Belgische Luchtmacht bootjes

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: Belgische Luchtmacht bootjes

Bericht door Gepard »

Afbeelding

U.D.A. vliegveldverdediging.
Vrijwilliger: brons.
Onderofficier: zilver.
Officier: goud.

Afbeelding

Kwartiermutskenteken (niet meer gedragen):
Vrijwilliger: brons.
Onderofficier: zilver.
Officier: goud.
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische Luchtmacht bootjes

Bericht door Paddy »

Waarom heeft men het over "bootjes" en "schipjes" als hert kwartiermutsen zijn?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: Belgische Luchtmacht bootjes

Bericht door Gepard »

Als je dat omgekeerd op tafel zet ist juist nen boot.
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Belgische Luchtmacht bootjes

Bericht door eaw458 »

Gepard schreef:Afbeelding

U.D.A. vliegveldverdediging.
Vrijwilliger: brons.
Onderofficier: zilver.
Officier: goud.
Ik meende dat de UDA steeds het kenteken met de Sten machinepistolen droeg. Of heb ik dat verkeerd voor?

Thx

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Belgische Luchtmacht bootjes

Bericht door eaw458 »

Paddy schreef:Waarom heeft men het over "bootjes" en "schipjes" als hert kwartiermutsen zijn?
In het Nederlandse leger werd de term "koeienk*t" wel eens gebruikt...

Sterkere verbeeldingszin?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: Belgische Luchtmacht bootjes

Bericht door Gepard »

eaw458 schreef:
Ik meende dat de UDA steeds het kenteken met de Sten machinepistolen droeg. Of heb ik dat verkeerd voor?

Thx

Walter
Kan ook verkeerd zijn, maar dat werd gedragen op de kepie. Zonder de gekruiste stens op de kwartiermuts, volgens mijn boek.
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Belgische Luchtmacht bootjes

Bericht door nick »

Gepard schreef:
eaw458 schreef:
Ik meende dat de UDA steeds het kenteken met de Sten machinepistolen droeg. Of heb ik dat verkeerd voor?

Thx

Walter
Kan ook verkeerd zijn, maar dat werd gedragen op de kepie. Zonder de gekruiste stens op de kwartiermuts, volgens mijn boek.
Beste allemaal,

Ik spreek van 1988

We kwamen binnen bij de Luchtmacht in het CMV (Centrum voor Militaire Vorming) te Koksijde en we kregen er de blauwgrijze muts met een luchtmacht'pisser' (het gewone luchtmachtvogeltje) op de muts.

Na het behalen van het brevet luchtfuselier moest je de pisser vervangen door het UDA-kenteken.
Je kon ook deelnemen aan de proeven air-commando, na het slagen kreeg je een piepkleine zwarte muts met een zilverkleurig UDA-kenteken.

Er liepen dus wel degelijk mensen (zowel beroeps als dienstplichtigen) in den UDA rond met een blauwgrijze muts met 'pisser'. Die kon brons-, zilver- of goudkleurig zijn. Hierboven las ik brons voor vrijwilligers??
Men dient dit breder te zien, brons was voorzien voor de troep (beroepsvrijwilligers en miliciens met de graad lager dan sergeant).

Het is kort door de bocht om de luchtmacht'pisser' enkel en alleen te zien als een UDA-kenteken zoals hierboven gesteld... De luchtmachtpisser werd door iedereen binnen de luchtmacht op de blauwgrijze muts gedragen die geen brevet luchtfuselier had.

Mensen die naderhand mutatie maakten buiten den UDA bleven uiteraard het kenteken van den UDA dragen. Je werd wel enigszins een beetje vreemd bekeken als je als milicien niet geslaagd was in de proeven, je kreeg al vlug de stempel 'carotier' mee :) ...

Ik hoop dat dit toch een en ander mag verduidelijken.

Mvg,

Nick
gewezen UDA'er vd klasse 1988 - 9WTrg
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Belgische Luchtmacht bootjes

Bericht door tsjokke »

Dag Snaaip,
Ik vrees dat je op een verkeerd spoor zit.
Geen enkele van de getoonde afbeeldingen toont het specifieke uda of vve mutskenteken.
De luchtmachtvleugel werd gedragen door alle niet vve/uda luchtmachters op de vroegere grijze politiemuts
zoals op foto 1.(In brons,zilver of goud naargelang de categorie)
Het bootje werd oorspronkelijk enkel gedragen door "vliegend personeel"
Ergens in de negentiger jaren werd de grijze muts afgedankt en het schipje werd ook voor alle andere personeel beschikbaar met het getoonde kenteken

DE vve/uda was al eerder vervangen door de air commando's met een eigen zwarte muts.
Voordien hadden zij de grijze politiemuts met het vve/uda kenteken met twee gekruiste machinepistolen.

grts,
tsjokke
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Belgische Luchtmacht bootjes

Bericht door tsjokke »

Dat lijkt onmiskenbaar op een typische air commando muts.
Waarom daar een simpele luchtmachtvleugel op hangt is me niet duidelijk.
Binnenkort denk ik naar een reünie te gaan in de 10W.Ik zal eens informeren hoe het zit met die aircommando's en hun insignes.
De kledij is alleszins van na mijn actieve periode(2002). Joost mag weten hoe de dingen geëvolueerd zijn en wat voor- al dan niet- tijdelijke
afwijkingen aan de reglementering der tenuen toegestaan is.
tsjokke
Gebruikersavatar
browneyes
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2011 13:09

Re: Belgische Luchtmacht bootjes

Bericht door browneyes »

18062011592.jpg
- De aircomando (BV en O/OFF) heeft een zwarte muts (baret, alpenmuts) met daarop, in het zilver, het oude UDA/IBE-kenteken.
- De luchtfusilier(BV en O/OFF) heeft een zwarte muts (baret, alpenmuts) met daarop, in het zilver, het vleugeltje.
- De officieren van bovenstaande categorieên hebben een gouden kenteken.
- De 'gewone' AV'er, die geen aircommando of luchtfusilier is draagt, net als alle andere luchtmachters, de politiemuts met daarop een (naargelang de graad)
bronzen, zilveren of gouden geborduurde vleugel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
dkn9230
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mar 2012 22:19
Locatie: Wetteren

Re: Belgische Luchtmacht bootjes

Bericht door dkn9230 »

browneyes schreef:
18062011592.jpg
- De aircomando (BV en O/OFF) heeft een zwarte muts (baret, alpenmuts) met daarop, in het zilver, het oude UDA/IBE-kenteken.
- De luchtfusilier(BV en O/OFF) heeft een zwarte muts (baret, alpenmuts) met daarop, in het zilver, het vleugeltje.
- De officieren van bovenstaande categorieên hebben een gouden kenteken.
- De 'gewone' AV'er, die geen aircommando of luchtfusilier is draagt, net als alle andere luchtmachters, de politiemuts met daarop een (naargelang de graad)
bronzen, zilveren of gouden geborduurde vleugel.
Bijna juist, :D
Men moet 2 periodes in acht nemen:

1. de periode van voor brevet air Commando (dus tot 1986): Alle luchtmachters (behalve het varend personeel dat altijd de metalen luchtmachtvleugel droeg op hun schipje) droegen de grijze luchtmachtmuts op hun uniform (niet op de SD).
Daarop kon men 2 verschillende soorten kentekens vinden:
a. De gewone luchtmachtvleugel in brons, zilver en goud (Sdt-Kpl, Ooffr en Offr)
b. Het UDA kenteken met de gekruiste stens (dat origineel het kenteken was van de Speciale Flight (bewaking en toezicht) en waarbij later zowel de verdedigingseenheden (VVE) als de Politie Flight zich het kenteken toe-eigenden ), dit werd gedragen door de militairen die slaagden in de gevechtstest (hindernispiste, cross, zwemmen, enz) waarbij bijna iedere personeelscategorie en eenheid anders specifieke normen hanteerde. Na het slagen in de opgelegde proeven werd de luchtmachtvleugel vervangen door een UDA kenteken. De kenteken werd op de muts gedragen in brons, zilver en goud (Sdt-Kpl, Ooffr en Offr)

2. De periode bij invoering van het brevet Air Commando: (was goed bedoeld maar liep volledig in het honderd)
a. De gewone zilveren luchtmachtvleugel; verkregen bij het behalen van het brevet luchtfuselier en ZILVER voor alle categorieën (gaat gepaard met de dracht van een badge op de rechter bovenzak van de SD).
b. Het zilveren UDA kenteken, verkregen na het afleggen van de proever Air Cdo en ZILVER voor ALLE categorieën (gaat ook gepaard met de dracht van een badge op de rechter bovenzak van de SD met gekruiste degens en de badge Air Commando op beide schouders)
Beide kentekens werden/worden altijd op de zwarte muts gedragen.

3. Door het afschaffen van de grijze luchtmachtmuts hebben veel militairen het recht in eigen handen genomen en een zwarte muts "getooid" met hun oorspronkelijk UDA kenteken in brons, zilver of goud, wat niet de bedoeling was en is ook nooit zo beschreven in de reglementen. Men heeft dit een tijd oorluikend toegestaan in afwachting van een nieuw hoofddeksel in de vorm van een muts (dat er niet kwam) of hopende dat men deze dracht toch zou legaliseren.

Actueel:
Het brevet luchtfuselier en air cdo bestaat nog maar men is bezig met de modaliteiten te herzien, zodoende mag er nu nog enkel een zwarte muts (met respectievelijk bijhorend kenteken: zilveren luchtmachtvleugel of zilveren UDA kenteken) gedragen worden door "gebrevetteerd personeel" (ttz zij die de proeven afgelegd hebben en daar een brevet van hebben), AL de rest moet nu het schipje dragen. Ook de dracht van de zwarte muts, op officiele parades, is afgeschaft en ook zij moeten nu het schipje dragen. Het is wel zo dat de gebrevetteerde Air Commando hun zwarte muts mogen dragen op hun SD (ten individuelen titel)

Hopende dat "deze boterham" enige klaarheid brengt, ;)
Als gewezen onderrichter MP LuM moest ik wel op de hoogte zijn, hé :roll:
Norbert
Invincibiles et Recti
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: Belgische Luchtmacht bootjes

Bericht door RudiS »

dkn9230 heeft het niet alleen bij het bij het rechte eind. Ik had het niet beter kunnen uitleggen. Ter info hier het kenteken UDA in zilver, naderhand gedragen door alle personeelscategorieën die geslaagd waren voor het bevret Air Commando.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DirkL
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:35

Re: Belgische Luchtmacht bootjes

Bericht door DirkL »

Ik blijf het spijtig vinden dat ze me het IBE kenteken hebben afgenomen als luchtfuselier.
Ik heb als milcien voldaan aan de proeven van luchtfuselier in de 10de wing en mocht als blijk van het brevet het kenteken op mijn muts dragen. In 1987 zijn ze begonnen met de aircommando (iedereen van de staf had opeens het brevet)
Yves

Re: Belgische Luchtmacht bootjes

Bericht door Yves »

dkn9230 heeft het goed gezien behalve een klein foutje bij de actuele situatie. In principe zou bijna niemand die tewerkgesteld is als Offr, Oofr of Bv FP ( vroeger UDA) nog een bootje dienen te dragen aangezien iedereen die op 1 januari 2012 op OT stond als FP-er automatisch luchtfuselier geworden is met de daarbij horende rechten van muts-en brevetdracht. En iedereen die daarna FP-er werd is statutair verplicht om tijdens de GPO het brevet luchtfuselier te dragen.
Yves

Re: Belgische Luchtmacht bootjes

Bericht door Yves »

Opnieuw voor mij 'het brevet luchtfuselier te halen'.
Plaats reactie

Terug naar “De Luchtmacht”