Milan ATK missile

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Milan ATK missile

Bericht door one_O_five »

Wie van onze leden kent de Milan schootspost en de simulator nog.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Milan ATK missile

Bericht door BPS10 »

De MILAN oftwel Missile d'Infanterie Léger Antichar was een telegeleid ATk wapen ontwikkeld door het bedrijf MBDA (Duits-Frans). De ontwikkeling van dit wapen begon in 1962. De eerste testen werden in 1971 uitgevoerd waarna het in 1972 goedgekeurd werd voor indienstname. De missile kon afgevuurd worden vanop een tripod vuurpost of vanop een voertuig. Sommige AIFV's en M113's werden onder andere uitgerust met dit wapen. Het wapen was zowel in gebruik bij de Bn Gepantserde Infanterie alsook vanaf +/- 1986 in de ATk eenheden.

De missile zat verpakt in een waterdichte container. Het had een dracht van +/- 2 km. De missile wordt geleid met SACLOS (Semi-Automatic Command to Line-Of-Sight). De MILAN kon ook voorzien worden met een MIRA kijker waardoor het wapensysteem ook 's nachts gebruikt kon worden.

Van de Milan bestaan diverse varianten. Die varianten hebben vooral een verschil op het gebied van kaliber, penetreerbaarheid en dracht.

Gezien het wapen door de tijd heen verouderd werd en niet meer voldeed aan de moderne eisen werd het in 2014 vervangen door de Spike-MR/LR.
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Milan ATK missile

Bericht door wolf »

ik kan me vergissen maar ik dacht dat onze ATK (van 2Bn Commando's) in '71 al milans hadden.?
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Milan ATK missile

Bericht door BPS10 »

Dag Wolf,

Ik kan mij eveneens een jaar of zo vergissen. Mijn excuses dat ik de Para-Cdo's niet vermeld heb want die waren eveneens uitegerust met dit wapensysteem. Bovendien werden bepaalde eenheden vaak sneller van nieuw materiaal voorzien dan andere. In het geval van de Para-Cdo's was dit misschien ook het geval gezien het om elitetroepen gaat. Ik ben wel Landmachter geweest maar vast en zeker geen Para-Cdo vandaar is mijn kennis op dat vlak zeer beperkt.
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Milan ATK missile

Bericht door wolf »

@BPS10: ik "denk" het alleen maar hé, kan me ook vergissen.
Misschien heb ik het later op een open deur gezien of tijdens een kamp in '74. Het is al een tijdje geleden hé.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
Spitfire
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 dec 2011 12:35

Re: Milan ATK missile

Bericht door Spitfire »

Van de jaren 70 kan ik niet meepraten,

Maar in 82 hadden wij ze ook bij het 3de Para, er was zelfs een volledige 'blok' ingericht met een simulator.

Grtz.

Luc 8-)
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Milan ATK missile

Bericht door one_O_five »

Die simulator hebben we nu ook op Gunfire staan ... moet nog wel opgesteld worden ... of hij nog werkt is af te wachten.
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: Milan ATK missile

Bericht door Glenn_Janssens »

Tussen '91 en '96 was mijn cumulfunctie milanschutter in't 3de Para.
Tof wapen maar heel dikwijls op gevloekt tijdens het marcheren ermee.
Ermee mogen schieten was steeds een hele gebeurtenis
Al die Officieren die komen kijken om te zien of die dure bommetjes wel allemaal doel troffen.
Met wat geluk mocht je één keer per jaar een bommetje afschieten dus moest het wel raak zijn natuurlijk.
Heb er 6 afgeschoten, waarvan er ene gemist werd en den deze was natuurlijk de lul van de dag op zo'n moment. :oops: :lol:
Stormlanding op Rwanda deed ik met mijne milanpost dat was ook een hele belevenis.
En in Somalie s'nachts op de uitkijk met de milan/mira was precies alsof je naar een peepshow keek...Overal al die negertjes met liefkes die dachten dat ze buiten in de nacht ongezien van hun gat konden geven, jaja taarara gotcha. :D
Ik heb dat steeds een tof wapen gevonden om ermee te werken
Een fiere milanschutter ja!
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Milan ATK missile

Bericht door one_O_five »

Ik heb gisteren de simulator uit de verpakking gehaald en opgesteld, hij werkt nog op een detail na.
De bandopnemer trekt wel de tape in het systeem maar draait niet, aandrijfriemen waarschijnlijk te slap.
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”