verhuizen naar Brustem.
Kellens maakte deel uit van het 29ste. Op datum van zijn crash was het smaldeel gebaseerd te Koksijde.
Wat EG33 betreft, dit vliegtuig was initieel geleverd door Fokker aan het 8sq, waarna het begin 55 via het Arsenaal van Wevelgem werd overgedragen aan het 29ste. Verwijzingen naar de code MSL zijn dus niet correct. MS was de code van het 33ste. Dat EG33 niet met de rest van de vliegtuigen van de 13W naar Koksijde verhuisde, zal waarschijnlijk te maken hebben met zijn cat 3 op 231056 waardoor het te Brustem bleef voor herstelling. In ieder geval zal EG33 uiteindelijk te Koksijde terecht komen bij het 29ste.
Ik geef nog effe mee dat de levensduur van de F8 lag bij 800u en met 600u was het dus al ver in zijn levensduur. Verder geef ik ook mee dat er een structurele zwakte was in de romp ter hoogte van de tail. Je moet maar eens kijken naar F8 crash foto s en dan zal je vaak zien dat de tail afgebroken is.
Ten slotte het wrak te Hechtel (en niet Leopoldsburg). Dit is het wrak van de FZ67 die de eer had het eerste vliegtuig te zijn dat op de basis Kleine Brogel verongelukte....
Gebruikersavatar
Chris Derboven
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2014 01:02
Locatie: Tessenderlo

Re: STEPHAN KEPPENS CRASHED METEOR

Bericht door Chris Derboven »

Beste, sorry voor de late reply, dit is de info die ik onlangs van het KBAM mocht ontvangen. Dit betreft het wrak dat indertijd zichtbaar vanaf de weg op het schietterrein van Leopoldsburg lag, Heb onlangs nog aan het zoeken geweest maar door de dichte begroeiing niets gevonden. Had er graag zelf wat foto's van genomen.

Chris,
Staartnummer van de Thunderjet was FZ 67,
Identificatie op de romp; RA-I
Piloot was Sergeant Haelterman die het brandend vliegtuig aan de grond heeft gezet. Het is dan wel volledig uitgebrand. Wij zijn in KB Air Museum in het bezit van een paar resten van dit vliegtuigwrak.
Met vriendelike groet
R. Lams
KB Air Museum

Groetjes

Chris
airforce 3

Re: STEPHAN KEPPENS CRASHED METEOR

Bericht door airforce 3 »

Hallo
hier wat over Guy Van Der Vorst uit Ronse
In volle vlucht tegen een andere Meteor gevlogen in 1955
Bezit het uniform en meerdere foto's ( begraving ).
Uniform dat op de kist lag !
grtjs
DSC03099.JPG
DSC03100.JPG
DSC03101.JPG
DSC03103.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “De Luchtmacht”