Hoeveel AIFV's heeft België gekocht ?
En hoeveel verschillende types ?
AIFV's
Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940
-
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
- Locatie: Vlaams Brabant
Re: AIFV's
Geen idee van aantallen, maar drie versies:
- C25 voor de Pl Ps Inf en Pl Verkenner
- Milan met .50 en Milanschootspost (voor Pl Milan, Pl Verkenner en PlComd in de Ps Inf)
- CP voor de Cie's Ps Inf en Esk Tk
De samenstelling zal wel een paar keer veranderd zijn, maar Pl Verkenner in de Ps Inf Bn had een Milan en een C25 per Sec. De CP's Cie hadden twee AIFV CP. De CP van een Tk Esk had 1 AIVF CP.
Voor alle andere functies (Amb, Recovery, Gn, CP, Aie) was er de M113. In de overgangsfase naar de AIV werden .50 voertuigen aangepast voor troepentransport.
- C25 voor de Pl Ps Inf en Pl Verkenner
- Milan met .50 en Milanschootspost (voor Pl Milan, Pl Verkenner en PlComd in de Ps Inf)
- CP voor de Cie's Ps Inf en Esk Tk
De samenstelling zal wel een paar keer veranderd zijn, maar Pl Verkenner in de Ps Inf Bn had een Milan en een C25 per Sec. De CP's Cie hadden twee AIFV CP. De CP van een Tk Esk had 1 AIVF CP.
Voor alle andere functies (Amb, Recovery, Gn, CP, Aie) was er de M113. In de overgangsfase naar de AIV werden .50 voertuigen aangepast voor troepentransport.
Re: AIFV's
van de AIFV's zouden in totaal 514 stuks geleverd zijn
AIFV-B-C25 : 236 stuks
(daarvan zijn 32 stuks omgebouwd tot AIFV-DFS (direct fire system)
om de eenheden voor te bereiden op de nieuwe AIV C30 heeft men beslist om 32 AIFV-B-C25 om te bouwen. Bij de DFS werd het originele interieur met de twee zitbanken vervangen door de zitjes en het MILAN-rek van de AIFV-B-.50. Het voertuig biedt nu plaats aan slechts 6 i.p.v. 10 man.
AIFV-B-.50 : 222 stuks (ook bekend als de AIFV-MILAN)
(daarvan zijn 48 stuks omgebouwd tot AIFV-FUS)
vanaf 2006 heeft men 48 "MILAN-bakken" voorzien van de centrale zitbanken van de AIFV-B-C25 zodat een volledige sectie (10 personen) kan getransporteerd worden. Dit ter voorbereiding van de komst van de nieuwe AIV Fus. De rekken voor het MILAN-systeem werden verwijderd en het voertuig kreeg aangepaste wapenrekken (voor FNC en AW) en een passieve nachtkijker voor de chauffeur.
AIFV-B-CP : 56 stuks geleverd
Bronnen : MIL.Be en MILPEDIA
grtz/ABL
AIFV-B-C25 : 236 stuks
(daarvan zijn 32 stuks omgebouwd tot AIFV-DFS (direct fire system)
om de eenheden voor te bereiden op de nieuwe AIV C30 heeft men beslist om 32 AIFV-B-C25 om te bouwen. Bij de DFS werd het originele interieur met de twee zitbanken vervangen door de zitjes en het MILAN-rek van de AIFV-B-.50. Het voertuig biedt nu plaats aan slechts 6 i.p.v. 10 man.
AIFV-B-.50 : 222 stuks (ook bekend als de AIFV-MILAN)
(daarvan zijn 48 stuks omgebouwd tot AIFV-FUS)
vanaf 2006 heeft men 48 "MILAN-bakken" voorzien van de centrale zitbanken van de AIFV-B-C25 zodat een volledige sectie (10 personen) kan getransporteerd worden. Dit ter voorbereiding van de komst van de nieuwe AIV Fus. De rekken voor het MILAN-systeem werden verwijderd en het voertuig kreeg aangepaste wapenrekken (voor FNC en AW) en een passieve nachtkijker voor de chauffeur.
AIFV-B-CP : 56 stuks geleverd
Bronnen : MIL.Be en MILPEDIA
grtz/ABL
-
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
- Locatie: Vlaams Brabant
Re: AIFV's
Dank U ABL !