Schophoudertas Luchtmacht

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
POLYTRA
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2011 21:35

Schophoudertas Luchtmacht

Bericht door POLYTRA »

Beste leden,

Heb reeds verschillende malen een voormalige stormgordel in flektarn (smartie) camo gezien en tevens heb
ik er eentje in mijn privé collectie van onze Lum (Luchtmacht). Gewoonlijk zijn deze stormgordels voorzien
van een drinkbushouder, 2 X FNC ladertassen en een zgn. poepzakje voor grondzeil en gamellen in de dezelfde
flektarn camo.

Doch heb echter nog nooit een schophouder in flektarn camo hiervoor gevonden. Heb ook al eens rond gezien
op militaria beurzen en gepolst bij collega's maar deze hebben het ook nog nooit gezien. Hadden onze mensen
van de luchtmacht geen nood aan een (3-delige opplooibare) schop aan hun stormgordel of.....?

Bedankt alvast voor uw reacties en antwoordjes...
Gebruikersavatar
DirkL
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:35

Re: Schophoudertas Luchtmacht

Bericht door DirkL »

Hallo, Ik heb in de tijd ook zo een bolletjes webbing ontvangen met een geweldige rugzak. :twisted: hierbij zat echter geen schophouder. Ik heb er later wel een ontvangen maar deze was gewoon in kaki.

Dirk
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Schophoudertas Luchtmacht

Bericht door Paddy »

Per toeval niemand wat fotokes van deze uitrustingsstukken en de eventuele markeringen????
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: Schophoudertas Luchtmacht

Bericht door RudiS »

Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar ik dacht dat er bij deze set geen tas voor de schop voorzien was. Bij mijn weten had enkel de landmacht de metalen plooischop, niet de luchtmacht.

MVG,
Rudi.
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Schophoudertas Luchtmacht

Bericht door tsjokke »

RudiS schreef:Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar ik dacht dat er bij deze set geen tas voor de schop voorzien was. Bij mijn weten had enkel de landmacht de metalen plooischop, niet de luchtmacht.

MVG,
Rudi.
Volgens mij is dat inderdaad zo.Bij de luchtmacht was een veldschop niet als standaarduitrusting voorzien.
Er was wel een zekere dotatie als korpsuitrusting ,die enkel bij oefeningen uitgegeven werd aan patrouilles en waarnemingsposten die zich buiten de installaties moesten posteren.Maar mijn info is wel al van meer dan 10 jaar geleden,en dingen hebben nu eenmaal de onhebbelijke neiging om te veranderen. :mrgreen:

tsjokke
Gebruikersavatar
DirkL
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:35

Re: Schophoudertas Luchtmacht

Bericht door DirkL »

@ Paddy. De enige markering is op de rugzak te vinden 'TIS 1991'

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Alles buiten de drink fleshouder.

@ tsjokke. De schop hoorde niet bij de gewone uitrusting, die ben ik bij de uitrusting gaan halen voor een bivak. Bij de nieuwe uitrusting zat wel standaard een schop en zelfs een tent. Die heb ik natuurlijk nog nooit gebruikt. :)

Grts Dirk,
POLYTRA
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2011 21:35

Re: Schophoudertas Luchtmacht

Bericht door POLYTRA »

Beste leden,

Bedankt voor de antwoordjes... het is me nu duidelijk om niet te zoeken naar zulk
een flektarn (smartie) schophouder. Zal het bij de gewone kaki versie houden in
mijn collectie.

Groetjes,

POLYTRA
Plaats reactie

Terug naar “De Luchtmacht”