Ford Köln

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Ford Köln

Bericht door Exjager »

Geplaatst: Ma Dec 27, 2010 10:08 pm
marcbrans schreef:uit de reserve van het Tankmuseum:

Afbeelding

Dé Ford Köln.

Wie brengt klaarheid over de nummering M58? De M van Medical ongetwijfeld, maar hoe ziet dat verdere lijstje er uit?

Marc
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Ford Köln

Bericht door Exjager »

Grenadier schreef:En vlak ernaast staat een Goéletteken! :wink: En zo te zien is het een 2 x 4tje. Je kan jezelf wel afvragen wat het nut is van die cammouflage beschildering als je er dan een blafte van een rood kruis op witte achtergrond op gaat schilderen :roll: .

Groetjes,

Wim2
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Ford Köln

Bericht door Exjager »

Roeland schreef:Officiele benaming van dit voertuig is FK G39T 3500.
FK staat voor Ford Köln.

Er waren 2 bedrijven die de FK G39T assambleerde: Meisen en Willhelmshaven.
Deze laatste heeft het overgrote aantal geproduceerd.

De motor dat erin ligt is een 3.9 V8 Flathead (zijklepper).
Deze motor is al reeds in de jaren 30 ontwikkeld door Ford.
Echter zijn de motoren in de FK's voorzien van grotere kleppen om meer vermogen te criëren.
Typisch aan deze motoren is dat de stroomverdeler (delco) achteraan op de blok staat.

Wat het verband tussen Ford Keulen en Ford Rhein is, moet ik jullie schuldig blijven.
Bij de ABL werden ze meestal Ford Rhein genoemd (zoals het ook op het inschrijvingsbewijs staat).
Doch staat op het VIN-plaatje Ford Werke A.G. Köln

De ford Keulen is uitgevoerd in een 4x2 en 4x4 versie, waarvan de 4x2 het meest voorkomend is.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Ford Köln

Bericht door Exjager »

marcbrans schreef:Bedankt voor de toelichting Roeland! :wink:

Marc
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Ford Köln

Bericht door Exjager »

RSMCI schreef:
Roeland schreef: Wat het verband tussen Ford Keulen en Ford Rhein is, moet ik jullie schuldig blijven.
Bij de ABL werden ze meestal Ford Rhein genoemd (zoals het ook op het inschrijvingsbewijs staat).
Doch staat op het VIN-plaatje Ford Werke A.G. Köln
eigenlijk is het verband heel eenvoudig :

FK : staat voor Ford Köln = de fabrikant

er bestonden in die tijd 2 modellen voor "vrachtwagens" :

de RHEIN : met de bekende V-8 motor (en de meest gebruikte door verschillende legers)

de RUHR : met een kleinere 4-cylinder moter

dus is het FK RHEIN en FK RUHR

groetjes,

W.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Ford Köln

Bericht door Exjager »

Roeland schreef:Ahzo! weer een mythe opgeklaard :wink:
Bedankt RSMCI
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Akv Mem
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2012 20:58

Re: Ford Köln

Bericht door Akv Mem »

Beste forumvolgers,

wij zijn op zoek naar het PVG/PVA nummer om onze Keulen op vrachtwagenplaten te zetten maar geraken niet voorbij de administratieve keuring wegens het ontbreken hiervan.
Heeft iemand dit nummer en zo ja willen jullie dan een copy van jullie papieren doormailen zodat we dit via Ford Belgium kunnen laten in een attest vermelden?
Dit zou moeten volstaan voor de DIV.

Mvg

Gunther Biebaut
0478/73.21.77
Dorpsstraat 241
9420 Erpe
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: Ford Köln

Bericht door ABL »

Hallo,

neem eens contact op me de PRivate Fire Brigade in Aalst. Die hebben ook zo'n oude Ford ambulance bij hun voertuigen
en die rijden er wel mee rond. Zij kunnen U waarschijnlijk wel op weg helpen.
Ik heb niet direkt hun gegevens bij de hand, maar zij zijn te vinden op het internet.

Grtz/ABL
Akv Mem
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2012 20:58

Re: Ford Köln

Bericht door Akv Mem »

Beste ABL,

Michel van de PFB rijdt ook met Oldtimer-platen rond en heeft dus ook geen PVG-nr.
Voor oldtimerinschrijving is dit niet vereist.

Wat wij nodig hebben om bij
"Ford Motor Company (Belgium) NV
Avenue du Hunderenveld 10
1082 Bruxelles
Dienst Homologatie
Mr. Voorhelst Alex
02/482.26.62"

langs te gaan zijn copys van alle papieren van een of meerdere Ford Keulen(s) G39T die in België ingeschreven staat als (lichte) vractwagen en waarvoor een PVG-nr werd toegekend(eventueel na het doorlopen hebben van een individuele keuring=>2 à 6maanden doorlooptijd schat de TC van Vilvoorde).

Oldtimerplaten die nog niet met een "O" begonnen hebben ook geen PVG-nr want zelfde statuut als de op vandaag gekende 1 O...-platen.

Dus we hopen dat iemand van het forum ons hiermee zou willen/kunnen verderhelpen en alle administratieve kosten die hiermee gepaard gaan zullen we graag vergoeden.

Mvg

Gunther
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Ford Köln

Bericht door larotje »

Hallo,

Wij hebben hetzelfde aan de hand gehad met onze oldtimer ingeschreven Minerva's. Wij moesten ook zien voor een Proces Verbaal van Goedkeuring. Het is zo dat jouw FK van voor 1968 is en daardoor geen PVG nodig heeft, je kan dat doen maar het is eigenlijk overbodig. Wij hebben na enkele omzwervingen contact opgenomen met de stationschef van de keuring waar wij altijd gaan. Onze minerva's zijn sindsdien zelfs beiden als auto dubbel gebruik ingeschreven. Terwijl vroeger eentje als lichte vracht en eentje als personenwagen op O plaat ingeschreven was. We gaan jaarlijks naar de keuring en hebben nu geen wettelijke beperkingen meer van onze vroegere O-inschrijving. We rijden nu wanneer we maar willen.

Dus ons gedacht is : neem contact op met het keuringsstation en leg je probleem uit.

Mvg,
Akv Mem
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2012 20:58

Re: Ford Köln

Bericht door Akv Mem »

Beste larotje,

op de schouwing kunnen ze ons zonder het pvg-nr niet verderhelpen omdat den DIV de administratieve keuring geweigerd heeft wegens het ontbreken hiervan. Ze hebben ons wel een document aangegeven dat stipuleert dat dit niet nodig is voor '68 maar dat was niet voldoende vr DIV.

Mvg

Gunther
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Ford Köln

Bericht door larotje »

Hallo,

Typisch Belgisch zeker? Wij werden eerst ook van kastje naar de muur gestuurd. Het probleem is dat deze vraag zich zo weinig voordoet dat ze het niet aankunnen en dikwijls uit gemakzucht reageren. Dat beloofd wij willen zelf op termijn met ons laatste O-ingeschreven vtg nog laten keuren voor dagelijks gebruik, wanneer deze volledig in orde is. Het is precies alsof ze maar alleen O-platen verwachten bij oude voertuigen.

Blijven aanhouden, het had ons ook een heel over en weer gebel gekost maar het is ons uiteindelijk gelukt. Gewoon naar de keuring rijden en daar de boel blokkeren totdat ze er iets aan doen.

Mvg,
VAN OTTEN JEF
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jul 2011 23:40

Re: Ford Köln

Bericht door VAN OTTEN JEF »

Een keuringsstation dat bevoegd is voor pvg schouwing doet daar normaal gezien niet moeilijk over.
Het is gewoonweg belachelijk dat men voertuigen die geen pvg nummer hebben daar dit pas verplicht is van 1968.
Er dan wel een moet hebben.
En bij de DIV ligt het er juist aan wie je dossier daar beandeld.
Weet wel dat zelfs de Minerva's in de tijd bij een gewone inschrijving een PVG keuring moest ondergaan,
vandaar de aluminiume plaatjes die je dikwijls in de minerva's terug vind. (Is niet het indifikatieplaatje).
Een goede raad neem eens contact op met het ministerie van mobiliteit daar zullen ze je perfect verder helpen.

Groeten,
Jef
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”