Genietroepen-Atlantikwall

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Genietroepen-Atlantikwall

Bericht door nickdracu »

Hallo,

Heeft er toevallig iemand meer informatie over het aandeel van de Belgische Genietroepen in de ontmanteling van de Atlantikwall?
Ik het rijksarchief en het koninklijk legermuseum vind ik vaak de vermelding terug van troepen die bunkers laten exploderen tot in de jaren '80.
Maar de procedure en motieven zijn nog niet altijd duidelijk. Ik ben ook op zoek naar eventuele getuigenissen die hier bij betrokken waren en de perceptie van de betrokkenen zelf.
Daarnaast las ik ook meerdere keren dat in de periode 1945-1950 er een nauwe samenwerking was tussen de Britse en Belgische Genietroepen voor de ontmanteling en zuivering van de stranden. Iemand die daar meer info over weet?

Groeten,

Nick
Genieterke
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2016 03:05

Re: Genietroepen-Atlantikwall

Bericht door Genieterke »

Hallo Nick,
Je kunt best eens contact opnemen met het Geniemuseum, hier de website:
http://www.geniemus.be
Er werken daar twee behulpzame kolonels in het archief.
Het Genieterke :P
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Genietroepen-Atlantikwall

Bericht door nick »

nickdracu schreef: Daarnaast las ik ook meerdere keren dat in de periode 1945-1950 er een nauwe samenwerking was tussen de Britse en Belgische Genietroepen voor de ontmanteling en zuivering van de stranden. Iemand die daar meer info over weet?

Groeten,

Nick
Dag Nick,

=> De ontmanteling en zuivering van de stranden is eigenlijk nooit echt gestopt. Heden te dage scannen privéfirma's nog altijd stukken van de kust. Bij ontdekking van springtuigen wordt DOVO onmiddellijk ingelicht. Zo heb ik zelf de ontmanteling/gecontroleerde explosie van een zware vliegtuigbom tussen Oostende en Raversijde meegemaakt. Er kwam gezien het gevaar heel wat bij kijken ttz grote perimeter, ontruiming, verwittigingen enz...

=> Bij die firma's zitten Britse ex-ontmijners. Tijdens de periode kort na de oorlog waren het reeds de Belgische ontmijners die aan het werk waren samen met Duitse krijgsgevangenen. Zo werden er op de renbaan te Oostende niet minder dan 5354 mijnen opgeruimd.

=> Laten we het offer van de vele tientallen ontmijners sedert de bevrijding niet vergeten...

Groeten,

Nick
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”