officer's stick

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

officer's stick

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 28 Nov 2010 21:13
piot1940 schreef:Ik kreeg in mijn mailbox de volgende vraag:
Weet U hoe dat komt de alleen de off van de landmacht en medische component een stick hebben en van waar de oorsprong
kan mij iemand hierbij helpen?


m vr gr, Jean
The beno schreef:Is dit wat ze bedoelen? 1:33
[youtube][/youtube]
canonfodder schreef:Deze waren oorspronkelijk bedoeld om de mannen te slaan. later slechts parade.

Op zee had met de zweep (kattenstaart). De luchtmacht is te jong voor die 'traditie'.
C/Gr schreef:Deze zou oorspronkelijk dienen om de lijning van de manschappen te leiden (waarbij er waarschijnlijk wel eens een tik mee werd uitgedeeld).
De cavalerie officieren hebben een rijzweepje, de para-Cdo officieren mogen de stick vervangen door de Cdo dolk. Naast de officieren hebben enkel de korpsadjudanten (RSM's) een stick.
Exjager schreef:
oudgidske schreef:De traditie komt uit de romeinse tijd, en diende inderdaad om de manschappen te straffen.
Vandaag is voor alle officieren de stick voorgeschreven, maar cavalerie zou cavalerie niet zijn indien de "echte cavalier" geen zweep zou dragen(tegen het reglement in)
Bij de OOffr draagt enkel de RSM een stick. Dit stamt nog uit de engelse tradities waar een pase stick werd gebruikt om de troepen mooi uit te lijnen bij parades. In het Belgisch leger ontstond bij de RSM een wildgroei aan sticks, ieder RSM, eenheid wou iets origineel. Sinds enkele jaren wordt de stick RSM geleverd door de keten met het insigne van de eenheid op de kop.
Wat bedoel je met "de keten"?
Exjager schreef:
oudgidske schreef:Vroeger had ieder RSM zijn eigen stick of nam deze over van zijn voorganger(paardehoofdjes, verwerkte messen.
Nu worden ze geleverd door het leger zelf en blijven ze in de eenheid.
Bedankt voor de info.
Was het niet zo dat de RSM soms zijn eigen stick maakte?
oudgidske schreef:zei ik al, om de wildgroei tegen te gaan, werd een standaard exemplaar geleverd.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Tabora
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 okt 2011 17:37

Re: officer's stick

Bericht door Tabora »

Voor WO 1 droegen de infanterie Officieren een zwaard. Dit was ook het voorrecht van Adjudanten. Na de eerste wereldoorlog werd het zwaard eerder uitzonderlijk gedragen en vervangen door een stick (naar Engelse mode). De para Officieren vervingen het zwaard door een dolk. Iets handiger in de omgang. Om deze rededragen zij geen stick.
Alles over het 14de linie regiment, Alles over de veldtocht van Luik tot aan de Ijzer 08/1914 - 11/1914
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: officer's stick

Bericht door gunnery »

De Stick's van de CO's en RSM's zijn niet standaard, maar zijn "custom made"
Deze worden heden gemaakt in het CCMP.
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”